1. oldal
„Újabb év, újabb LEGO játék” - ötlött fejembe a mondat, amivel végre el tudom kezdeni a nehezen születő LEGO Batman 3 cikket. Aztán szerencsére még időben utánanéztem a tényeknek, és meglepve tapasztaltam, hogy a két legutóbbi legós játék is 2014-es: a jópofa Lego-film gyenge adaptációja, valamint a gyenge Hobbit-filmek /ezen még össze fogunk veszni - Magrathea/ jópofa adaptációja. Bár ez utóbbi számomra kimaradt, hisz InGen kolléga tesztelte, de rajta kívül a többi játékos és kritikus is nagyjából elégedett volt vele. Adódik a kérdés, hogy ha még csak alig kilenc hónap telt el az előző Lego-rész óta, akkor vajon valóban szükség van egy újabbra? Ráadásul pont Batman? Megint? Miért? Hiszen új Denevérember-film nem jelent meg, ami okot adna az adaptálásra, és más DC-s karakter se lépett filmvászonra mostanában. Jött viszont egy Galaxis Őrzői, ami nem kapott játékadaptációt, pedig még fizikai lego-szett is készült hozzá (ami feltétele a digitális játékká válásnak a cég szabályai szerint). Ehelyett kaptunk egy újabb Batmant. Nehezen érthető a logika, de lépjünk túl ezen!
A történet ott folytatódik, ahol a Lego Batman 2 végén abbamaradt, méghozzá Agykeselyű (Brainiac) érkezésével. Androidunk ugyanis fejébe veszi, hogy a Föld bolygót miniatürizálva begyűjti, és a saját kis gyűjteményéhez adja, ehhez pedig agykontroll alá vonja a különböző színű Lámpásokat, hogy az energiájukat lecsapolja... Batman és Robin persze nem ül tétlenül, és az Igazság Liga többi tagjával együtt felveszik a harcot a szörnyen gonosz androiddal.
A történet alakulása miatt ezúttal nem Gotham szolgál a játék központi helyszínéül, hanem az Igazság Liga űrbázisa, az Őrtorony. Ezt azonban először is fel kell szabadítanunk a rosszfiúk irányítása alól, akik közt persze ott van Joker és Lex Luthor is pár szolgájukkal együtt. A játék első harmada, amelyet kitölt az Őrtorony felszabadítása (és még 1-2 bevezető küldetés), a játék történetének leggyengébb szakasza. Túl sokáig tart, és túlságosan egysíkú pályákon kell végigküzdeni magunkat – űrbázisos pálya űrbázisos pálya után, nem jó móka. Ha viszont ezen túllendülünk, akkor a játék többi része már sokkal érdekesebb, a sztori is vesz egy jópofa csavart, és egészen a végéig fenntartja az érdeklődést.
Most is került a játékba néhány új ötlet, újfajta játékmenet. Az egyik ilyen az űrharc, amikor egy oldalnézetes, lövöldözős minijáték keretében kell legyőznünk az ellenfelek űrhajóit. Jópofa kis töltelék elem ez, és nem is tart tovább a kelleténél. Ennél egy fokkal idegesítőbbek a hackelős minijátékok, amikor egy Tron-szerű számítógépes világba csöppenve kell retro elektronikus zene mellett különböző rém egyszerű célokat elérnünk. Emellett kapunk persze pár új képességet is, amit szükséges használnunk a továbbjutáshoz. Ilyen például Villám (Flash) extragyors futása, vagy a Mocsári Szörny (Swamp Thing) föld alá süllyedése a megfelelő helyeken. Batman és Robin ruhatára is bővült, új különleges felszerelésekkel, mint például Robin sötétben világító cucca, melyet azonban először egy terminálnál fel kell tölteni. Az új ruhák és karakterek nem kapnak túlzottan sok szerepet, viszont sok régi képesség is visszatér.
