Shop menü

JÓL MEGHATÁROZOTT STRATÉGIA MENTÉN NYOMUL A DISNEY A JÁTÉKIPARBAN

A licencelésre épülő modell egyelőre bevált, mert csak a legjobbakkal működik együtt a vállalat.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Jól meghatározott stratégia mentén nyomul a Disney a játékiparban

Mióta a Disney stratégiát váltott, és leépítette a belsős fejlesztőcsapatait, majd elkezdte nagy, külsős partnereknek licencelni a szellemi termékeit, bátran mondhatjuk, hogy sikeresen tértek vissza a játékiparba. Habár a Star Wars kapcsán az első tíz év viszonylag döcögős volt az Electronic Arts-féle exkluzivitás miatt, végül a két Battlefront mellett azért itt is megszületett a Jedi: Fallen Order, amit egyöntetűen kedveltek a rajongók és a kritikusok.

Ezen kívül nagy sikert aratott a Sonynál készült Marvel's Spider-Man, most pedig az E3 alatt végre (újra) bejelentették, hogy sínen van a Ubisoftnál készülő Avatar-játék, a Frontiers of Pandora. Érkezik még a Karib-tenger kalózai a Sea of Thievesbe, és megtudtuk, hogy egy nyitott világú Star Wars-játék is készül az Avataron is dolgozó Ubisoft Massive-nál, a Bethesda-féle Machine Games pedig az Indiana Joneson tevékenykedik.

Sean Shoptaw, a Walt Disney Games alelnöke, valamint Luigi Priore, a Disney & Pixar Games alelnöke rámutatott, hogy az Avatar-játék fejlesztése még az átalakítások és az ő regnálásuk előtt kezdődött meg, azonban szerintük a fejlesztés nagyon jó helyen van a Ubisoft Massive-nál, és folyamatos az együttműködés James Cameron produkciós cégével is, hogy minden a lehető leginkább autentikus legyen.

Ugyanakkor az alcím, a Frontiers of Pandora is arra utal, hogy itt a filmek helyszínéül szolgáló bolygó egy másik részét ismerjük majd meg, ugyanis hiába jönnek a jövő évtől kezdve az új Avatar-filmek, Priore szerint azok az idők már elmúltak, hogy egy az egyben adaptálják azokat.

"15-20 évvel ezelőtt még elment az, hogy gyakorlatilag a filmet játszottad végig. Megnézted a filmet, aztán megvetted a játékot, és gyakorlatilag ugyanazt kaptad. Ilyen volt például az eredeti Aladdin. Ez akkor népszerű volt, azonban ma már a játékosok többet várnak. Kapcsolatba akarnak kerülni a kedvenc karaktereikkel és világaikkal, azonban új történetet szeretnének látni és új dolgokat akarnak csinálni a világon belül. Ez vonatkozik az Avatarra is. James Cameron és John Landau egy elképesztő sci-fi világot alkotott, remek hősökkel, ami egy nagyszerű játszóteret ad nekünk. De ez egy teljesen új történet lesz, új karakterekkel" - mondta Priore.

Galéria megnyitása

Ebben az egész folyamatban a Disney egyfajta összekötő szerepet játszik. Megvan a maguk kis csapata, ami producerekből, dizájnerekből és művészekből áll, akik mindenben segítenek annak érdekében, hogy a különböző licencek alapján készült játékok autentikusak legyenek. Az Avatar esetében Priore szerint az a lényeg, hogy folyamatos legyen az együttműködés a Massive és James Cameron csapata között, és hogy a játékfejlesztőknek minden a rendelkezésére álljon, amire csak szükségük van.

A 20th Century Fox felvásárlása óta a Disney még több, elképesztően érdekes szellemi termékhez jutott, melyek egy része nagyon adná magát ahhoz, hogy játékot készítsenek belőle. Sean Shoptaw elárulta, hogy nincs hiány megkeresésekben, rengeteg partner érdeklődik náluk a különböző címek iránt. Shoptaw szerint ezzel kapcsolatban az a legfontosabb, hogy az adott kategóriában a lehető legjobb partnereket találják meg, akik kifejezetten rajongásból, szenvedélyből készítenének játékot bizonyos szellemi termékeik alapján.

