Shop menü

ITT AZ IDŐ! - OCULUS CONNECT 6 ÖSSZEFOGLALÓ

Lezajlott az Oculus Connect 6, ahol Mark Zuckerberg felvezetésével megismerhettük a virtuális valósággal és kiterjesztett valósággal foglalkozó cég új fejlesztési irányait.
Török Roland
Török Roland
Itt az idő! - Oculus Connect 6 összefoglaló

Az Oculus 6. éve rendezi meg a fejlesztők és érdeklődők számára az Oculus Connect nevezetű rendezvénysorozatot, ahol évről évre próbálnak rálicitálni az előző évek nagy bejelentéseire.

Az 5. Connect rendezvényen megismerhettük az új, teljesen önálló és mégis minden funkciójában bivalyerős VR szemüveget, az Oculus Questet, amihez se számítógép, se telefon nem szükséges, mégis azt az élményt nyújtja, mint a PC-s nagytestvérei. Tűpontos mozgáskövetés, nem kellenek külső szenzorok a használatához, magas felbontás, térhangzás, konzol szintű egyszerű használat és természetesen bárhol elővehető. Mindezt a tudásához képest elképesztően alacsony áron.

A Quest május végén jelent meg, így nem csoda, hogy az egyik legnagyobb figyelem erre az eszközre fordult az idei bemutató alatt. A Facebook alapítója Mark Zuckerberg hamar a lényegre is tért: a Quest eladásokkal nem bírják tartani a lépést, tehát ahogy legyártanak egy szemüveget, az már gazdára is talál. A termék népszerűsége tehát külföldön elképesztő, a hiány gyakori jelenség.

Az Oculus Store, ami az Oculus szemüvegek saját online boltja, már több, mint 100 millió dollár bevételt termelt és ennek a pénznek az ötödét a Questre eladott játékok termelték az elmúlt 4 hónapban. Ez azért hatalmas szám, mert az Oculus a Gear VR óta működteti ezt az értékesítési felületet, vagyis 2015 vége óta. Ráadásul a Quest vásárlók 80 %-a pénzt is költ a tartalmakra, magyarul nem csak ingyenes programokat tölt le, így ez egy egészen magas arány. Annyira, hogy egyes fejlesztők konkrétan 3 hét alatt többet adtak el a Questes játékaikból, mint a PSVR és PC-s eladásokat egybevetve több hónap alatt.

Oculus Link

Kicsit visszamegyek az időben, hogy érezhetőbb legyen a most következő bejelentés jelentősége azok számára is, akik nincsenek otthon a VR-ban. Az Oculus Connect 5 előtt már várható volt egy önálló VR szemüveg bevezetése. A korábban Santa Cruz kódnéven futó Quest nyílt titok volt, viszont mindenki azt várta, hogy az az asztali számítógéppel egy kábel segítségével összeköthető lesz, így esetleg egy hibrid eszközzel leszünk gazdagabbak, ami működik önállóan vagy PC-vel egyaránt.

A tavalyi eseményen viszont a PC-vel való összekötésről nem volt szó, így az Oculus hiába rendelkezett a legmodernebb mobil VR eszközzel, a PC-s fronton a konkurens gyártókkal szemben a Rift már elavultnak volt tekinthető, leginkább a kijelző szintjén. A Rift viszont az év végén elfogyott, hónapokig hiánycikk volt, így érezhetővé vált, hogy mégis lesz egy utódja. Idén a Facebook F8 konferencián végül bemutatták a Rift S-t, ami a Questtel egyidőben jelent meg, azzal azonos áron. Fejlesztett kijelző, kényelmesebb viselet és a külső szenzorok teljes eltűnése jellemezte. Ár-érték arányban a legjobb PC-s szemüveggé vált, még ha specifikációit tekintve nem is a legjobbá.

Most viszont úgy néz ki, hogy hiába van 4 hónapja a piacon a Rift S, egy nagyon erős konkurenciára talált. Méghozzá házon belül, a Quest személyében.

Bejelentésre került ugyanis egy új szoftverfrissítés, aminek segítségével a Quest novembertől Riftként is tud működni. Ez azt jelenti, hogy bármilyen USB-C kábel használatával az eddig Oculus Riftre írt játékok futtathatóvá vállnak Questen is. A Quest ugyanis egy mobilhardver - bár rengeteg játék elérhető rá, ami Riftre is érkezett, ezeket természetesen alacsonyabb grafikai beállításokkal tudja csak megjeleníteni. Az Oculus Link nevezetű kábeles megoldásnak hála viszont a Quest egy bivalyerős PC erejével lesz gazdagabb, nem beszélve a hihetetlenül széles szoftverkínálatról. Magyarul a kis szemüveg egy minden egyben svájci bicskává válik pár hónapon belül.

