A mesterséges intelligencia térnyerésével nemcsak új szolgáltatások, hanem különleges termékek is születtek az elmúlt egy évben. Foglalkoztunk például a Humane eszközével és a Rabbittel is, de megannyi kisebb példát is lehetne hozni ezen a fronton. Most pedig egy újabb nagy projekt került bejelentésre, ami mögött egy 20-as évei elején járó fiatal, Avi Schiffmann áll.
Schiffmann azzal hívta fel magára a figyelmet korábban, hogy 17 évesen egy olyan weboldalt hozott létre, ami segített a COVID-19 járvány nyomkövetésében. A fejlesztésével Webby díjat is nyert négy évvel ezelőtt. A Harvardot it megjárta, de tanulmányait megszakította, és a jelek szerint inkább a világmegváltó terveire koncentrál. A COVID-19 téma lecsengését követően most egy újabb aktuális trendet, a mesterséges intelligenciát próbálja meglovagolni.
Friend néven egy virtuális barátot hozott létre Schiffmann, amit generatív MI technológia hajt, és fizikai testet öltött egy nyakba akasztható medál formájában.
A különböző mesterséges intelligencia fejlesztéseknél általában az az ígéret, hogy a technológia segíti a produktivitást, új lehetőségeket nyit a felhasználók előtt a tudás megszerzésében, vagy megkönnyíti a hétköznapokat. Nos, a Friend esetében semmi ilyenről nincs szó, ez a nevének megfelelően csak egy jó barát szeretne lenni. Aztán ha néha segít is a felhasználónak, az már csak mellékes, a barátok is segítenek az embereknek. Eléggé rejtélyes a fejlesztés alatt álló kütyü, de a pénzt már öntik bele.
A Friend már túl van egy befektetési körön, melynek keretében 50 millió dollárra értékelték a céget, miután 2,5 millió dollárt sikerült bevonni. Tőkebefektető cégek és a technológiai szektorban ismert személyek egyaránt beálltak a startup mögé, látnak fantáziát Schiffmann ötletében. Az MI fronton szép sikereket elérő Perplexity vezérigazgatója, Aravind Srinivas, a Solana projekt alapítói, Anatoly Yakovenko és Raj Gokal, de még a Google egyik szakembere is bevásárolta magát a kezdeményezésbe.
Az elképzelés szerint a Friend szolgáltatáshoz tartozó, nyakban viselhető medál Bluetooth-on kapcsolódik az okostelefonokhoz, és folyamatosan hallgatja a felhasználó környezetét; olyankor is, mikor a mobil nincs a közelben. A hallottakat biztonságosan elemzi és feldolgozza a Friend. Direktben is meg lehet szólítani az MI barátot, ehhez meg kell nyomni a rajta található gombot. Ilyenkor a felhasználó által mondottakra válaszolni is fog a mesterséges intelligencia. A digitális barátját mindenki úgy nevezheti el, ahogyan szeretné.
A medálnak fontos szerepe van abban, hogy a rendszer nagyon gördülékeny legyen, és egyben a Friend jelképe is lesz ez. Az emberek láthatják majd egymás nyakában a különleges eszközt, és így tudják majd, hogy a környezetükben kik a hozzájuk hasonló felhasználók. A generatív MI ebben az esetben arra fog fókuszálni, hogy lelki támaszt, beszélgetőpartnert jelentsen a felhasználóknak. Az „elmagányosodó” társadalomban a fejlesztő szerint egy ilyen eszköz segítséget jelenthet az lelki egészség ápolásában.
Ugyanakkor azt is igyekezett kihangsúlyozni Avi Schiffmann, hogy nem szeretné azt sugallni, hogy ez bármilyen módon egy terápiás eszköz lenne, ahogy nem a munkát segíti, úgy a valódi emberei kapcsolatok helyettesítésére sem szeretne szolgálni. A startup alapítója tavaly már egy Tab nevű eszközzel is próbálkozott, ami a Friendhez nagyon hasonló volt, de az a projekt végül leállt, és a Friendbe forgatja át.
Több színben is használható lesz a jövőben a medál, így az emberek stílusához is lehet majd ezt igazítani. Az egyszerű fehér készül első körben, de feltűnt már belőle egy renderképen narancssárga, piros, szürke, zöld és kék változat is. Ezek könnyen cserélhető burkolatok, amik stabilan tartják majd a kütyüt. A tervek szerint első körben 30 ezer példányban szeretné a készüléket leszállítani a Friend, ami azért nem egy szerény cél. Ezt a mennyiséget a következő fél évben akarják előállítani.
Jelenleg még nagyon keveset lehet tudni arról, hogy működik majd élesben a Friend. Az ígéret és a vízió mindenképpen jó. A mesterséges intelligencia és a társadalmi problémák megoldására helyezett fókusz megnyitotta a pénzcsapokat. Ugyanakkor azért vannak intő jelek, amik megfontoltságra hívják fel az érdeklődők figyelmét. A pénzt például nem biztos, hogy a legjobb módon használják fel jelenleg. Állítólag a Friend.com honlapra ment el az összegyűjtött támogatás jelentős része. 1,8 millió dollárt fizetett ezért Schiffman.
Erről úgy nyilatkozott az alapító, hogy remek befektetésnek gondolja, mert úgy érzi, hogy akkor sem járt volna jobban, ha ezt az összeget reklámkiadásokra fordította volna. Sőt mi több, hosszabb távon a domain kezdeti megvásárlása jobb üzlet lehet. És mivel azzal a lépéssel is írnak róla a híroldalakon, végül is reklámként is megállja a helyét a gigászi költés.
Ha minden jól megy, akkor 2025 januárjában fogja Schiffmann vállalkozása az első kész terméket, és az ígéret szerint nem kell majd túl sokat fizetni a digitális jó barátért. Mindössze 100 dolláros áron lehet előrendelni, és első körben még csak a fehér verzió választható. Kizárólag az Egyesült Államokban és Kanadában rendelhető az eszköz. A nyelvtámogatásról egyelőre nem tudunk részleteket.