A Spotify azon cégek közé tartozik, akiknek a koronavírus-járvány nemhogy nem ártott, hanem sokat használt. Annak köszönhetően, hogy az emberek lényegesen több időt töltöttek otthon, és elmaradtak például a koncertek és a nagyobb zenei fesztiválok is, többen döntöttek úgy, hogy elkezdik használni a zenestreaming platformot, és a reklámok elkerülése érdekében minden eddiginél több volt a fizető „vendég” is.
2020 utolsó negyedévében 24 százalékkal magasabb előfizetői bázist könyvelhetett el a Spotify, mint egy évvel korábban. Már 155 millió olyan felhasználót tart nyilván a vállalat, akik valamilyen formában fizetnek a zenéik élvezéséért. Ez mindenképpen egy remek hír a vállalat számára, és talán szépen lassan már a jelenlegi viszonyok mellett is nyereségessé válna, de megtudhattuk, hogy nem gondolkodik abban a cég, hogy a mostani előfizetői díjakat hosszabb távon is változatlanul hagyja.
A vállalat mindenképpen árat fog emelni, de nem általánosan, hanem a különböző régiókban eltérő módon korrigálja majd az előfizetői díjakat. Lesznek olyan régiók, ahol minden csomagnak fentebb fog kúszni az ára, de a jellemzőbb az, hogy a családi díjcsomagnak az árát fogja fentebb tornászni. A legtöbben ezt a kedvezményes opciót alkalmazzák előszeretettel, és a Spotify úgy véli, hogy ennél viselik el legjobban az emberek az áremelést. 25 országban fogja a családi csomagot drágítani a cég, de azt nem közölte, hogy pontosan mely területek lesznek az érintettek.
Mindenképpen szép eredmény, hogy 31 millió előfizetővel nőtt egyetlen év alatt a Spofity tábora, de a vállalat nem lehet teljesen elégedett, mert arányaiban többen hallgatják a zenéket reklámokkal tűzdelten, mint korábban. A havi szinten aktív reklámokkal támogatott zenehallgatók tábora 199 millióra emelkedett 2020 végére, egy évvel korábban pedig ez a szám még „csak” 153 millió volt. A teljes aktív felhasználói bázis 27%-kal gyarapodott és elérte a 345 milliós létszámot.
A rekordokkal tűzdelt negyedévet a Spotify 2,168 milliárd eurós bevétellel zárta, aminek a jelentős részét adták az előfizetők. Ismét bebizonyosodott az, hogy a vállalatnak a reklámokból igazából nem túl sok bevétele származik arányaiban vizsgálva. 15%-kal nőtt éves szinten a prémiumból származó bevétel, és 1,887 milliárd euró lett ez, miközben a reklámbevétel csak 281 millió euró lett, pedig ennek a mértéke 29%-kal emelkedett. Ezzel egyébként nem lenne semmi gond önmagában, a probléma az, hogy a szolgáltatás továbbra is veszteséggel üzemel.
A vállalat 125 millió eurós mínuszt volt kénytelen rögzíteni a pénzügyi jelentésében. Persze öröm az ürömben, hogy ez még így is lényegesen jobb, mint az egy évvel korábbi helyzet, amikor a Spotify még 209 millió eurós kieséssel zárta az évet. A zenestreaming szolgáltatás fejlesztői folyamatosan azon vannak, hogy nyereségessé tegyék az üzletet, de ez nem megy olyan egyszerűen. Szerencsére a befektetők türelmesek, és a mostani híreket követően a részvények árfolyama nem változott jelentősen.
A vállalat úgy látja, hogy a 2021-es évben sikerül majd átlépnie a 400 milliós aktív felhasználói tábort, és az előfizetők száma is tovább fog gyarapodni, megközelítve a 200 milliós álomhatárt. Sajnos arról nem beszéltek, hogy milyen egyéb bevételszerzési lehetőségekben gondolkodnak azon túl, hogy tovább fogják emelni az előfizetési díjakat, amik néhány helyen már tavaly fentebb kúsztak néhány csomagnál.