Shop menü

MÁR BIZTOS: IPARÁGI EGYÜTTMŰKÖDÉS KERETÉN BELÜL ÉPÍT EURÓPAI ÜZEMET A TSMC

A tajvani félvezetőipari bérgyártó mellett a Bosch, az Infineon és az NXP is tulajdonostárs lesz az újonnan létrejövő European Semiconductor Manufacturing Company névre keresztelt cégben (ESMC).
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Már biztos: Iparági együttműködés keretén belül épít európai üzemet a TSMC

Elég régóta pletykálnak arról az iparági források, hogy a TSMC egy európai félvezetőgyártó üzem építését tervezi, ennek érdekében a háttérben már zajlanak az egyeztetések és az új gyáregység várható helyével kapcsolatban is érkezett már információ. Ebben a témakörben végre véget ért a pletykák időszaka, ugyanis kiderült, a TSMC iparági együttműködés keretén belül épít egy új üzemet, amit közösen üzemeltet majd három másik nagyvállalattal, vagyis a Bosch, az Infineon és az NXP is társtulajdonos lesz az újonnan létrejövő vegyesvállalatban.

Az European Semiconductor Manufacturing Company névre keresztelt cég a tervek szerint elsősorban az ipari szereplők, az autóipari vállalatok, valamint az IoT eszközök számára gyárt majd különböző chipeket, méghozzá a kiforrottnak tekinthető 12 nm-es, 16 nm-es, 22 nm-es, illetve 28 nm-es csíkszélességek alkalmazása mellett. Amennyiben minden a tervek szerint halad, az új üzemegység már 2027 végétől termelésbe állhat.

Gyártókapacitás terén arra számíthatunk, hogy havi szinten nagyjából 40 000 darab 300 milliméter átmérőjű szilíciumostya gyártását tudják elindítani, igaz, azt egyelőre nem részletezték, hogy ez a kapacitás pontosan melyik node-ra vonatkozik – akár összesített gyártókapacitás is lehet a 12 nm-től 28 nm-ig terjedő gyártástechnológiák esetében. Akárhogy is, a havi 40 000 szilícium-ostya gyártásának elindítása igazából nem egy nagy kapacitás, hiszen a GlobalFoundries ugyancsak Drezda mellett elhelyezkedő Fab1-es üzemében havi szinten 100 000 darabnál is több szilícium-ostya gyártását indítják el. Az a tény viszont, hogy az új üzemegység csak a német és az osztrák vállalatok igényeit elégíti ki, ez a kapacitás elegendő lehet ahhoz, hogy az évtized második felében mutatkozó kereslettel lépést tudjon tartani a félvezetőipari bérgyártó vállalat.

Galéria megnyitása

A TSMC ezzel egy időben arra próbálja ösztönözni az autóipari megrendelőket, hogy a jelenleg használt 90 nm-es, 60 nm-es és 45 nm-es csíkszélességek helyett lehetőleg pár éven belül álljanak át a 28 nm-es csíkszéleség használatára. Ez a folyamat igazából könnyebb lesz úgy, hogy Európában új üzem épül, amely 28 nm-es csíkszélességgel dolgozik, hiszen ennek köszönhetően nagyobb lesz a hajlandóság az átállásra a megrendelők részéről is. Pozitívum lehet az is, hogy az autóiparban egyre népszerűbb 12 nm-es és 16 nm-es FinFET alapú gyártástechnológiák is elérhetőek lesznek az ESMC üzemében vagy üzemeiben, ami mindenképpen segítheti egyebek mellett az autóipari szereplők boldogulását is.

A cél az, hogy kiszámítható, folyamatos termelésre alapozhassanak a német és osztrák autóipari beszállítók és cégek az évtized második felétől kezdve, amit várhatóan biztosítani is tud a TSMC, illetve három tulajdonostársa. Van persze a dologban egy kis csavar is, hiszen a modern autóipari SoC és egyéb egységek, amelyek az önvezető-képességek, a vezetőt segítő funkciók, illetve a beépített információs- és szórakoztatóelektronikai-rendszer kiszolgálásáról gondoskodnak, jellemzően fejletteb csíkszélességeket igényelnek annál, amit a TSMC Európában kínálni fog. Ennek megfelelően a nagy autógyártók, mint például a VAG, a Stellantis, a BMW és a Mercedes Tajvanon vagy az Amerikai Egyesült államokban kell, hogy legyártassák a különböző chipeket, amelyek fejlett gyártástechnológiát igényelnek, már amennyiben a TSMC szolgálatai mellett döntenek. Alternatív módon az Intel gyárát is választhatják, ami Magdeburg mellett épül fel és csúcstechnológiás csíkszélességeket alkalmaz majd.

Az ESMC többségi tulajdonosa a TSMC lesz a maga 70%-os tulajdonrészével, míg a fennmaradó 30% a három tulajdonostárs között oszlik meg, méghozzá egyenlő mértékben, azaz a Bosch, az Infineon és az NXP is 10-10-10%-os részesedéssel bír. A gyárépítés várhatóan 10 milliárd euró körüli tőkeberuházást igényel, amelynek nagyjából felét, azaz 5 milliárd euró körüli összeget áll a német kormányzat, illetve a European Chips Act, ami az európai félvezetőipari beruházások ösztönzésére jött létre. A gyárépítés a tervek szerint 2024 második felében indulhat meg, a termelés pedig 2027 második felében kezdődhet meg. A gyárat a TSMC fogja üzemeltetni, ami aligha meglepő

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére