Aki azt hiszi, hogy játékra szánt PC-je hiperbrutál csak azért, mert képes a Metro: Last Light-ot maximális beállítás mellett 60 képkocka/másodperces sebességgel futtatni, az a következő konfiguráció láttán valószínűleg átértékeli a helyzetét.
A többmonitoros gamer konfigurációk manapság egyre elterjedtebbek, hiszen egyre kisebb kiadást jelent egy olyan rendszer összeállítása, amely három monitor mellett is képes élvezhető sebességet biztosítani ahhoz, hogy a játékélmény abszolút felhőtlen lehessen. Persze ezek a konfigurációk így is különlegességnek számítanak, hiszen még mindig elég kevesen vannak azok, akik ilyesmit megengedhetnek maguknak - de számuk azért szépen növekszik.
Három monitor beszerzése komoly egyszeri kiadást jelenthet, még akkor is, ha olcsóbb kijelzőket válogatunk össze hőn áhított gamer konfigurációnk megépítéséhez. Ha a PC-t munkára, esetleg színhelyes megjelenítést igénylő feladatokra is használni szeretnénk, akkor még szélesebbre kell nyitni a pénztárcát. Amennyiben maximalisták vagyunk, azaz a legújabb monitorokra vágyunk, úgy még több áldozatot kell hozni: ekkor szóba jöhetnek a 4K-s kijelzők is, amelyek éppen kezdenek megjelenni, igaz, egyelőre túl nagy választék nincs belőlük és beszerzésük is nehézkes.
Képzeljük el: vajon mekkora élmény lehet egy 12K-s vízszintes felbontást alkalmazó többmonitoros rendszer előtt játszani?
A Microsoft tesztelői már tudják, ugyanis nemrégiben építettek egy nagyjából 17000 dollár értékű tesztkonfigurációt, amely három darab Sharp PN-K321-es monitort is tartalmazott. A 3840 x 2160 pixeles natív felbontás mellett üzemelő LCD kijelzők hárommonitoros Eyefinity megjelenítő konfigurációba kapcsolva 11520 x 2160 pixeles felbontást kínáltak. Ez a felbontás már abszolút nem szokványos, így komoly vas kell, ami ekkora felbontás mellett is képes az adott játékot megfelelő sebességgel, megfelelő képminőség mellett futtatni. Itt képkockánként 24 883 200 pixellel kell megbirkóznia a rendszernek, ami 12 darab 1920 x 1080 pixeles felbontású monitor pixelszámának felel meg.
A teszt alkalmával első körben egy ASUS Radeon HD 7970 DirectCU II-es videokártyára támaszkodott az extrém megjelenítő rendszer, de a Dirt 3 esetében maximális beállítások mellett nem sikerült elérni a 30 képkocka/másodperces szintet. A minőség csökkentésével sikerült 35 FPS körüli teljesítményt elérni, ám a 30 Hz-es képfrissítési ráta nem volt az igazi.
Az említett felbontást 60 Hz-es képfrissítési ráta mellett csak trükkökkel lehet elérni, amihez az AMD segítségére is szükség volt. A vállalat készített a teszthez egy speciális drivert, amellyel lehetővé vált a 60 Hz-es képfrissítési ráta használata 3 darab 4K-s monitor esetén is. Persze ekkor sem volt egyszerű a történet: az egyes monitorokhoz két darab DisplayPort kimenetet kellett használni, plusz MST Hub-ra is szükség volt. Utóbbinak a lényege annyi, hogy a rendszer két darab DisplayPort videó kimeneten küld ki két 1920 x 2160 pixeles felbontású adatfolyamot, amit az MST Hub egyesít, így a monitoron 3820 x 2160 pixeles felbontású kép jelenik meg, immár 60 Hz-es képfrissítési rátával. Ahhoz, hogy a teljesítménnyel se legyen probléma, három darab Radeon HD 7970-es videokártya került a tesztkonfigurációba.
Dirt 3 11520 x 2160 pixeles felbontás mellettMaximális részletesség mellett a három Radeon HD 7970-es videokártya is kevés volt, de "High/Magas" minőség beállításával azért sikerült átugrani a 60 képkocka/másodperces szintet: a Dirt 3 itt már 62-67 FPS közötti átlagsebességgel futott, a maximális FPS érték pedig 70 FPS fölött helyezkedett el.
A Microsoft egy videót is készített a témával kapcsolatban. Íme: