Shop menü

KÉPTELEN NYERESÉGET FELMUTATNI A SPOTIFY, HIÁBA VAN LASSAN 500 MILLIÓS TÁBORA

Folyamatosan növekedik az előfizetők száma, miközben a profit csökken, nincs egyszerű helyzetben a platform, miközben a riválisa a világ összes pénzéből táplálkozik.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Képtelen nyereséget felmutatni a Spotify, hiába van lassan 500 milliós tábora

A Spotify egy meglehetősen vegyes érzelmeket keltő negyedéven van túl. A vállalat túlteljesített több szempontból is, de ez sem lett elegendő ahhoz, hogy a befektetők bizalmát visszaszerezze és nyereséget tudjon felmutatni. Sőt mi több, igazából tovább zuhant minden fontosabb szempontból.

Napjainkban már 456 millió felhasználója van globálisan a Spotify-nak.

Ez egy egészen elképesztő eredmény. Csak negyedéves szinten sikerült egy 5 százalékos növekedést elérni, 23 millió új aktív hallgatóra tudott szert tenni a szolgáltatás, és növekedett azoknak a száma is, akik fizetnek a platform használatáért. Hiszen a Spotify ingyenesen is igénybe vehető a legtöbb konkurensével ellentétben. Éves összevetésben már 75 millióval sikerült a táborát növelnie, szóval lendület még bőven van benne. A probléma az, hogy azok, akik fizetnek, már jóval kisebb mértékben gyarapodtak.

Galéria megnyitása

A vállalat legújabb negyedéves beszámolója szerint 195 millió havi előfizetője van a platformnak, ami 7 millióval nagyobb létszám negyedéves összevetésben, és mindössze 23 millióval emelkedett az előfizetői bázis egy év alatt. Az előfizetők létszáma 13 százzalékkal emelkedett meg, miközben a teljes felhasználói tábor 20 százalékkal lett nagyobb, ami azt jelenti, hogy a fizető hallgatóság aránya tovább csökkent. Tavaly ilyenkor még 45 százalék felett volt azoknak a része, akik havidíjért cserébe használják a Spotify-t, most pedig már 43% alá csökkent ezeknek a száma.

Hiába van 273 millió aktív hallgató, aki reklámok mellett használja a Spotify-t, ebből a közönségből képtelen jelentősebb bevételt elérni a vállalat. Vannak cégek, akiknek a reklámok tökéletesen tudják a pénzmagot nyújtani, de a Spotify nem ilyen, itt mindössze 385 millió dollár bevétel lett hirdetésekből. Ezzel szemben a jóval kisebb létszámú előfizetői bázisból 2,65 milliárd dollárt sikerült kisajtolni. Átlagosan 5,81 dollárt fizetnek a platform használatáért a hallgatók.

Galéria megnyitása

A Spotify minden ponton felülmúlt az elemzői előrejelzéseket, egy baj van, hogy a veszteséget is ide kell sorolni. 450 millió felhasználóra és 194 előfizetőre számított a cég 456 és 195 millió helyett, és 3 milliárd eurónál több, 3,036 milliárd euró lett a teljes bevétel. Veszteségben 218 millió euróra lehetett számítani, de végül 228 millió eurós kiesést kellett üzemi szinten elkönyvelnie a streaming platformnak.

Egyszerűen képtelen stabilan nyereséges lenni a vállalat. Vannak olyan negyedévek, amikor sikerül neki, de többnyire inkább mínuszba fordul a mérleg nyelve. Legutóbb éppen egy éve nem volt veszteséges, azóta folyamatosan negatív eredménnyel volt kénytelen zárni, és most hozta össze az elmúlt egy év legnagyobb veszteségét, tehát nincs szó arról, hogy már látszódna a fény az alagút végén.

Most éppen azon dolgozik a vállalat, hogy a hangoskönyvek piacán érvényesülni tudjon, de már az Apple is ebbe az irányba indult el. Az Apple Music nagyon erős ellenfelet jelent a Spotiy számára, és igazából ott egészen biztos, hogy semmilyen fejlesztésnek nem szabhat gátat a pénz. A magasabb minőségű zenehallgatási opcióval folyamatosan csúszik a vállalat, ezt már egy évvel ezelőtt beígérte, de a mai napig nem valósította meg semmilyen formában. Az Apple ezért nem kér felárat, a Spotify viszont valószínűleg kénytelen lesz drágábban adni a lossless zenefolyamot, ha egyáltalán valaha előáll ezzel.

Galéria megnyitása

A podcastek már nagyon jól állnak, mostanra több mint 4,7 millió adást lehet találni a kínálatban, és a partnerek gondoskodnak arról, hogy heti vagy akár napi szinten biztosított legyen a kínálat gyarapodása. Egy negyedév alatt 300 ezer új felvétel vált elérhetővé. Viszont a podcastokból például reklámbevétel nem igazán van, lassan ebből is elkezdhet a cég pénzt csinálni. Erre ugyanis nagy szükség lenne. Egyre több befektető fordít hátat a vállalatnak, a részvényeinek árfolyama folyamatosan esik.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére