Az AMD Radeon RX 7800 XT a Windows alapú játéktesztek alatt jellemzően gyorsabb elődjénél, a Radeon RX 6800 XT-nél, ám Linux alatt a Phoronix legfrissebb tesztje szerint már más a helyzet, legalábbis az 1080p-s felbontás mellett zajló tesztek ezt mutatták. Erre természetesen van logikus magyarázat, de előtte nézzük, mi is a helyzet a nyers adatok terén.
Az összesítés alapján az RDNA 2 architektúra köré épülő Radeon RX 6800 XT akár 12%-kal is gyorsabb volt az egyes tesztek alatt, mint a Radeon RX 7800 XT, ami a tesztek során inkább a Radeon RX 6800 szintje környékén helyezkedett el, már ami a teljesítményt illeti, de utóbbi modellnél azért egy picit gyorsabb volt összességében.
A nyers technikai paramétereket nézve azt láthatjuk, hogy a Radeon RX 7800 XT összességében 12-vel kevesebb aktív CU tömböt alkalmazhat, mint a Radeon RX 6800 XT, mégis 80%-kal magasabb egyszeres pontosságú számítási teljesítmény elérésére képes. Ez a növekmény természetesen nemcsak az órajel-különbségnek köszönhető, az ugyanis nem eredményez ekkora különbséget, sokkal inkább az RDNA 3 architektúra sajátosságai állnak a háttérben, amelyek miatt hatékonyabban használhatja az újdonság a CU tömböket, ami elméletben jelentősen magasabb egyszeres pontosságú számítási teljesítményt eredményez. A tényleges teljesítménykülönbség igazából az adott terhelésforma típusától függ, vagyis attól, mennyire optimális a terheléselosztás és mennyire tudja kiaknázni a szoftver a GPU-ban rejlő lehetőségeket. Ebben természetesen a driver optimalizációinak is szerepe van, amelyek kiforrásához mindenképpen időre van szükség.
Pont ez, vagyis a kiforrottabb driver okozza azt a teljesítménykülönbséget a Radeon RX 6800 XT és a Radeon RX 7800 XT között, amit a fenti diagramon láthatunk. Az RDNA 2 alapú videokártyák régebb óta kaphatóak, több idő jutott a driver csiszolására is, míg az RDNA 3 alapú Radeon RX 7800 XT még csak nemrégiben debütált, így a Linux driver még sok optimalizációt igényel ahhoz, hogy a GPU-ból még több teljesítményt lehessen kifacsarni.
Az eredményeket tovább nézve azt is láthatjuk, hogy a GeForce RTX 30-as sorozatból a GeForce RTX 3080 érte el a legjobb eredményt, mármint a tesztelt videokártyák között, teljesítménye pedig arra volt elég, hogy a Radeon RX 6700 XT mögé soroljon be. Az Intel térfelén érdekesség, hogy az Intel Arc sorozatot erősítő Arc A750 és az Arc A580 között mindössze 8% teljesítménykülönbség mutatkozott, míg az Arc A770 átlagban 13%-kal bizonyult gyorsabbnak az Arc A580-nál.
A játékok mellett a munkaállomás-környezetben használatos szoftveres terhelésformák is előkerültek, ahol az RDNA 2 alapú videokártya szintén remekül helytállt, ugyanis az OpenGL SPECViewPerf 2020 3.0-s kiadásában 14% és 87% közötti teljesítményfölényt mutatott fel. A ParaVirew 5.10.1-es verziójában már fordult a kocka, ott ugyanis a Radeon RX 7800 XT 5%-os előnyt ért el a Radeon RX 6800 XT-vel szemben.
Az RDNA 3 architektúra a jelek szerint még nem tudja teljes egészében megmutatni Linux alatt, mekkora előnyt is képvisel az RDNA 2-höz képest, de az új driverek alighanem javítanak majd a helyzeten. Egyelőre az RDNA 2 alapú videokártyák bőven megfelelőek, ha Linux alatt szeretnénk jó teljesítmény mellett játszani, legalábbis 1080p-s felbontás mellett, később azonban fordulhat a kocka, ahogy a driverek optimalizációja egyre jobb lesz, és ahogy az RDNA 3 alapú videokártyák piaci árazása is javul.
A Phoronix teljes tesztje itt olvasható.