"Ha látjuk a szenvedélyt, és látjuk azt, hogy az adott műfajban kiváló múlttal rendelkezik az adott fejlesztő, akkor már csak ki kell találni, hogy pontosan hogyan fogjuk ezt végrehajtani, és milyen lesz a végső termék. De a legmagasabb szinten arra koncentrálunk, hogy megfelelően összepárosítsuk a rajongást a minőségi szintet képviselő partnerekkel" - mondta Shoptaw. Hozzátette, hogy új dolgokat ugyan nem jelenthet be, de jelenleg olyan minőségi címek vannak már a csőben a jövőre nézve, amilyen korábban még sosem fordult elő a Disney történetében, így nagyon elégedett a várható felhozatallal.

Ugyanakkor nem céljuk az sem, hogy elárasszák a piacot játékokkal, így hiába készül például az új nyitott világú Star Wars szintén a Massive-nál, vagy az Indiana Jones, igyekeznek inkább fókuszálni, és most az E3 alatt az Avatar került sorra, így a többiből inkább semmit nem mutattak:

"Fegyelmezettek szeretnénk maradni ebben a kérdésben, és a lehető legjobb élményekkel előállni. Ez nem arról szól, hogy a lehető legtöbb játékot készítsük el, hanem hogy a megfelelő minőséget nyújtsuk a megfelelő partnerrel, ugyanis azt tapasztaljuk, hogy ez a sikerhez vezető út, és szerintünk a rajongók és a játékosok általánosan ezt értékelik. Ha tudjuk magunkat tartani ehhez a fegyelmezettséghez, akkor szerintem emelni tudunk a minőségi lécen, és mindig a megfelelő időben a megfelelő terméket tudjuk majd leszállítani" - folytatta Shoptaw.

Galéria megnyitása

Ami a koronavírust illeti, Shoptaw szerint nem volt érdemi hatása a fejlesztéseikre, és talán nem is hozott annyi változást, mint azt sokan gondolják. Azt elismeri, hogy az emberek egy részének talán változott a hozzáállása a játékokhoz az otthon töltött időszak alatt, de ami a pénzügyi részt illeti, már a járvány előtt is rengeteg befektetés érkezett a szektorba. Szerinte ez a növekedés a járvány nélkül is egyértelműen folytatódott volna, éppen ezért nem is változtatnak a korábban lefektetett stratégiai elképzeléseiken.

Shoptaw arra is rámutatott, hogy nekik jelenleg nem áll érdekükben vertikálisan terjeszkedni. Ott van például a Call of Duty példája, ahol a Call of Duty Mobile 500 millió felhasználóval rendelkezik, a Warzone 100 millióval, a dobozos, konzolos és PC-s Cold War pedig ezek farvizén 40%-kal jobban teljesített, mint az előző rész. Egyértelműnek látszik tehát, hogy a közönség bővítése kifizetődik, azonban Shoptaw szerint ez számukra nem feltétlenül szempont, hiszen teljesen más pozícióban vannak, mint például az Activision.

"Nekünk nem platformot kell építeni, hogy azon belül csatornázzuk a felhasználókat ide-oda. Ez célja lehet egy nagy kiadónak, de nekünk egyszerűen magas minőségű játékok elkészítése a célunk, amik egy új szintre emelhetik a saját szellemi termékeinket. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy elzárkózunk olyan multiplatform lehetőségektől, amik átvezetik a felhasználókat termékek között. Ha ennek megfelelő a kivitelezése és van értelme számunkra, akkor nyitottak vagyunk rá. De az alap stratégiánknak ez nem része, mert mi nem vagyunk fejlesztő, így alapvetően ebben nem gondolkodunk" - fejezte be a gondolatmenetet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére