Fuuuuuuuuusion
A Hydráról már nagyon régóta keringtek információk a neten, méghozzá olyanok, amikre minden ember felkapta a fejét, aki csak egy kicsit is érdeklődik a videókártyák világa iránt. A Lucid ugyanis nem mást ígért, mint gyártófüggetlen többkártyás rendszereket. ATI és nVidia kártya amint vállvetve harcol azért, hogy minél több képkocka jelenjen meg másodpercenként a képernyőnkön? Ha ez nem hangzik érdekesen, akkor semmi. Persze ha már lúd legyen kövér, az ígéretek között ott volt a lineáris teljesítménynövekedés is: minél több erőt pakolunk a PCI-E szlotokba, annál boldogabbak leszünk. Főleg ez utóbbi hangzott elég hihetetlennek, hiszen rengeteg probléma lehet két kártya összedolgoztatásánál. Mi kíváncsian vártunk, de sokáig csend vala. Azért néha megnyugtattak minket, hogy a projekt nem halott csak éppen nem ütemterv szerint mennek a dolgok. Ahogy a Hydra fejlődött szép lassan felmerült a kérdés, ki fogja használni? Elvégre ha nem úgy működik ahogy kéne, akkor nagy bukta lehet belőle annak aki felvállalja. Végül az MSI-nél ébredt fel az egyik vezető úgy, hogy nagyon bevállalós kedvében volt: majd ők megmutatják ki a legény a gáton. Becsülendő dolog. Két irányba mehettek: vagy megpróbálják minimalizálni a kockázatot és a lehető legolcsóbb alaplapra rádobni a Hydrát, vagy valami olyat tesznek le az asztalra, ami már ránézésre is tekintélyt parancsol.
Az eredményt már ismerjük, megszületett a Big Bang sorozat legdrágább tagja, a Fuzion, amit megpakoltak minden földi extrával, csak éppen a Hydrának köszönhetően sokáig csúszkált. Bár a cikk középpontjában nem az alaplap áll, de azért nem mehetünk el mellette szó nélkül. Már a doboz is impozáns méretű, ám rosszmájúan először azt gondoltuk, hogy csak jó sok oxigént raktároztak el nekünk, hátha hiányban szenvedünk. Ennél nagyobb volt a meglepetésünk kibontás után: a doboz egyik felében az impozáns alaplap foglal helyet, míg a másikban a kiegészítők, és ott egy köbcenti levegő nincs, csak úgy roskadozik a sok kábeltől és extrától, mint például egy PCI-E x1 csatlakozóba való árnyékolt audió codec rengeteg kimenettel és egy külső tuningpanel. A Fuzion egyébként rendelkezik az automatikus tuningot nyújtó OC Genie-vel is, csak megnyomjuk a gombot az alaplapon és örülünk neki, hogy micsoda tuningmesterekké váltunk. Persze a technológiának vannak korlátai, de már volt hozzá szerencsénk más alaplapon is, és nagyon szép eredmények elérésére képes.
Nem sajnálták a leírásokat sem, szinte minden funkció külön könyvet kapott a Hydrához is tartozik egy széthajtogatható lap, ami elmagyarázza, mit hogyan tegyünk, mire képes a chip, és ezt hogyan tudjuk a legjobban kiaknázni. Van rajta egy támogatott játéklista is, ami elkeserítően kevés címet tartalmazott, de amikor nyomtatták még nem volt meg a február 23-i driver, mi ezzel felszerelkezve vetettük neki magunkat a tesztelésnek. Mielőtt azonban ez eredményekhez ugranánk, foglalkozzunk egy kicsit a Hydrával.
A Hydra
A Lucid Hydrája egy terhelés elosztó két (a jövőben majd három) videókártya között, úgy, hogy különböző képkockákat számoltat velük. Az érdekesség ugye az, hogy ez történhet két ATI kártyával, két nVidia kártyával, vagy akár ezzel is, azzal is. A chip lelke egy RISC mag, a Tensilica Diamond sorozatából, elvégre valakinek dolgoznia is kell, hogy minden rendben menjen. E mellett szükséges egy PCI-E vezérlő is, amin lóghatnak a VGA-k, és itt jön képbe a teljes Hydra család, ugyanis csak ebben térnek el a tagjai egymástól. A legolcsóbb változat csak egy x8-as kapcsolaton keresztül kapcsolódik a PCI-E vezérlőhöz (ez ha a processzorban van akkor ahhoz), és két x8-as sávot kínál két kártyának. A középső tag már sokkal inkább az ideált testesíti meg, minden kapcsolat megváltozik x16-osra, a dupla sávszélesség pedig jól jön, főleg ha erősebb kártyákat akarunk összekapcsolni. A legnagyobb Hydra annyival tud többet ennél, hogy a VGA-k felé irányuló PCI-E szálakat képes megosztani, így kettőnél több kártyát is kezelni (igaz az esetben kettőnek vagy mindnek be kell érnie nyolc PCI-E szállal). Az MSI lapjára ez utóbbi került.
A chipet a TSMC gyártja még 65nm-es gyártástechnológiával, de így is csak 6W-ot fogyaszt, ezért szerencsére nincs szüksége aktív hűtésre. Az egész beizzítása nagyon egyszerű, pakoljuk be a kártyáinkat, majd telepítsük ezek meghajtóit, és végül a Hydra drivert, ez ébreszti fel álmából a vezérlőt. Az ismertető lapon kapunk egy olyan ajánlást is, hogy ha Radeon+GeForce kombót használunk, akkor lehetőleg utóbbi legyen az elsődleges. Ezen már ne múljon, bepakoltuk az első slotba a GTX285-öt, a másodikba a HD5850-et, driverek fel, 3DMark indít. Mielőtt bármi is történne egy kedves üzenet jelenik meg a Hydra szoftverétől, ami arra kér minket, hogy ha lehet mégis inkább az ATI kártyát preferáljuk. Úgy látszik driverfrissítésnél meggondolták magukat a fejlesztők, ha sűrűn csinálnak majd ilyet, akkor hamar az őrületbe kergetik a Hydra tulajokat. Azért mi tettünk egy próbát az alapfelállással is, és nagyrészt ugyanazt tapasztaltuk, talán egy kicsit több hibával, mint fordított esetben, de ne rohanjunk ennyire előre.
A Hydra három módban képes működni:
X-mode: a vegyesfelvágott, egy Radeon és egy GeForce
A-mode: két Radeon, CrossFire helyett
N-mode: két GeForce, SLI helyett
Ha működésre akarjuk bírni a rendszert akkor ezeknek a követelményeknek kell megfeleljünk:
[list type="unordered"]
[*]Radeon csak 4000-es, vagy a feletti szériából lehet
[*]GeForce csak a 9000-es, vagy a feletti szériából lehet
[*]A Catalystünk legalább 9.7-es kell legyen
[*]GeForce driver támogatottsága elég vegyes. Hivatalosan az öt hónapos 191.07-tel érzi jól magát
[*]Az X-mode használatához Windows 7 kell, más alatt nem megy
[*]Több GPU-s kártyákkal nem tud együttműködni a Hydra
[*]Ha ugyanattól a gyártótól használunk két VGA-t, akkor legalább Vistára van szüksége
[/list]
Hát azért van itt pár megszorítás. Persze a legtöbb nem igazán számít, de a drivertámogatottság elég kínos pont. Először mi mindkét gyártó legfrissebb szoftvereit vettük elő (Catalyst 10.2 és GeForce 196.21). Ezzel az X-mode tökéletesen működött. A Hydrát kikapcsolva a CrossFire is szépen ment két Radeonnal, de két GeForce-szal az nVidia drivere nem érezte úgy, hogy neki fel kéne ajánlania az SLI lehetőségét. Visszakapcsolva a Hydrát ha két ATI kártyát eresztettünk egymásnak, akkor egy olyan kékhalál volt a jutalmunk, hogy csak pislogtunk, míg az nVidia kártyákra csak simán közölte a Hydra, hogy ez a driver nem támogatott. A Radeonoknál ezért vissza kellett váltanunk egészen a 9.12-es meghajtóig, hogy elinduljon az A-mode, de a GeForce-okkal nem volt szerencsénk, így az SLI vs. N-mode összehasonlítást kénytelenek voltunk mellőzni. Persze arra is kíváncsiak voltunk, hogyha egy gyengébb és egy erősebb kártyát rakunk egybe mi lesz az eredmény, erre is látunk majd példát.