Az Oculus Link szoftveresen kódolja a számítógépünk képét, amit átküld a Snapdragon 835-öt használó Questbe, így az bár egy kicsit tömörített, de az első beszámolók szerint tökéletes képet fog tudni nyújtani,  ami miatt a legtöbb új felhasználónak egyértelműen a Quest lesz az ajánlott VR szemüveg általános célra. A Rift S-t a közösség máris elkezdte temetni. Ennek ellenére John Carmack az Oculus technikai igazgatója, a Quest megálmodója szerint a Rift S még mindig jobb képet fog tudni nyújtani azonos PC-s hardveren, de a céljuk az, hogy ez a különbség idővel csökkenjen.

A Rift S javára írható még, hogy öt kamerával pásztázza a környezetet, míg a Quest csak néggyel, magyarul a követés nagyobb teret tud lefedni. Ezt viszont nem úgy kell elképzelni, hogy a Quest követése azért rossz lenne, 4 kamerával bőven elegendő területet tud lefedni az eszköz, csak néhány extrém szituációban jobb a Rift S rendszere. Nem utolsó szempont pedig az, hogy a Quest orrnehéz, a Rift S pedig általánosságban sokkal kényelmesebb, mint az elődei.

Az Oculus Link tehát érkezik, Carmack szerint a végső cél, hogy egy vezeték nélküli megoldással kössék össze a Questet a PC-vel. Ehhez viszont szerinte idővel egy Wi-Fi-s USB kiegészítőre lesz szükség, amit a gépbe kell majd bedugni, mert a routerek a VR-nak nem megfelelően kezelik a küldött csomagokat és ez késést okozhat a szemüveg képében. De ez még csak a jövő zenéje.

Kézkövetés Questen

A VR-ral egyidőben megjelentek az első kézkövető rendszerek is ám ezeket nagyon senki nem tudta jól kihasználni, megfelelő programok hiányában inkább csak speciális célokra írt szoftverekben volt hasznuk.

A Quest jelenleg két darab Oculus Touch kontroller mozgását követi, ami a rengeteg beépített szenzor segítségével az ujjaink pozícióját is tudja követni. Ezt úgy kell elképzelni, hogyha akarok előre tudok mutatni vagy fel tudom emelni a hüvelykujjam, tehát a gombok lenyomása nélkül is érzékeli a kezem pozícióját. Egy új frissítéssel - amit jövő év elején kívánnak bevezetni - pedig a Quest a beépített kamerák segítségével képessé válik követni az ujjaink mozgását is bármiféle egyéb kiegészítő nélkül. Ezt deep learning segítségével tudták elérni, rengeteg időt töltöttek a gép tanításával, ami már képes egyfajta hálót felhúzni az ember kezére, és ebből ki tudja következtetni az ujjaink pozícióját akkor is, ha azok takarásban vannak.

A Quest tehát kontrollerek nélkül is működőképessé válik. Az ujjaink követésével új lehetőségek fognak megnyílni, ilyen például a menük irányítása, ami filmnézésnél lehet hasznos. Saját, erre a funkcióra írt élményekkel pedig könnyebb lesz demózni a VR-t olyanok számára is, akik nem jártasak a kontrollerek használatában. Ha például valaki egy üzleti megbeszélésen adja rá a szemüveget az ügyfélre, akinek a jövőbeli ingatlanját szeretné bemutatni, akkor nem kell a gombnyomások betanításával bajlódni, hanem természetes módon lesznek képesek a leendő vásárlók használni az eszközt.

A Quest tehát egy olyan teljes értékű virtuális valóság eszközzé válik, amihez nem kell semmi. Csak egy szemüveg. Természetesen kontrollerekre továbbra is szükség lesz, hiszen bizonyos alkalmazások megkövetelik a fizikai gombok használatát a bonyolultabb funkciók elérése érdekében. Részben tartozik ide, de a Facebook Reality Labs egy új csapattal bővült, a CTRL-Labsszal, ami lényegében egy gondolatolvasó eszköz lesz. Mark Zuckerberg szerint az eszköz azért is érdekes, mert nem kell az agyba semmilyen microchipet beültetni, hanem elég lesz felhúzni egy karkötőt és már működni is fog a gondolatvezérlés. Az első változatok szerinte bíztatók és nagyon izgatott, mi lesz belőle.

