A Samsungot is megviselte a koronavírus, a vártnál jóval kevesebb okostelefont tudott eladni az első negyedév során, mint egy évvel korábban. Viszont a cég olyan hatékonyan tudta növelni az okostelefonjainál az átlagos eladási árat, hogy igazából viszonylag nagymértékben tudta kompenzálni a darabszám visszaesését.
Az IDC által végzett felmérés szerint a Galaxy okostelefonokból 58,3 millió példány fogyott 2020 első negyedévében, ami a korábbi 71,9 milliós forgalomhoz viszonyítva 18,9 százalékos csökkenést jelent. Viszont a Strategy Analytics most arról számolt be, hogy a vállalat mobilos részlegről származó bevétele alapján, az okostelefonok átlagos értékesítési ára 8,5 százalékkal magasabb lett, mint egy évvel korábban, 2019 első negyedévében volt.
Az ASP (Average Selling Price) mutató a Strategy Analytics felmérésre alapján soha nem volt még olyan magas a Samsungnál, mint az idei első negyedévben. A kutatók nem tértek ki arra, hogy vajon ez minek köszönhető. A koronavírus-járvány is hozzájárulhatott a dologhoz olyan módon, hogy az első negyedév során még csak az ázsiai országokat érintette a járvány, ahol valószínűleg alacsonyabb az átlagos eladási ár, mint nyugaton. Tehát az olcsóbb mobiloknak az eladásai eshettek vissza elsősorban.
Érdekesség még, hogy 2019 utolsó három hónapjához képest még nagyobb volt az emelkedés, itt már 20,7 százalékkal lettek magasabbak az átlagárak. Szóval az ünnepi időszak alatt hiába fogyott jelentősen több masina, igazából a bevétel nem volt sokkal magasabb, köszönhetően annak, hogy jellemzően inkább olcsóbb készülékeket vásároltak az emberek.
Külön kiemelte a Strategy Analytics, hogy a Samsung az elmúlt hat évben sosem tudott olyan magas átlagos eladási árat elérni, mint most. Egészen pontosan 292 dollárba került egy átlagos Galaxy szemben az egy évvel ezelőtti 247 dolláros árhoz képest. Egyébként korábban az ASP lassabban emelkedett, mivel 2017 első negyedévében még csak 243 dollár volt.
A mostani ugrásszerű emelkedés annak is köszönhető lehet, hogy tavaly bőven nőtt a csúcsmobiloknak az ára, plusz már olyan ultraprémium modell is van a Galaxy kínálatban, mint a 2000 dolláros Galaxy Fold, vagy az 1500 dolláros Galaxy Z Flip. Ezekből már egy-egy példány is jelentősen tudja felfelé srófolni az ASP szintet.
Az, hogy a Samsung képes volt az átlagos árakat emelni, azt is jelenti, hogy a globális mobilpiaci bevételből is nagyobb szeletet tudott kihasítani. A Strategy Analytics nem részletezte, hogy a szereplők ezen a fronton hogy állnak, csak a Samsungra fókuszált. A dél-koreaiaknak 21,7 százalékról 22,1 százalékra sikerült feltornászniuk a részesedésüket. Érdekesség, hogy az ünnepi időszakban ez csak 14,4% volt, hála annak, hogy akkor az Apple méregdrága iPhone-jai iránt brutális volt a kereslet. (Persze most is az Apple a piacvezető ebből a szempontból 37,5 százalékos eredménnyel, de volt már ez sokkal jobb is.)
Vajon véget ér majd egyszer az átlagos értékesítési árak emelkedése? Ezt nagyon nehéz megmondani, mert bár a készülékek ára egyértelműen emelkedik, de a mobilpiac egyébként nem feltétlenül indokolná a jelenséget már most sem. Hiszen ma egy 300 dolláros okostelefonba esetenként már annyi minden van belezsúfolva, hogy azt korábban egy csúcsmodell is megirigyelte volna, és gond nélkül képes lenne a felhasználói igényeket kielégíteni, ennek ellenére az emberek előszeretettel csapnak le a nem ritkán 1000 dollárnál is drágább csúcsgépekre.
Az ASP mutató emelkedése révén a Samsung a nem túl távoli jövőben már a 300 dolláros álomhatárt is átlépheti majd a Galaxy modellek révén.