Az okostelefonok piaca idén már szinte biztos, hogy tovább fog zsugorodni, ugyanis a harmadik negyedévben viszonylag nagy mértékben esett a forgalom. És bár a legtöbb cégnél egyértelműen látni a gyengélkedést, továbbra is vannak olyan gyártók, akiken egyszerűen nem fog a kereslet csökkenése, és dinamikusan törnek előre.
Az IDC által összesített adatok alapján a harmadik negyedévben 6 százalékkal kevesebb okostelefont sikerült értékesíteni világszerte, mint egy évvel korábban, 2017 azonos időszakában. Ez sorozatban már a negyedik olyan negyedév volt, mely során konzisztens visszaesést lehetett elkönyvelni az elemzőknek. És bizony nem lenne meglepő, ezek alapján, ha az utolsó negyedévben sem alakulna ez másként, és még tovább esnének az eladások. Összesen 355,2 millió eszköz talált új gazdára a vizsgált negyedévben, ami 22,6 millióval maradt el az egy évvel korábban mérttől. Egyébként a kínai gyártók érzik meg legkevésbé a kereslet csökkenését, miközben Kínában még a nemzetközinél is nagyobb mértékű volt a visszaesés az eladásokban – és részben ennek tudható be a piac szűkülése.
Az IDC megjegyzi, hogy véleményük szerint 2019 újra a növekedés éve lehet, ha a korábbi csúcsot nem is múlja fölül az ipar.
A szegmens legnagyobb szereplője továbbra is a Samsung, és minden bizonnyal az év végi összesítésnél is az élen lesz, de igazából nem sok örömre van oka. A vállalat meglehetősen nagyot esett a harmadik negyedév során. Tavaly ilyenkor még 83,3 milliós értékesítési adat szerepelt a neve mellett, most azonban csak 72,2 milliós példányszámról beszélhetünk, szóval 10 milliónál is nagyobb tábor vált köddé. Az IDC számai alapján egészen pontosan 13,4 százalékkal fordult mínuszba a dél-koreai alakulat. Korábban is gyengélkedett már a Samsung, viszont az elemzők szerint most nem a csúcson van a baj, a Galaxy Note9 állítólag jó fogadtatásban részesült, és hozza azt, amire számítani lehetett tőle. A probléma ezúttal a közép- és az alsókategóriában van, ahol egyszerűen nem bír mit kezdeni a Samsung a riválisokkal, mert az ár-érték arányt tekintve képtelen labdába rúgni a kínai versenyzők mellett. A vállalat már reagált a problémára, és több innovációt fog a jövőben az elérhetőbb árú gépekbe (pl. Galaxy A-széria) csempészni, amitől javulhat a kereslet.
A Huawei a második negyedévben megelőzte az Apple-t, így megszerezte a második helyet, és a harmadik negyedévre is megőrizte ezt a pozícióját. A vállalat 52 millió okostelefont tudott értékesíteni, míg egy évvel ezelőtt „csak” 39,1 milliós forgalommal zárt. És bár minden oka meglenne rá, nem lehet teljesen felhőtlen a Huawei öröme, mert a piaci részesedése kisebb lett, mint az előző negyedévben volt (15,9%-ból 14,6% lett), és a darabszám is csökkent a korábbi 54,2 millióról, szóval nem jelenthető ki, hogy hibátlanul szerepelt. Az IDC elmondása alapján a vállalat általánosságban nézve mutat jó szereplést, minden területen tud növekedni, és sikeres a csúcstól kezdve az alsóbb régiókig. Az ünnepi időszakban számos új felsőkategóriás eszközzel állt elő a gyártó, melyekre az androidos frontról aligha érkezik válasz idén, szóval ilyen téren is jól alakul számára a piac.