Oculus Go appok a Questen

Idehaza sajnos a VR nem egy túl ismert technológia, ezért nem biztos, hogy mindenki ismeri az Oculus eszközök tárházát. Szó volt már az önálló Questről és a PC-re kötött Riftről. Van még egy szemüveg, ami szintén önálló, bár a térbeli követés hiányával kell beérniük a tulajdonosoknak. Magyarul nem lehet benne sétálni, csak ülő vagy egyhelyben álló élményekre használható. Ez az Oculus Go, ami a filmek és a VR-ra forgatott anyagok fogyasztására szolgál, mintsem játékra. Természetesen ez az olcsóbb eszköz is képes játékokat futtatni, de azokat csak egyszerűbben, kevésbé beleélősen lehet tolni.

Az Oculus Go appok egy része viszont meg fog érkezni Questre, szám szerint első fordulóban 50 új címről lesz szó és ezt egy ingyenes frissítéssel a napokban minden Quest felhasználó látni fogja. És ez nem minden! Ha vettél alkalmazásokat Go-ra, akkor ajándékba megkapod őket Questre. Ha megvetted az adott alkalmazást mindkét szemüvegre, akkor az Oculus visszatéríti annak az appnak az árát. Ez a frissítés hamarosan minden Questen élesedik, sőt, kapni fog egy sötét kompatibilis módot is, aminek segítségével akkor is tudjuk használni a Questet, ha teljes sötétség van a szobánkban. A térbeli követés ugyanis nem működik a kamera rendszer fényigénye miatt teljes sötétben, de így filmnézéshez ideálissá válik a Quest is.

Facebook Horizon

Eddig az Oculus eszközök nem használták ki rendesen a Facebook adta szociális eszközöket. Egy Quest és egy Riftes játékos csak hangban tudott kommunikálni egymással a gyári megoldások közül. Ennek most a Facebook Horizon szeretne véget vetni, ami egy közösségi platform lesz, ahol a Questesek és a PC-sek együtt játszhatnak, beszélgethetek vagy alkothatnak.

A Horizon jövő év elején érkezik és minden tartalom, beleértve a világok is felhasználók által előállítottak lesznek. A beépített világszerkesztővel elkészíthetjük saját városunkat, anélkül, hogy külső 3D-s modellező programokra lenne szükségünk. Itt pedig várhatjuk barátainkat, esetleg ismerőseinket és, ha úgy szeretnénk, akkor pedig ismerkedhetünk is.

Oculus Quest Passtrhough+

Az Oculus Quest és a Rift S beépített kamerákat használ annak érdekében, hogy feltérképezze a környezetünket és ez alapján tudjunk benne szabadon mozogni. Ez az InSight névre keresztelt technológia rendelkezik egy Passtrough nevű móddal, aminek hála bármikor kikukkanthatunk a való világba a beépített kamerák segítségével, majd vissza huppanhatunk a VR élményünkbe. Láthatjuk tehát a környezetünket a szemüveg levétele nélkül is. Ennek egy frissített verzióját kapja meg a Quest, így a való világ látott kép sokkal jobb minőségű lesz. A Rift S ezt a funkciót már alapból tudta használni, így arra nem kapunk frissítést ezügyben.

A játékok

Az Oculus Connecten nem maradhatnak el a játékbejelentések sem. Akik rendelkeznek Questtel vagy Rifttel azok már játszhatnak is a Star Wars Vader Immortal második epizódjával, ahol Darth Vader személyesen tanítja meg nekünk az erő használatát.

Megkaptuk a következő AAA Rift játékok megjelenési dátumát is, az Asgard’s Wrath október 10-én érkezik, a Stormlandért pedig november 14-ig kell várnunk.

[bold]

[/bold]

Az Asgard’s Wrath az északi mitológiába kalauzol el minket, ahol lényegében istenként és halandóként egyaránt kell küzdenünk a több, mint 40 órás kampány során. Lehetünk gigászi óriások, akik képesek a környék állatait szolgákká átalakítani, természeti erőknek parancsolni, de ha úgy adódik, akkor a földön, kard ki kard csatákat vívhatunk egy rendkívül fejlett blokkolás és védekezési rendszer segítéségével.

A Stormland pedig a Sony által nemrég felvásárolt Insomniac Games játéka (Spider-Man, Ratchet & Clank, stb.), ahol egy robot bőrébe kell bújnunk és a társainkat megmenteni a betolakodóktól. A Stormland koop élményt is fog nyújtani és rendkívül változatos módokon lehet majd harcolni egy gigászi nagy szabad világban.

Az Oculus Connect 4-en bejelentett Respawn játékról is lehullt a lepel. Több év után kiderült, hogy a játék egy Oculus exkluzív Medal of Honorként tér vissza a hamvaiból, ráadásul az eredeti Allied Assaultot készítő csapat közreműködésével. Az Electonic Artsnak nincs köze a projekthez, az Oculus megvásárolta a játék jogait (azt nem tudni, hogy csak egy játékra, vagy örökre került hozzájuk) és egy hatalmas költségvetésű II. világháborús címet hoznak ki belőle, ami az Allied Assault által lerakott alapköveket fogja követni.