Előtte azonban még van egy utolsó dolog, amiről beszélnünk kell, a Hydra drivere. Nagyon egyszerű egy darab, csak két fontos dologra jó: aktiválni/deaktiválni a chipet és nézegetni a támogatott játékok listáját. Sajnos azt kell mondjuk, hogy főleg X-mode alatt ez a lista elég kicsi, és a legtöbb játék olyan rajta ami egy VGA-val is vígan és dalolva elmegy, nincs szüksége komoly izomzatra. Végül a listáról a 3DMark Vantage-t, a World in Conflictot, a HawX-ot és a Resident Evil 5-öt választottuk, plusz a Crysist, hogy lássuk, mi van akkor ha az adott játék nem támogatott. A listára lehet felvenni plusz játékot, ilyenkor nevet kell adnunk neki és megmutatni a programnak hol a játékhoz tartozó exe fájl. Ki is próbáltuk pár játékkal, mindig driverfagyás volt a végeredmény, így nem igazán értjük mi teteje van a dolognak, felesleges funkció. Ha támogatást akarunk valamihez, akkor várnunk kell a következő driverre. A hivatalos papírok szerint csak DX10-et és DX9-et támogat egyelőre a Hydra, de a HawX-ban láthattuk, hogy ha két DX10.1-es képes VGA van a rendszerben akkor hajlandó élni a lehetőségekkel. Akit ennél is jobban érdekel a téma, nézelődjön a Lucid honlapján: katt.
Tesztgép
Alaplap: MSI Big Bang Fusion
Processzor: Intel Core i5-750@4GHz
Memória: 2x2GB Kingston DDR3-1333
Grafikus kártyák: Asus GTX285 Matrix, Sapphire HD5850, Asus HD5750
Tápegység: Corsair TX650
Operációs rendszer: Windows 7 Professional 64bit
Driverek: Catalyst 10.2, Catalyst 9.12 (A-mode alá), GeForce 196.21
Tesztek
Vantage-re mindenki optimalizál, már a Hydra legelső driverében is ott voltak a 3DMark buherálások, hogy minden gördülékenyen menjen. Az eredmény mégis eléggé felemás lett, két dolog miatt is: egyrészt a sebesség nem ott van, ahol szeretnénk, hogy legyen (10k környéke), másrészt csúnya képhibákkal találkozhatunk a fizikai számításokat igénylő részeknél (pl. víz). A HD5750-es rendszer nagyon csúnyán lemarad, a Hydra nem képes kihasználni ilyenkor az 5850-ben lévő plusz kakaót, így ha egymagában van még gyorsabb is. Viszont a két ugyanolyan VGA esetén felmutatott eredmény elég ígéretes.
A Resident Evilben már nem annyira, de legalább nyoma sincs a képhibáknak. A gyengébb VGA-s felállásban mutatott eredmények még mindig harmatosak.
WiC alatt a helyzet nagyon hasonló a Resident Evilben látottakhoz.
HawX alatt a Hydra újfent bekeményít és a CrossFire rendszerrel egyenértékű eredményeket képes felmutatni. A vegyes VGA-s felállásban nem használható a DX10.1, így egész tűrhetőnek számít az a 90fps is. A HD5750+HD5850-es rendszer érdekes módon a játék alatt jól teljesített, és csak itt-ott villantak be fekete képhibák (hiányzó textúrák), ám a menüben úgy szaggatott, hogy vállon veregettük magunkat miután sikerült elindítani a beépített benchmarkot.
