A Microsoft eredetileg azt állította, hogy a DirectStorage API, amelynek segítségével az egyes játékokhoz tartozó tömörített állományokat a processzor minimális terhelése mellett lehet a GPU VRAM-jába juttatni, ahol azt a GPU a nagy párhuzamos számítási teljesítmény révén gyorsan fel tudja dolgozni, csak a Windows 11 operációs rendszer alatt lesz használatban. A friss blogbejegyzés értelmében most tisztázódott, hogy a DirectStorage API nem lesz Windows 11 exkluzív szolgáltatás, ugyanis Windows 10 alatt is elérhető lesz, de a történetben azért van egy kis csavar is.
A DirectStorage API-ban rejlő lehetőségeket jelenleg csak az Xbos Series játékkonzolok tudják kiaknázni: ezeknél a termékeknél a PCIe NVMe adattárolón lévő játékállományok betöltése sokkal gyorsabban zajlik, mint a hagyományos rendszereken, ugyanis az említett API segítségével a GPU végezheti az állományok másolásával és tömörítésével kapcsolatos feladatok oroszlánrészét, a CPU pedig egyéb feladatokra koncentrálhat így az összteljesítmény sokka jobb lehet. A DirectStorage API ráadásul egy új GPU kitömörítő technológiát is alkalmaz, amely magasabb kitömörítő I/O ráta és sávszélesség támogatására is képes, ezzel a CPU alapú megoldásokra újabb köröket ver.
Mint ahogy azt fentebb említettük, a Windows 10 alatt elérhető DirectStorage API támogatásban van egy kis csavar is, vagyis a Windows 10 csak a régebbi adattároló keretrendszert kapja meg, ami régebbi driverekkel dolgozik, így az elérhető gyorsulás mértéke alacsonyabb lesz, mint Windows 11 alatt, ott ugyanis modernebb driverek és adattároló keretrendszer áll rendelkezésre. Noha ez elsőre nem feltétlenül hangzik jól, alapjában véve így is sokkal jobb a Windows 10 DirectStorage API támogatása, mint a semmi, a két implementáció közötti különbségeket majd úgyis megmutatják a részletes független tesztek.
Az mindenképpen pozitívum, hogy Windows 10 alatt is elérhető lesz a DirectStorage API támogatása, ezzel ugyanis sokkal szélesebb felhasználói rétegek aknázhatják majd ki az újításban rejlő lehetőségeket.