Minden gyerek tudja, hogy homokozni jó dolog, ha pedig a víz is bejön a képbe az még jobb. A Kaliforniai Egyetem kutatóinak legújabb fejlesztése révén pedig még csak vizesek sem leszünk, létrehoztak ugyanis egy virtuálisan kibővíthető homokozót, melynek révén a kiterjesztett valóságban emelhetünk hegyeket, áshatunk árkokat és irányíthatunk vízfolyásokat. Hasonlóan a tavalyi év SandyStation néven futó projektjéhez, itt is egy Kinect 3D kamerát kombináltak össze egy valódi homokozóval, egy digitális projektorral, valamint egy speciális szoftverrel.
A homokozó fölé rögzített kamera képeket készít a területről ‒ másodpercenként harmincat, miközben valaki egy lapáttal vagy gereblyével manipulálja a terepet. Az információ befut a számítógépbe, amely elkészíti a homokozó virtuális topográfiai térképét, különböző színekkel jelölve a szintkülönbségeket, és közben a terepviszonyoknak megfelelő, realisztikusnak tűnő vízfolyásokat adva a képhez. Mindez valós időben vetül rá a homokozóra, így folyamatosan követhetők az új terepformák nyomán bekövetkező változások.
Végeredményül tehát egy virtuálisan kibővített valóságot kapunk, amelyen keresztül földrajzi, geológiai és hidrológiai jelenségek demonstrálhatók. A kutatók reményei szerint fejlesztésük helyet kap majd a tudományos múzeumok interaktív kiállítási részlegeiben, így a látogatók első kézből ismerkedhetnek meg az olyan fogalmak jelentésével, mint magassági vonal, vízgyűjtő terület vagy vízválasztó.
A projekt az egyetem földtudományi részlege által kezdeményezett aktív vizualizációs program része, amelynek célja olyan oktatási rendszerek kifejlesztése, amelyek révén a gyerekek jobban megérthetik, hogyan működik talaj és víz összetett rendszere. A szimulációs szoftver elviekben ingyenesen hozzáférhető lesz, így megfelelő eszközökkel bárki megépítheti saját, virtuálisan „feltuningolt” homokozóját.