Egy játék, amit még nem támogat a Hydra és ez meg is látszik. Mindegyik felállás annyi fps-t présel ki magából mintha egy kártyával menne, az eltérések nagyon kicsik. Egyedül a CrossFire rendszer (ahol nincsenek ilyen problémák) gyújtja be az utánégetőit és hagyja ott a mezőnyt, de csúnyán. A többiek esetén viszont legalább futott a Crysis, ami nem mondható el a HD5750+HD5850 kombóról, ami egy képregényt rakott elénk, mielőtt még egy fagyással az átmeneti vadászmezőkre nem távozott volna.
Megjegyzés: főleg a GTX285+HD5850 felállásnál nagyon féltünk, hogy sok képhibát fogunk látni, hiszen elég csak arra gondolni, hogy a két kártya például más AF eljárást használ, így akár villoghatott is volna a kép. Szerencsére ilyet nem igazán láttunk, ahol gondok voltak, ott néha bevillanó fekete textúrák jelentették azt, és a változó minimum fps, ami a vegyes rendszer esetében mindig jóval alacsonyabb volt, mint a csapatjátékra születettek esetében. Egyéb gondot nem tapasztaltunk, az AA-t se spórolta le egyik VGA sem soha.
Gondolatok a Hydráról
Megváltja a Hydra a világot? Nem, legalábbis egyelőre nem, méghozzá négy kifogásolható pont miatt. Először is a játékokhoz kell a driver támogatása, de ez nem lesz gond, ha legalább olyan sebességgel fognak frissíteni, mint az ATI és az nVidia a CrossFire és SLI profilokat. A második, jóval nagyobb probléma, hogy a drivernek támogatnia kell a két gyártó szoftvereit is, és ez már egy fokkal macerásabb, főleg, hogy ebben az nVidia biztos nem fog segítséget nyújtani, hiszen jó N-mode esetén a Hydra konkurenciát jelenthetne az NF200-as chipnek. Ha túllépünk a szoftveres gondokon, akkor ott van a különböző erősségű VGA-k helyzete. A HD5850 ha egy 5750-est kapott társnak elég csúnyán behúzta a kéziféket, ez valószínűleg annak köszönhető, hogy váltott képkockákat számolnak, és így inkább tűnhet a rendszer egy A-modeban futó 2xHD5750-es felállásnak, az idő felében a HD5850 csak várakozik. Ezt a problémát nagyon nehéz átlépni, és nem is valószínű, hogy van értelme erőltetni, mert bár vannak rá megoldások, nem mindenre alkalmazhatóak tökéletesen.
Az utolsó probléma az ár. Ezen annyira nem csodálkozunk, hiszen csúcskategóriás alaplap járt nálunk, de abból kiindulva, hogy a Fuzion drágább a Big Bang Trinergy-nél a legerősebb Hydra többe fájhat, mint az NF200-as chip, ami nem egészséges, mert úgy gondoljuk ha életben akarják tartani a lehetőséget, akkor pont ezen a vonalon kéne erősíteni. Főleg ha a család középső és legkisebb tagját adnák nagyon kedvező áron, az sokat segítene. Egyelőre ebben látjuk az egyetlen lehetséges utat: az A és N módokat tökélyre fejleszteni és az X-et meghagyni kuriózumnak, mindenképpen jobban járunk, ha azonos gyártótól veszünk két kártyát, mert bár a Hydra felügyelete alatt ugyan a két különböző dudásunk is megfért egy csárdában, de nem rajongtak egymásért.
Ha befutnak olcsóbb Hydrák akkor visszatérünk a témára, addig pedig jár egy vállveregetés az MSI-nek, hogy bevállalta a chip elsőkénti alkalmazását.
Az alaplapot az MSI-től kaptuk, míg a videókártyákat az Asus-tól, a Cédrus Kft.-től és az Expert Computer Kft.-től. Ezúton is köszönet értük!