A japán videojáték piac a világ harmadik legnagyobb játékpiaca, viszont oda "idegenként" betörni nagyon kemény, szinte lehetetlen vállalkozás. Az Xbox rendszerek szinte teljesen ismeretlennek számítanak a szigetországban, az Xbox 360 és az Xbox One eladások mindig is elhanyagolhatóak voltak.
Ennek több oka is van. A Microsoft eleve külföldi cégként próbált bejutni a játéktermek, Nintendo és PlayStation eszközök piacára úgy, hogy szinte nulla olyan játékkal rendelkezett, ami a helyi játékosok ízlésének megfelelne. Ezen az sem segített, hogy a japán stúdiók nagyon sokáig nem voltak hajlandóak a világ többi része számára játékot készíteni, még a fordítással se akartak bajlódni, így szinte már elképzelhetetlen volt, hogy egy japán játék egy Xbox-on jelenjen meg.
A világ viszont változik. A Microsoft felismerte, hogy egyre nagyobb az igény a keleti stílusú játékokra, így a Series sorozattal már nem kíván tovább ismeretlen tényező maradni Japánban, hanem szeretné kiszolgálni a helyi igényeket is. A Bloomberg szerint a céljuk eléréséhez nem restek akár nagyon sok pénzt költeni.
Japánban ugyanis a PlayStation dominancia megtörni látszik.
Míg a Nintendo letarolta a helyi piacot, addig a PS4 a Sony számára csalódást keltő eladásokat produkált a múltban, ezért a vállalat gyengének tartja a helyi, japán marketingesek munkáját. A PS4-ből több mint 110 millió példány kelt el világszerte, azonban ebből mindössze körülbelül 10 milliót adtak el Japánban, ami így kevesebb, mint 10%-ot jelent. Ehhez képest az Egyesült Államok a teljes forgalom 35%-át tette ki az elmúlt években. Ennek is köszönhető, hogy 2016-ban a PlayStation üzleti központját Japánból az USA-ba költöztették, így a Sony inkább az amerikai piacra kezdett el fókuszálni. A cég egyre több nyugati stílusú játékot készített és a PlayStation termékek sokszor hamarabb jelennek meg az Egyesült Államokban és Európában, mint Japánban.
A Sony persze hivatalosan tagadja, hogy inkább a nyugati eladásokra támaszkodnának. Elmondásuk szerint továbbra is fontos számukra a hazai piac, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a PS5 az elsők között startol ott, míg a PS4-nél az utolsók között volt. Azonban több japán PlayStation munkatárs szerint is nagyon rossz a PS5 helyi marketing kampánya: minden egyes döntést Kaliforniából kell várniuk, ami szinte érthetetlen, hiszen nagyon különböző módon kell megszólítani a nyugati és a keleti játékosokat. Ezen kívül azt is mondják források, hogy a Sony folyamatosan csökkenti a japán fejlesztőcsapatainak számát, ugyanis a kaliforniai központ véleménye szerint nincs szükség olyan játékokra, amik csak a szigetországban teljesítenek jól.
Az sem segít a PS5 helyi terjesztésének a helyzetén, hogy több fontos online eseményt is egyszerre közvetítettek a japán és a nyugati piac számára, viszont ezek helyi szinten reggel 5 órakor kezdődtek és a videók egy részében nem volt elérhető japán fordítás. Valószínűleg csak hab a tortán, de a PlayStation 5-tel kezdődően a KÖR és az X gombok funkciója felcserélődik a szigetországban és a világ többi részéhez fog idomulni, megszakítva ezzel a 26 éves hagyományt, ami megint csak a nyugati piac preferálásának a jele.
Yashuda Hideki elemző szerint ezt az űrt szeretné most kitölteni a Microsoft és a második legnagyobb piacává átalakítani Japánt. Szerinte a kulcs az aprócska Xbox Series S készülék lehet, mivel a méret különösen fontos ott, ahol a legtöbb háztartás helyszűkében szenved, ráadásul a PS5 óriási, nagyobb még a kocka Xbox Series X-nél is.
A Microsoft a héten a világ minden pontján egyszerre dobja piacra az új Xbox-konzolokat, így Japánban is. Ez erős váltás ahhoz képest, hogy az Xbox One közel egy éves késéssel érkezett meg oda, nem csoda, hogy soha nem is lett sikeres. A cég által nyújtott Xbox Game Pass Ultimate is kifejezetten vonzó lehet, amivel mobilos eszközökre lehet streamelni egyre több Xbox-játékot. Ha sikerülne nekik megnyerni az xClouddal a japán játékosokat, azzal könnyedén válhatnának "A felhőszolgáltatássá" Japánban.
Xbox és a japánok
Ettől függetlenül viszont volt egy kis problémám vele, az egyik analóg karon a gumi félig nem volt rajta, hibás volt. Nos, írtam az eladónak, aki viszont átirányított a Microsofthoz. Felhívtam őket. Először is, örültem, hogy ott már hallottak arról, hogy mi az az Xbox. Viszont fogalmuk sem volt, hogy kit vagy mit kéne keressek ez ügyben.
Ráadásul jól meg is dolgoztattak, mert egyik se beszélt angolul, a japán IT zsargont pedig nem vágom, így pánikszerűen ide-oda kapcsoltak, hogy végre legyen egy munkatársuk, aki általános iskolás szinten beszéli a nyelvet. Pontosan, végül vele is japánul kellett beszélnem, mert az angolt mindketten jobbnak láttuk, ha hanyagoljuk. Nos, ő elmondta, hogy kit kell keresnünk, megadta az elérhetőséget és biztosított afelől, hogy ott lesz angol nyelven tudó munkatárs.
Az első kérdésem a telefonban az volt, hogy nem tudnánk-e angolul beszélni? A válasz az volt, hogy nem, nem tudunk angolul beszélni. Itt feladtam, odaadtam a telefont a technikai analfabéta barátomnak és vele együtt sikerült elintézni a cserét, ami két munkanapon belül zseniális gyorsasággal végbe is ment.
A cél nem csak a konzolok eladása lehet, hanem az Xbox Game Pass Ultimate népszerűsítése is. Ha sikerülne nekik megnyerni az xClouddal a japán játékosokat, azzal könnyedén válhatnának A felhőszolgáltatássá Japánban.
Jelenleg a PlayStation 5 tűnik a népszerűbb konzolnak, de kétségtelen, hogy a Series S/X nem kívánja még leváltani a One szériát, a PC-s vonalról nem is beszélve. Kíváncsian várjuk, hogy milyen japán stúdiókkal fogja felvértezni magát a Microsoft, felkészülve az elkövetkezendő évekre a konzolos, felhős és a PC-s
A Microsoft az utóbbi években egyre többször támogatja a japán fejlesztőket, egyre több pénzzel segíti a nyugati megjelenéseket, ám úgy tűnik, hogy ennél is tovább szeretnének menni. Egyre több kisebb és nagyobb japán stúdiót környékeznek meg felvásárlási célból, amelyek egyelőre név nélkül nyilatkoztak, mert a hasonló beszélgetések bizalmas jellegűek. Még ha egy felvásárlás nem is sikerül, akkor a jobb együttműködés a cél.
Hihasi Koinuma, a Koei Tecmo elnöke például elmondta, hogy hajlandóak lennének több játékot kiadni Xbox-konzolokra, ha a Microsoft tényleg beváltja az ígéreteit, és jobban odafigyel a japán piacra. Jeremy Hinton, az Xbox-részleg Ázsiáért felelős vezetője annyival kommentálja az értesüléseket, hogy "folyamatosan keresik az együttműködési lehetőségeket a megfelelő alkotókkal". Hozzátette, hogy felvásárlások nagyon is lehetségesek, de egyelőre semmilyen bejelentést nem szeretnének tenni.
Egy ideje egyébként már tartja magát a pletyka, hogy a Microsoft megvásárolná a Sega videojátékos részlegét. Az egyre nehezebb helyzetben lévő vállalat éppen most vált meg a játéktermi részlegének többségi tulajdonától, úgyhogy az üzlet egyáltalán nem zárható ki, és ezzel olyan mennyiségű, japánban is népszerű szellemi termék tulajdona kerülne a Microsofthoz, ami talán a Bethesda-felvásárláshoz fogható.
A Microsoftnak mindenképp nehéz dolga lesz. A Nintendo elképesztően népszerű Japánban, és ugyan a PlayStation egyre kevésbé releváns, azért még mindig jól tartja magát a második helyen. Ezt pedig még csak megközelíteni és hosszú évek munkájába kerül majd az amerikai cégnek. Jelenleg a PlayStation 5 tűnik a népszerűbb konzolnak, de kétségtelen, hogy a Series S/X nem kívánja még leváltani a One szériát, a PC-s vonalról nem is beszélve. Kíváncsian várjuk, hogy milyen japán stúdiókkal fogja körbevenni magát a Microsoft, felkészülve az elkövetkezendő évekre a konzolos, felhős és a PC-s játékosokért vívott harcban.