Peter Hirshman, aki a legelső PS1-es MoH játékon is dolgozott az Eurogamernek elmesélte, hogy a játékot már az Oculus felkeresése előtt elkezdték kidolgozni. Amikor megtudták, hogy az Oculus mögött álló Facebook költségvetésével készíthetnének egy Medal of Honor játékot, azonnal igent mondtak rá. Csak a játék dizájn dokumentum 50-60 oldalas így nagyon komolyan vették a fejlesztést. Fő küldetésük a II. világháborús hangulat felelevenítése mellett a szórakoztató játékmenet adta, így néhány dolgon egyszerűsítettek. Például, ha a csatatéren eltalálnak a valóságban, akkor azonnal vége a pályafutásodnak, ez pedig nem túl szórakoztató. Itt azért ennél többre lesz szükség, hogy leterítsenek. De egyben törekednek a valóságosságra is és egyfajta időgépként tekintenek a VR-ra. Ott lehetsz, ahol soha nem lehettél korábban.

Akik kipróbálták mindannyian elismerően szóltak róla, a grafikát külön kiemelve dicsérik, a hangulattól pedig leesett a helyszíni tesztelőknek az álla. A Medal of Honor: Above and Beyond több, mint 50 küldetéssel, 12 órás kampánnyal és a multiplayer PVP játékmóddal jövőre érkezik kizárólag Oculus Rift eszközökre.

Habár említettem, hogy ezek a játékok Rift exkluzívak lesznek, azt nem szabad elfejteni, hogy az Oculus Quest a Link segítségével könnyedén futtatni fogja őket. Természetesen a Quest könyvtára is folyamatosan épül új játékokkal, az Espire 1, vagy a VR körökben jól ismert Pavlov és Onward is hamarosan érkezik rá.

Mi volt még?

Természetesen rengeteg jövőbe tekintő bejelentés érkezett még, a Facebook például szeretné az egész világot a most bejelentett, fejlesztés alatt álló AR szemüvegükkel kompatibilissé tenni. Szeretnék, hogy egy AR szemüveg használó és egy VR felhasználó egy szobában nézzenek tévét, még ha az az egyik félnek ez csak virtuális szoba is lenne, a másik fél pedig egy hologram.

A másik nehéz technikai kérdés az az emberi szem fókuszának az implementálása VR-ba. A VR-ban hiába van térérzetünk, a lencsék és a kijelző távolsága nem változik, így a szemünk egy fix fókuszon marad. Ezt megelőzendő egy új technológián dolgoznak, ami lényegében abból áll, hogy sok lencsét tesznek a felhasználó szeme és a kijelzők közé és ezeket elektronikai úton árammal aktiválják vagy deaktiválják, így a szemünknek fókuszálnia kell. Ehhez természetesen egy szemet követő kamerára van szüksége a headseteknek, tehát a mostani Oculus eszközök még nem lesznek alkalmasak ennek a technológiának a használatára, ez csak egy hosszabb távú fejlesztés az Oculusnál. Ez amúgy hatalmas előrelépés, mert korábban a lencséket fizikailag próbálták az ember szeméhez közelebb vagy távolabb tenni, de ez zajos is volt, energia igényes is, sőt, a mozgó alkatrészek miatt zavaró is.

Az Oculus Connect 6 tehát nagyon sok érdekes bejelentéseket tartogatott. Carmack több éve megálmodta az Oculus Questet és annyira lehetetlen eszköznek gondolták a Facebook fejlesztői, hogy nem akartak vele foglalkozni. Viszont mégis megcsinálták és nem elég, hogy önmagában bármire képes a Quest, amire a nagytestvérei, folyamatosan frissítéseket kap, amivel le is körözi a többi szemüveget. Az esemény jelszava a „The Time Is Now” volt, ami utal arra, hogy mind a felhasználóknak, mind a fejlesztőknek itt az ideje, hogy belevágjanak a VR-ba. Nem érdemes tovább várni rá, ez már egy kifejlett technológia, nem csak a kísérletező kedvűeknek van fenntartva. 

Ha érdekel a VR, mindenképpen az Oculus Quest az az eszköz, amit érdemes beszerezned magadnak. Amennyiben érdekel minden érdekesség az Oculus Connect 6-ról, így itt megtekintheted az első és a második napot egyaránt, illetve érdemes átnyálazni az Oculus Youtube csatornáját további izgalmas technikai bejelentésekért.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére