A technológia a sportokban a legkülönfélébb módokon tud megjelenni. Az olimpia előtt foglalkoztunk azzal, hogy az Omega milyen technológiai fejlesztésekkel készült a nagy eseményre, és a Samsungról is volt szó annak kapcsán, hogy az olimpia közvetítéséhez miként járult hozzá. Most pedig a Formula-1 világába teszünk egy rövid kitérőt.
A motorsportok királyát világszerte százmilliók követik figyelemmel a televíziók és más eszközök képernyőjén keresztül, éppen ezért a közvetítéseket folyamatosan próbálják egyre izgalmasabbá, látványosabbá tenni. Ennek az egyik módja a képernyőn megjelenő grafikus elemek fejlesztése, ami időről időre változik. A másik módja pedig az új kamerák, képrögzítési eljárások bevetésre; ezúttal ebből a szempontból villantottak egy érdekes megoldást.
Egy olyan giroszkópos kamerát vettek használatba, ami képes a felvételeket úgy korrigálni, hogy azok sokkal látványosabban bemutassák a pálya valódi domborzatát. Ennek köszönhetően a néző soha nem látott módon tapasztalhatja meg, hogy milyen dőlések vannak igazából az aszfaltcsíkban. A mostani pálya ebből a szempontból különösen érdekes volt, ezért döntöttek úgy, hogy itt vetik be élesben először a fejlesztést.
A Circuit Zandvoort az új kameratechnológia révén valósággal megelevenedik a nézők szeme előtt a megszokott kamerák felvételeihez képest.
2022 óta dolgoztak a giroszkópos kamera megvalósításán, tavaly már tesztelték ezt Carlos Sainz autóján, és a japán nagydíjon Lewis Hamilton Mercedesére is felszerelték a fejlesztést. Azt azonban csak most láttuk, hogy közvetítésbe is bevágnak ilyen felvételeket, mert ezt eddig nem tudták megoldani a technológiai háttérért felelő szakemberek. Most is volt ezzel némi gond az FP1 során, de utána ezt sikerült orvosolni.
„Az a filozófiánk, hogy mindig próbáljunk újdonságokat és ezeket a lehető leghamarabb bemutassuk” – emelte ki Steve Smith, a fedélzeti kamerák fejlesztési vezetője. Azt is hozzátette Smith, hogy több mint 30 év után már nagyon nehéz újat mutatni ezen a területen. Nem nagyon van már olyan pont, amit még nem kameráztak be, de most a giroszkópos kamera olyan új látványt tud biztosítani, ami tényleg intenzívebbé teheti a nézői élményt.
A szakember elárulta, hogy elektronikusan oldják meg a girokamera működését, nincsenek mozgó alkatrészek, amik az F1-es autókban túl nagy terhelésnek lennének kitéve. Az új nézet alapja, hogy sokkal nagyobb szenzort használnak, mint ami a megfelelő felbontáshoz kell, így a stabilizált, korrigált képet úgy tudják kivágni, hogy közben a minőségben sem kell lejjebb adni. Hasonló eljárást használnak már a felsőkategóriás akciókamerák is. Az F1 csapata saját megoldást alkotott az egyedi igényeikhez.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ez a fejlesztés már korábban megjelent a tévéközvetítésekben, és nem a Formula-1 esetében próbálták ki először. A MotoGP-ben debütált a technológia élesben, ahol ez még látványosabb tud lenni a motorok folyamatos dinamikus mozgása miatt.
Steve Smith elmondta, hogy most azon fognak dolgozni, hogy ezt a kamerát az autó más pontjain is alkalmazni kezdjék. Így a továbbiakban nemcsak, hogy sűrűbben jelenhet majd ez meg az adásokban, de a különböző nézőpontokban is hasonlóan korrigált felvételeken keresztül lehet majd élvezni az időmérőket, futamokat.