Hamarosan megjelenhet egy új, történelmi időket felidéző könyv, ez pedig Kyle Orlandnak a Minesweeper című kiadványa lesz. A könyvből a számunkra most izgalmas részletet az Ars Technica osztotta meg, ebből fogunk szemlézni.
A történet ott kezdődik, hogy 1990-ben, a korai Windows verziók még teljesen új platformnak számítottak a számítógépek használatában. A cél az volt, hogy a felhasználók kényelmes és látványos környezetbe kerüljenek, ennek pedig egyik feltétele az egér volt, aminek a használatát viszont meg kellett szokni, az Aknakereső pedig erre a célra lett kitalálva, mint egyfajta oktató játék.
„Soha nem volt nehéz tesztelőket találni a játékhoz” – mondja Duzan Nuttall, aki vezető termékmenedzser volt a Microsoftnál a '90-es években. Ahogy visszaemlékszik, az Aknakereső egy olyan cím volt, hogy amikor valaki végigsétált az irodán, azt láthatta, hogy rengetegen játszanak a játékkal. Akkoriban sokan maradtak még este 9-kor is az irodában, ha pedig pihenésre volt szükségük, akkor Aknakeresőztek.
Az Aknakereső egy kellően letesztelt szoftvernek számított a Microsoftnál, mindenki önként próbálgatta. Ennek ellenére nagyon sokszor találtak benne hibát, legalábbis a felhasználók egy része így gondolta. A cég tele volt analitikai gondolkodású emberekkel, így Robert Donner, a játék programozója rengeteg hibajegyet kapott.
„Amikor valaki megjelölte, hogy talált egy bugot, mindig megkértem őket arra, hogy készítsenek egy képernyőképet, így meg tudtam nekik mutatni, hogy az ő logikájukban van a tévedés”.
Ugyanígy járt például Bruce Ryan, a szórakoztató részleg vezetője, de más vezetők is. Mike Slade, a marketinges kolléga több emailen keresztül bizonygatta, hogy a játékot expert, vagyis a legnehezebb fokozaton nem lehet kivinni, hiába próbálta meg hússzor is. A levelezés addig fajult, míg Ryannek oda kellett mennie Slade irodájába, hogy 10 perc alatt megoldja a legnehezebb szinten a játékot, így bizonyítva, hogy ez márpedig működik.
A játék igazán nagy rajongója viszont Bill Gates volt, aki a könyvben megkérdezettek szerint nagyon is függője volt a programnak. A nagyfőnök folyamatosan azon volt, hogy mindenki rekordját megdöntse. A korai időkben, amikor elérte a 10 másodpercet a legkönnyebb fokozaton, akkor kiderült számára, hogy Charles Fitzgerald, a produkciós menedzser már 8 másodpercnél tart. A probléma csak az volt, hogy innentől Gates küldetésének érezte, hogy megdöntse a cég rekordjait.
Ez odáig fajult, hogy kénytelenek voltak Gates gépéről letörölni a játékot, hogy ne ezzel vesztegesse el az idejét.
Igen ám, de ez nem volt elég visszatartó erő, a vezérigazgató bármikor átült bárki gépéhez, hogy ott folytassa az aknakeresőt, és ott döntse meg a meglévő rekordokat. A megszállottság annyira erős volt, hogy előfordult, hogy hétvégén rendelt be az irodába munkatársakat, hogy azok ellenőrizzék, ő tényleg képes pár másodperc alatt megoldani a feladatot.
Melinda French - aki később Bill Gates felesége lett - egyszer levélben kérte meg a munkatársakat, hogy ne dicsekedjenek az Aknakeresős rekordjukkal.
„Egy kérés a cég felé... Kérlek titeket, hogy ne osszátok meg Bill-lel az Aknakeresős rekordotokat... Billnek nagyon sok fontos döntést kell meghoznia, ez nem kéne, hogy elvegye az idejét”
Fitzgerald végül úgy oldotta meg a kérdést, hogy írt egy programot, ami egy másodperc alatt megoldja a feladványt. Mivel Bill Gates elfogadta, hogy a számítógépet nem tudja legyőzni, így valahogy lekattant a dologról.
Ha valaki úgy dönt, hogy szeretné feleleveníteni az eredeti Aknakereső élményt, ezen az oldalon keresztül játszhat vele. A szabály egyszerű. Ha lenyomunk egy mezőt, utána megjelenik egy szám. A szám azt jelenti, hogy körülötte hány akna található a különböző mezőkön. Ha 1, akkor csak egy akna érintkezik vele, ha 4, akkor természetesen 4. A zászló letevése a jobb egérgombbal nem oldja meg a játékot, csak magunknak jelezhetjük vele, hogy ne kattintsunk oda. Akkor nyerünk, ha az összes szabad mezőt biztonsággal, robbanás nélkül lekattintottuk, pontosabban megtaláltuk, ezzel pedig körbeástuk az összes aknát.