Az Apple forgalma minimálisan változott éves viszonylatban vizsgálva, mindössze 200 ezerrel tudott több okostelefont eladni, mint tavaly, viszont ennek ellenére a bevételek tekintetében nem lehetett oka panaszra. A 46,9 milliós eladási mennyiség ugyan nem túl jó, de miután az Apple sikeresen tudta emelni a készülékenkénti átlagos értékesítési árat, így a befektetőknek nem lehet oka panaszra, mert a bevétel szépen emelkedett. És mivel a gyártó legújabb okostelefonjai tovább drágultak a korábbiakhoz képest, előre láthatólag ez a tendencia nem változik az év végére sem. Az Apple az ünnepi negyedévben pedig mindig nagyon szépen szerepel, és vélhetően 2018-ban sem lesz ez másként. A cupertinóiak a teljesen átalakult iPhone palettával sikeresen törhetnek előre, és bár az XS és az XS Max modellek már valamelyest beleszóltak a harmadik negyedév alakulásába, az iPhone XR az eltolt rajt miatt kimaradt ebből. Az elemzők szerint az iPhone XR lesz a legnépszerűbb idei újdonság. szóval a negyedik negyedévet masszívan húzhatja.
A Xiaomi új magasságokba ért, soha korábban nem értékesített még egyetlen negyedév alatt annyi okostelefont, mint most. A vállalat 34,3 milliós forgalmat produkált 21,2 százalékos növekedést követően, és 2,4 millióval az előző negyedéves eredménynél is jobbat nyújtott. Külön említést érdemel az is, hogy a 9,7%-os piaci részesedés is új rekord a számára, és nem lenne meglepő, ha az évet már 10 százalék felett zárná, ugyanis folyamatosan növekvő tendenciát mutat a gyengélkedő piacon. A kínaiak leginkább annak köszönhetik a jó szereplésüket, hogy egyre több piac felé nyitnak hivatalosan, és a felmérések szerint nagyon jól szerepelnek a frissen meghódított régiókban. Az IDC főleg azt emelte ki, hogy az új Redmi modellek nagyon népszerűek, de igazából a felsőkategóriás eszközök is szépen szerepelhetnek, és ott van a vállalatnak az Android One termékvonala is, ahol a korábbi egy helyett idén már kettő mobil található.
A toplistán kiemelt gyártók között az utolsó az Oppo, és neki sem úgy jött össze ez a negyedév, ahogy szerette volna. A Samsung mellett az Oppo az, akinek negatív lett a mérlege, igaz, nem olyan mértékben, mint a dél-koreai riválisának, hanem csak 2,1 százalékkal csökkent a forgalma a 2017-eshez képest. A kínaiak eddig az idei évben nem tudják áttörni a 30 milliós határt, az előző negyedévben 29,4 millió okostelefont adtak el, most pedig 29,9 milliót – az év elején pedig csak 23,9 milliós volt a forgalmuk. Az Oppo egyébként próbálja követni a Xiaomi mintáját, és új piacok felé nyit. Az igazán különleges Find X és a visszafogottabb R17 is elérhető lesz hivatalosan Európában, jövőre pedig még több készüléknél lépheti ezt meg a vállalat annak reményében, hogy tovább növekedik a mostani gyengélkedés után. A vállalatnak egyébként a Market Insight szerint szorosan ott van a nyomában a Vivo, szóval amennyiben nem tud előre lépni, könnyen lehet, hogy lecsúszik az első öt gyártó rangsoráról.
Végül érdemes kitérni néhány gondolat erejéig az „egyéb” kategóriára is. A Top 5-ből kimaradt gyártóknak bizony nem sok öröm jutott az elmúlt negyedévekben, és összességében tekintve ezúttal sincs ez másként. Mindent egybe véve csaknem 20 százalékkal (19,9%) kevesebb mobilt tudtak eladni a kisebb vállalatok, és mindössze a piac 33,8%-án kellett osztozniuk. Meglepetés azonban nincs, ugyanis egész évben ez volt a jellemző. Az egyéb kategóriába soroltak részesedése negyedévek óta 33-34 százalék körül stagnál, és nem tudni, mit hoz a jövő. Persze biztosan vannak olyan vállalatok, amik növekedni tudnak a nagyok árnyékában, de ennek éppen az ellenkezője a jellemző pillanatnyilag. A Sony például mindössze 1,6 millió okostelefont tudott már csak értékesíteni, ami döbbenetesen alacsony szám.