A Google remek évet tudhat maga mögött, hiszen jelentősen növekedett a vállalat bevétele, és jobban teljesített, mint ahogy azt az elemzők előzetesen várták. Azonban vannak olyan pontok a pénzügyi jelentésben, melyek miatt a részvények árfolyama mégis lefelé indult el a beszámoló publikálását követően.
A december 31-ével zárult három hónapos időszakot az Alphabet 8,2 milliárd dolláros profittal abszolválta, a teljes bevétele pedig majdhogynem elérte a 40 milliárd dolláros határt, 39,2 milliárdot kalapozott össze a cég. Ezzel a 2017 azonos időszakában felmutatott teljesítményét több mint 21 százalékkal múlta felül. Mint mindig, az Alphabet legfőbb bevételforrását a Google biztosítja a hirdetések révén. A negyedik negyedév során a bevételnek a 83 százaléka származott erről a területről, ami 32,6 milliárd dollárt jelent. Az egész évet tekintve is megvannak már az eredmények, és ezen a szinten is 23 százalékos bevétel növekedést tudott felmutatni az Alphabet, miután a 110,85 milliárd dolláros bruttó bevételét 136,81 milliárdra volt képes feltornászni. És ami még ennél is dicséretesebb, hogy a teljes nettó eredménye elérte a 30,7 milliárdos összeget, míg ez az érték egy évvel korábban csak 12,6 milliárd dollár volt, szóval több mint a kétszeresére emelkedett a profit – annak ellenére, hogy azért volt olyan váratlan kiadás is, mint az Európai Bizottság által kiszabott rekordbüntetés (4,3 milliárd euró). Jó pénzügyi mutatók ide vagy oda, a vállalat részvényeinek az árfolyama 3 százalékot meghaladó mértékben csökkentek a bejelentést követően, és csak később stabilizálódott.
Minden pénzügyi mutató felfelé ível, de akkor mégis mi ad okot a tőzsdei részvényárfolyam megingására? Nos, több olyan dolog is van, ami aggodalomra adhat okot. Jelentősen csökkent például a kattintások értéke, vagyis a hirdetők kevesebbet fizettek a reklámokért. Ezen a téren, éves szinten vizsgálva 29%-os visszaesés történt, az utolsó negyedévben pedig 9 százalékos volt a mérséklődés. Az elmúlt tizenhat negyedévben nem volt ilyen mértékű a csökkenés. Azt sem nézik jó szemmel a részvényesek, hogy a vállalat egészen brutális pénzt fordított a TAC (traffic acquisition costs) kiadásra, legutóbb 7,44 milliárd dollár ment el erre, pedig a befektetők azt várták, hogy csökkenni fog ez a tétel, de helyette 13%-kal emelkedett. A TAC azokat a költéseket foglalja magában, ami a partnerek támogatására megy el azért, hogy például alapértelmezett kereső szerepet töltsön be a Google, szóval egyebek mellett az Apple számára kifizetett összegek is ide tartoznak.
Kutatásra is nagyobb összegeket fordít az Alphabet, mint amit elfogadhatónak találnának az érintettek. Az egyéb tételek címszó alatt csak 154 millió dolláros bevételt tudott összeszedni a vállalat az elmúlt negyedévben, kiadások viszont bőven voltak, ami 1,328 milliárd dolláros mínuszt eredményezett. Ide olyan részlegeket sorol az Alphabet, mint az X Lab, a Loon és egyebek mellett az önvezetésre fókuszáló Waymo. A befektetők úgy látják, hogy egész egyszerűen túlzottan magas költséggel járnak a cég tőkeberuházásai, az utolsó negyedév során ez 7 milliárd dollárt tett ki, egész évben pedig 25,14 milliárdra rúgott. Szóval mindenképpen szorosabbra kellene már húzni a nadrágszíjat attól függetlenül, hogy jól fut a szekér.
Az eddig látottak alapján a Google és az Alphabet valószínűleg 2019-ben is folytatja majd a jó szereplést. Ugyanakkor Ruth Porat, a pénzügyi vezető nem vetített előre semmilyen konkrét célkitűzést, de kiemelte, hogy folytatják majd a koncentrált befektetéseket azokon a területeken, amik a jobb termékek létrehozásához hozzájárulhatnak. Ez alapján a vállalat valószínűleg továbbra is magas kiadásokkal számol, csak már jobb hatékonysággal igyekszik majd a pénzt költeni, hogy javítsa a működési eredményét.