Shop menü

JEGES POKOL – FAGYOS KÖZÖNY

Ha kedvtelésképpen moziban néznénk meg egy bántóan kiszámítható és agyzsibbasztóan lapos akcióthriller-imitációt, végre eljött a mi időnk.
Gera Krisztián
Gera Krisztián
Jeges pokol – Fagyos közöny

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Virtus és kurázsi

A harmincötöt taposó Bishnu Shrestha nem ismerte a félelmet. Így mikor 2010. szeptember 2-án aljas haramiák térítették el a vonatot amin utazott, és némi fosztogatást követően meg akartak erőszakolni egy tizennyolc esztendős leányzót, eszébe nem jutott gyáván lapítani. Inkább előkapta hűséges kukriját, és veszett-vad kaszabolásba kezdett. A martalócokat sokkolta a váratlan támadás, és ezt kihasználva a férfi többet is súlyosan megsebesített, mire a sokaság legyűrte.

Viszont a pribékeken oly mértékben elhatalmasodott a pánik, hogy nem ellenőrizték, hogy áldozatuk biztosan meghalt-e. Ennek hála, a jeles gurkha ha súlyosan sebesülten is, de túlélte a nagy kalandot, és hónapokig sütkérezhetett a hősöknek kijáró dicsfényben. A derék katona bátorsága tehát tagadhatatlan – azonban sehol sincs a Jeges pokol producereinek szilaj-zabolázatlan merészségéhez képest. Mivel ezek a rettenthetetlen specialisták súlyos dollármilliókat kalapoztak össze a befektetőiktől egy, a készítőit sem érdeklő műre.

Gumikacsa nyomában

A kamionosként robotoló, keménykötésű Mike-ot (Liam Neeson) és az iraki háború borzalmai után poszt-traumatikus stressztől szenvedő, szerelőként brillírozó öccsét Gurty-t (Marcus Thomas) még az ág is húzza. Elvégre hiába szakmájuk avatott űzői, a sokat szenvedett veterán különcsége jellemzően borzasztóan irritálja a kollégáit, és a csipkelődésnek induló összetűzések tízből tizenegyszer csonttörő bunyókban csúcsosodnak ki. Az egyetlen megoldást egy saját kamion és a függetlenség jelentené – de ahhoz egy kisebb vagyon kéne.

Ergo semmi meglepő nincs abban, hogy mikor Jim Goldenrod (Laurence Fishburne) egy tisztesebb summáért akár a halált is kockáztató sofőröket keres, a fivérek egyből igent mondanak az ajánlatra. Holott új megbízójuk nem árul zsákbamacskát. Ha a válogatott kevesekből verbuvált konvojnak sikerül leszállítania a csapdába esett bányászok kimentéséhez nélkülözhetetlen eszközöket, királyi fizetség üti a résztvevők markát. De mivel a szűkös határidő miatt a létező legnyaktörőbb útvonalon fognak közlekedni, nem kizárt, hogy egytől-egyig a jeges folyóvízbe fulladnak majd. Ám hamar kisül, hogy a kapzsiság az irgalmatlan elemeknél is veszélyesebb, mert titokzatos, ördögi macherek azon mesterkednek, hogy a kicsiny kompánia ne érjen célba. Azaz a testvéreknek minden ravaszságukra szükségük van ahhoz, hogy kikeveredjenek a slamasztikából.

Anyám is legfeljebb barátként

Tiszta, világos és egyértelmű alaphelyzet. Fennen hirdeti, hogy azok, akiknek már az óvodában is Zeffirelliről diskurálgattak, másfelé keresgéljenek – ellenben a némi könnyed kikapcsolódásra éhezőknek szabad a pálya. Vagyis a frappáns-forradalmi fortélyok elmaradásán sopánkodni éppen annyira megvetendően sznob húzás, mint egy koszos restiben Wellington-bélszínt rendelni frissen facsart mangódzsússzal, és hangosan hüledezni, mikor a döbbent pincér pörköltöt-kólát kínál. A probléma ezért nem is ez, hanem az, hogy egy kurta, nyüves-nyomorult percig sem hisszük el, hogy ezt a sablonpanelekből kutyafuttában összetákolt, pongyola tucatblődlit bárki is a sajátjának tekintette.

Pontosabban fogalmazva, hamar bizonyossággá érlelődik bennünk a gyanú, hogy a fő vezérlőelv a totális, acélszürke közöny volt. Egyben az a gondolat is tanyát ver a koponyánkban, hogy az érintettek teljesen másba is ezzel a rezignált fásultsággal vágnának bele. Beszélő állatos vígjáték, Rákosi Mátyás viselt ügyeit kiveséző dráma, antropomorf, emberevő zombikáposztákat felvonultató horror, netán ezek tetszés szerinti keveréke: egyre megy. Szinte látjuk, ahogy a baltaarcú ír leborotválja a haját, mopsznak maszkíroztatja magát, és hangosan felugat. Aztán egyik kezében egy sörétes puskával, a másikban pedig a Gerő Ernőre hajazó, aranytojást tojó tyúkkal megritkítja a kulákok, ellenforradalmárok, és más, deklasszált lumpok által felhergelt zöldségek ármányos hordáit.

J'Accuse...!

A fő vétkes természetesen az író-rendező Jonathan Hensleigh: hajmeresztő fantáziátlansága és kétségbeejtő lustasága átüt a vásznon. Dialógusai fapadosak, a jó két óra körüli cselekményt egy kósza fordulat sem színesíti, és az akciójelenetek harminc-negyven éves közhelyek ötlettelen felböfögései. Ebből adódóan a székünkhöz szegező csúcsepizódokról vagy alkalmi adrenalinfröccsökről álmodozni is dőreség, hiszen tudjuk, hogy kivel, mikor és mi fog történni.

Persze, ahol a főnök leül, ott a beosztottak hortyogva szundikálnak: a botcsinálta kontár hervasztó példájából kiindulva a többiek sem izzadták habosra az ingüket fene nagy igyekezetükben. A hatvankilencet taposó, anno Oskar Schindlerként remekelő Neeson arcáról többször is leolvasható az apátiával vegyes döbbenet, és Fishburne megvetése jeléül valós képességei öt százalékát nyújtva szenved. De takaréklángon pislákolva is a kisebb mellékalakokat életre keltő, sanszosan pályát tévesztett kollégái fölé tornyosul.

Igaz, utóbbiak mentségére szolgál, hogy egy három-öt percnyi szöveget kapó, vadóc-vagány nőt, egy sunyi vájárt, egy hetedrangú Lennie Small-koppintást vagy egy kopaszodó-herebajos céges öltönykét minimum trükkös emlékezetesen megformálni. Ám mások sem vitézkednek. Se íze, se bűze operatőri munka és lapos hangzásvilág nyomatékosítja, hogy a lőtéri kotorékeb bolháit sem izgatta a produkció sorsa. Egyedül a meseszép táj érdemel dicséretet – de a havas puszták szerelmeseinek igényeit ezernyi, nívósabbnál nívósabb dokumentumfilm és reality-sorozat elégíti ki.

Verdikt

Összességében tehát, a szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban a Netflixen elérhető, nálunk viszont egy bizarr-perverz tréfa átkos folyományaként a multiplexekben vetített Jeges pokol a bicskanyitogatóan inspirálatlan alibizés csimborasszója. Ergo, ha nem hoz lázba, hogy egy olyan marhaságért adjunk ki egy mozijegy árát, amit egy önérzetesebb kábelcsatorna is csupán a hajnali holtsávban vetítene le, messziről kerüljük el. A viszonylag magas értékelés oka, hogy rossznak nevezni dőreség volna - azonban ez elsősorban annak köszönhető, hogy a kapitális baklövésekhez tízből nyolcszor szív, lélek és tettvágy kell.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Liam Neeson karrierének újabb mélypontja.
Hozza egy szabvány, unalmas tévéfilm szintjét.
Egy szabvány, unalmas tévéfilm szintjét hozza.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére