A „mi vagyunk a zsoldosok” dalocska és poén elsütése után sem megyünk túlságosan távol a humoros karakterekkel és a zsoldosélet végleteivel, nehézségeivel és örömeivel teli világtól. A Jagged Alliance sorozat ugyanis felvállaltan egyensúlyozik a véresen komoly zsoldos bevetések, pénz beszél jellegű megbízások – ahol az igazság, becsület, jó szándék és ígéret szavak jelentése is homályba vész időnként – és a 80-90-es évek kommandós, háborús, zsoldosos filmek kliséi között. Mindezt humoros karakterekkel keretezi, ahol a vérprofi/szöget reggelizik macsó, az önbizalomhiányos fiatal orvos, az életvezetési tanácsadó mesterlövész hölgy, a bekattant ruszki és a mélyen vallásos bombaszakértő könnyen egy csapatban találhatja magát és lehet, hogy nem is ők lesznek az osztag igazi csodabogarai.
Az 1995-ös indulása óta a Jagged Alliance kisebb kult státuszt vívott ki magának, nemcsak a játékmenete és hangulata, de a nehézsége miatt is. Mindemellett kalandos utat járt be a harmadik résszel együtt 15 címet megélt sorozat és ugyan a második rész fejlesztése még mondhatni simán ment, utána, főleg a Wildfire című kiegészítőnél kaotikussá vált a sorsa. Itt a fejlesztői csapatok, kiadók bonyolult szövevényébe zuhant a JA és tanulságos
, hogy milyen csavarok és verziók szegélyezték az útját.
Úgy tűnik a nehézségi szint a harmadik részre megfontolás részét képezte, mert amíg pl. a Dark Souls, Elden Ring, Sekiro esetében fel sem merül, hogy könnyítést kapjanak (legalábbis hivatalosan), addig a JA3-ban kérhetünk opcionális könnyítést. Ez nem a tűzharcot és az összecsapásokat gyengíti le, hanem a következményektől óv meg valamelyest. Gyorsabb lesz a gyógyulás, a felszerelés javítása és kicsivel több pénz üti a markunkat a különféle bevételekből. Ezzel azt lehet mondani, hogy a fejlesztők nyitottak voltak azokra is, akik nem akarnak a 2. részhez hasonlóan vért izzadva előre jutni, de a veteránok, a hard nehézséget hátrakötött kézzel, álmukból felébresztve lenyomók is megkapják a napi betevőt.
A történet szerint Grand Chien-ben egy erőszakos hadúr, aki a The Major néven fut, egy gyors hatalomátvétellel káoszba taszította az országot. A volt elnököt elrabolta és fogságban tartja, a lányát elüldözte, aki viszont számüzetésében a mi segítségünket kéri. Irány Afrika szavannás, sivatagos, trópusi vidéke, ahol milicistákkal, önjelölt főnökökkel, jobb sorsra érdemes településekkel, gyémántbányákkal és a helyi fauna vadállataival kell felvennünk a harcot. Zsoldoscsapatunk összerakását ránk bízták, a feladat adott, itt az ideje csizmába tűzni a tőrt, kezünkbe venni kedvenc gyilkoló szerszámunkat, mintásra festeni arcunkat és nekiindulni a küldetésnek.
A Jagged Alliance 3 alapját természetesen most is a zsoldosok adják. Az A.I.M. honlapján kedvünkre böngészhetünk egy zsoldos-bérlő felületen és két dolgra figyelünk fel először. Az egyik, hogy saját zsoldost is kreálhatunk egy, a játék humorához szorosan kapcsolódó „pszichológia teszt” kitöltésével. Ez azért jó, mert őt ingyen velünk tart és olyan szerepre húzhatjuk fel a képességeit, amilyenre csak akarjuk. Ajánlott leader/lövész karaktert indítani, ugyanis ez a képesség a legnehezebben megoldható zsoldosokkal, jól lőni pedig mindenkinek tudni kell. Nincs abból sem gond, ha a javításhoz (mechanic), a robbanószerekhez/tűzszerészethez (explosives) vagy az elsősegélyhez (medicine) egyáltalán nem értünk, hiszen ott lesznek társaink, hogy kisegítsenek.
Ez egyben választ ad arra is, hogy milyen kezdőcsapattal érdemes belevágni. Az orvos, robbantási szakértő, szerelő hármassal nem lőhetünk mellé – főleg, ha a fegyverekhez is értenek – de általában szerencsére ezen a téren sem lőnek bakot harcosaink, ellenséget annál inkább. A másik dolog, hogy a felbérelhető zsoldosok 4 szintre vannak felosztva: recruit, veteran, elit, legendary. A legutolsó szinthez csak külön előfizetéssel, arany szintű tagsággal férhetünk hozzá, de a „kezdő” harcosokkal is nagyon elégedettek leszünk és főként rájuk lesz pénzünk kezdetekben. Idővel persze 2 vagy több csapatot is összeállíthatunk, a lényeg, hogy ki tudjuk fizetni a heti vagy 2 heti zsoldot (ez utóbbi jobban megéri), a miliciák kiképzését és az egyéb költségeket. Cserélgethetjük is az embereinket, kipróbálva őket, vagyis senki nem sértődik meg, ha a szerződést nem hosszabbítjuk meg.
A felhozatalból pedig az előző részekből sokan ismerősek lesznek. Itt van pl. Fox, Steroid, Grizzly, Ivan és Igor, Barry Unger (aki az adatlap szerint magyar) és Biff-el is összefuthatunk. A kezdő csapatról már esett szó és a tapasztalataim szerint tényleg elég jól be tudunk vásárolni a beginner szintű zsoldosokból is, de a saját karakter is hatalmas segítség. Érdemes MD-t vagy Fox-ot hozni orvosként – előbbi jobban gyógyít, sokkal gyorsabban tanul a magas wisdomnak hála, de egy önbizalomhiányos suhanc karakterét hozza, utóbbi jobban lő, jobban lopakodik és néha egy elkényeztetett dívához illő hisztit vág le. Általános harcosként Steroid és Grizzly is megteszi, szerelőnek Kalyna vagy Livewire lesz a mi emberünk és az előbbit akkor fogjuk kedvelni, ha viccesnek tartjuk, hogy egy D&D szerű fantasy-szerepjáték kalandnak fog fel minden küldetést és harcot.
Aki viszont nagyjából kikerülhetetlen, az Barry Unger, akinek a gránátdobásai, a robbanószer gyártás és az aknák/csapdák hatástalanítása miatt bérelt és fix helye van a csapatban. Nem csak új utakat nyit a tűzszerész képességével, de a gránátokkal több embert is sebezhetünk egyszerre és fedezéket is darabokra robbanthatunk. Egy szó, mint száz, tényleg nélkülözhetetlen csapattárs és nem mellesleg olcsó is, pláne, ha a következő jelöltet nézzük, aki Fidel (igen, arra a Fidelre építve a karaktert) 3x annyi zsoldért. Persze bármelyikük helyett hozhatunk saját karaktert, de egy ilyen kezdőcsapattal nem lesz olyan feladat, amit elvileg ne tudnánk megoldani (na jó a projektort nem tudtam megszerelni az egyik faluban, de ennyi talán belefér).
A Jagged Alliance 3 jó kezekbe került úgy tűnik. A Haemimont Games nem csak a korábbi részek játékmenetét és humorát vitte tovább, de nagyon jó karaktereket, változatos helyszíneket, döntési lehetőségeket és változatos (és modolható) fegyverarzenált is kaptunk. Emellett szerepjátékra is lehetőség nyílik, nem csak az élet/halál döntéseknél, hanem akkor is, amikor egy ellenséget meggyőzünk, vagy épp ráuszítjuk saját embereit, azt mondva, hogy gyanús, amit csinált egy előző találkozás során. A pályák kidolgozottak, szépek, változatosak és sokféle megközelítést is lehetővé tesznek, ami a harcmodorunk szempontjából is hasznos. Nekiugorhatunk az ellenségnek szemtől szembe, mesterlövésszel vagy lopakodós kommandóssal megritkíthatjuk a soraikat, bombákat, távolról aktiválható C4-eket, mozgásérzékelő aknákat telepíthetünk.
Ha van hozzá türelmünk őrtornyokat foglalhatunk el, ahonnan egy mesterlövész oszthatja a halált, vagy egy másik toronyból egy odatelepített géppuska megjavítása utána második emberünk is ólomesőt zúdíthat az ellenségre, miközben a többiek sem tétlenkednek gránátokkal, karabélyokkal például. Érdemes kihasználni a pályák adottságait nem csak domborzat tekintetében, hanem az ellenség őrjáratainak megfigyelésével is. Megvan az egészséges határ az óvatosság, a felderítés és a letámadás között és remek taktikákat rakhatunk össze egy gyémántbánya, erőd vagy városka elfoglalása közben.
Hibát, bugot nem igazán találtam benne, a „legrosszabb” élmény az volt, amikor egy ellenséges vezér kivégzésekor, a fő karakter mesterlövész puskával (mert ez a fő fegyvere) lőtte le fél méterről a fickót és a fegyver csöve szépen túlnyúlt rajta. Ez talán belefér, vagy váltsunk pisztolyra a beszélgetés előtt, esztétikailag mindenképpen jobban járunk. Biztos vagyok benne, hogy akinek az előző részek jó élményként maradtak meg, az nagyon örülni fog a Jagged Alliance 3-nak is. De az sem baj, ha valaki itt kezdi az ismerkedést – a játék világa, a körökre osztott harc, a karakterek és a tutorial remek beugrási lehetőséget kínál.