A Spotify bejelentette, hogy új csúcsot ért el az előfizetéssel zenét hallgató felhasználók száma. A vállalatnak ez jól jön, mert idén szeretne debütálni a tőzsdén, és a színfalak mögött már hónapok óta folynak az ehhez szükséges előkészületek. Viszont most egy nagyon komoly problémája akadt a svédeknek, amit ha nem tudnak megfelelően rendezni, átírhatja a terveiket.
A világ vezető zenei streaming szolgáltatása augusztusban még 60 millió előfizetőről számolhatott be, 2018 elejére pedig ez a szám már a 70 milliót is elérte, szóval valamivel több mint egy negyedév alatt bő 15 százalékkal nőtt azoknak a felhasználóknak a bázisa, akik nem ingyenesen hallgatják a zenei műveket és más hangfelvételeket. Hiszen a Spotify egyébként ingyenesen is igénybe vehető, ha az ember elviseli a számok közé ékelt és a kliensekbe pakolt reklámokat. Az aktív felhasználói bázisról friss adatunk nincs, de júniusban már a 140 milliós határon túl járt a Spotify, és minden bizonnyal ez is jelentősen növekedett mostanra. A korábbi adatokból kiindulva az aktív zenehallgatóknak csaknem a fele fizet havidíjat valamilyen formán, ami igazán jó arány. (Persze ez leginkább annak köszönhető, hogy a Spotify ügyes eszközökkel tereli a népét a fizetős opciók felé az ingyenes vonalról.)
A Spotify világszerte 61 országban van jelen. A szolgáltatás adatbázisa a hivatalos honlap tanúsága szerint több mint 30 millió különböző felvételből áll. A vállalatnak és a felhasználóknak köszönhetően a rendszer több mint 2 milliárd lejátszási listát tart számon. A cég már több mint 5 milliárd dollárt fizetett ki jogdíjak formájában, de még ez sem jelenti azt, hogy minden esetben teljesen tisztán osztják meg a zenéket a felhasználóikkal.
A zenestreaming szolgáltatásnak tavaly is volt olyan pere, amiben felhasználási jogokról tárgyaltak, és az idei év sem telik el ilyen incidens nélkül. A Wixen Music Publishing Inc. elképesztő összegű, legkevesebb 1,6 milliárd dolláros pert akasztott a vállalat nyakába. A Wixen álláspontja szerint a Spotify nemcsak, hogy a jogdíjakat nem fizette be a cég által birtokolt zenék után, hanem engedélyt sem kapott arra, hogy a szóban forgó műveket publikálja a rendszerében.
A Spotifyt beperelő kiadó olyan előadók dalait birtokolja mint Tom Petty, Neil Young, a Rage Against the Machine és a The Doors, de említhetnénk a The Black Keys-t és Janis Joplint is. És ez még mindig csak a jéghegy csúcsa. A kereset december 29-én került beadásra a kaliforniai szövetségi bíróságon. Nem véletlen a Wixen Music időzítése, ugyanis 2018. január elsejétől már több törvény is változik az Egyesült Államokban a zenék felhasználását, licencelését illetően, és az érvénybe lépett módosítások már a Spotify malmára hajtották volna a vizet. Szóval az utolsó pillanatra időzített per valószínűleg különösen érzékenyen és váratlanul érintette a vállalatot. Hogy miért csak a Spotifynál kopogtat a Wixen, az nem derült ki, de a feltételezések szerint azért, mert a becslések alapján a Spotify „fizet” a legkevesebbet a lejátszások után – és valószínűleg az sem elhanyagolható, hogy a svédek a legnagyobbak ezen a területen.
A Spotify értéke a számítások szerint (privát értékesítések alapján) 19 milliárd dollár körül van, de a fentiek tükrében nem egyértelmű, hogy a tőzsdére lépést követően miként alakulna a sorsa. A milliárdos nagyságrendű pert megelőzően még pozitívan állt a 2018-as év elé a vállalat, ez a per viszont jelentősen megváltoztathatja a terveit. Az sem zárható ki, hogy el lesz tolva a nyilvános értékpapír kibocsájtás.