2. oldal
Márpedig régi képességből mostanra rengeteg van. A Lego-játékok között mindig is jellemző volt az átjárás, nincs ez másképp ezúttal sem. A Marvelben látott pókösztön ugyanúgy megtalálható itt (csak más néven), mint az első Batman sok-sok ruhája, és számos, az évek alatt összegyűlt képesség. Ezzel a játékmenet rendkívül változatos lett, szinte már túlzottan is, zavarba ejtően sokféle karaktert és adottságot kell felváltva használnunk. Persze ezek legtöbbször továbbra is adják magukat, mert ha például üveget látunk, akkor Batman szónikus rucija kell, ha meg két fogót, akkor egy erős karakter képessége. Ráadásul kis ikonok is segítenek, ha hirtelen nem ugrana be, hogy hogyan is kell tovább menni.
Karakterekből ezúttal igazán bőséges mennyiség áll rendelkezésünkre, összesen több mint 150. Persze ezek közül rengeteget szabadjátékban kell megtalálnunk és megnyitnunk, de már a történet során is nagyon sok szereplőt kell irányítanunk. Nem ritka, hogy a két, eleve sokféle ruhával (és képességgel) felszerelt szereplő mellett még 2-3 kísérőnk is akad, de sokszor még pálya közben is változik, hogy melyik csapatot irányítjuk. Röviden összefoglalva: a Lego Batman 3 változatos (leszámítva a már említett bevezető küldetéseket).
Emellett ráadásul még szép is. Bár ezúttal sem készült az egész pálya legóból (úgy tűnik, az csak a Movie-ra vonatkozott), a technológia továbbra is tökéletesen megfelel ehhez az egyedi látványstílushoz. A részletességen a lego-modellek mellett nem igazán lehet már emelni, így csak kis apróságokkal, és változatos, jól megpakolt pályákkal lehet némi pluszt hozni a vizuális színvonal tekintetében, és ez sikerült is, főleg a játék második felében. Zene és hangok terén nem sok változás történt, a színészek szépen hozzák a kissé komikus stílust, amit a játék megkövetel, a zenei aláfestés pedig tisztességes iparosmunka, semmi több.
A Lego Batman 3 kiváló játék akkor, ha szereted az alapul szolgáló DC-univerzumot. Tengernyi karakterét élvezetes megnyitni és játszani velük, még akkor is, ha a történetbe csak töredékük került bele. A sztorija jópofa, a játékmenet pedig változatos, és természetesen az igazi mókát most is a rejtélyek felkutatása adja, amik közül Adam West (a 60-as években futó Batman-sorozat főszereplője) feltűnése igazi érdekesség. Sajnos a bevezetés, az első 5-6 pálya főleg a többi fényében elég haloványra sikerült, így az első benyomás nem a legjobb, de szerencsére később emelkedik a móka-faktor. Emellett én kimondottan hiányoltam a szabad, bejárható várost, az Őrtorony űrállomásán mászkálni egyszerűen nem olyan jó szórakozás, mintha Gotham vagy Metropolis utcáit járnánk. Ezek miatt a témát figyelmen kívül hagyva a Marvel Superheroes-t jobban tudom ajánlani, azonban ha inkább a DC felé húz a szíved, és az előző két Batman után még mindig nem untad meg a legózást, akkor rosszul nem járhatsz vele.
Kérdés azonban, hogy hová tarthat a LEGO-sorozat. Eddig a legtöbb különálló rész azért volt érdekes, mert újabb filmeket dolgozott fel. Az első „folytatás”, a Batman 2 pedig a nyílt világával és a szinkronnal elég nagyot újított, nem érződött rókabőrnek. Azonban már itt, a Batman 3-nál kicsit rezeg a léc, hisz radikális újítást nem kaptunk, a DC-s világban pedig már játszódott két LEGO-adaptáció is, szóval még csak a környezet, a karakterek se igazán újak. Persze amit most kaptunk, az nagyobb, több, mint a második rész, de azért valahol mégiscsak ugyanaz. Szinte biztos, hogy az új Star Wars filmekkel új játék is fog érkezni, de kérdés, hogy addig jön-e újabb próbálkozás. Egy Batman 4-nek már nem biztos, hogy felhőtlenül örülnék, csak remélni tudom, hogy ennél ambiciózusabbak a Traveller's Tale fejlesztői.
Értékelés: 7,5/10
Platformok: PC, OS X, PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, 3DS, iOS
Tesztplatform: PC