Shop menü

ITT A VILÁG ELSŐ 1000 HZ-ES 4K-S KIJELZŐJE – BŐVEN KELL MAJD TELJESÍTMÉNY A KIHAJTÁSÁHOZ

A TCL CSOT terméke a DisplayWeek 2024 alkalmával debütált és óriási meglepetést okozott.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Itt a világ első 1000 Hz-es 4K-s kijelzője – Bőven kell majd teljesítmény a kihajtásához

A DisplayWeek 2024 bővelkedik érdekes kijelzőkben, ám ezek közül kiemelkedik egy igencsak impresszív példány, amit a TCL CSOT csapata készített és mutatott be. Lényegében egy olyan panelről van szó, aminek a 4K-s, pontosabban jó eséllyel „csak” UHD felbontása mellé nem kevesebb, mint 1000 Hz-es maximális képfrissítési ráta tartozik. Ezt a szintet eddig egyetlen gyártó sem tudta megközelíteni, már ami a bejelentett és bemutatott termékeket illeti, így a kínai TCL CSOT újdonsága igencsak komoly meglepetést okozott az iparágon belül is.

Napjainkban a legmagasabb képfrissítési rátával dolgozó gamer monitorok jellemzően „csak” az 500 Hz körüli szintet képesek elérni, ehhez pedig messze nem 4K-s vagy UHD, de még csak nem is 1440p-s, hanem csak 1080p-s felbontás társul. Az első 4K-s 1000 Hz-es monitorpanel bejelentése éppen ezért komoly mérföldkőnek tekinthető, tartalommal való megtöltése azonban már egy másik történet, hiszen ahhoz nemcsak rendkívül komoly GPU teljesítményre van szükség a modern címek esetében, hanem megfelelő adatátviteli sávszélességre is a GPU és a kijelző között.

Galéria megnyitása

Jelenleg a piacon lévő leggyorsabb monitorok TN+Film panel köré épülnek és 540 Hz-es maximális képfrissítési ráta elérésére képesek. Hozzájuk képest a TCL CSOT terméke egy teljesen más szintet képvisel, amelynek megugrásához persze számos új kihívást kell teljesíteni. A DisplayPort 2.1-es szabvány keretén belül a tömörítetlen 1080p-s felbontás kiszolgálása maximum 884 Hz-ig történhet. Ha ennél feljebb lépkedünk mind felbontás, mind pedig képfrissítési ráta terén, akkor már a Display Stream Compression (DSC) névre keresztelt tömörítési technológiára is szükség van, hiába az UHBR20-as mód, ami 77,3 Gb/s-os adatátviteli sávszélességet kínál. A DSC 3.0-s technológia bevezetésével a sávszélesség-igény persze csökkent, ami azt jelenti, hogy például egy 540 Hz-es 1080p-s videófolyam már akár 15,5 Gb/s-os adatátviteli sávszélesség mellett is kiszolgálható, ez pedig bőven belefér az UHBR20 nyújtotta keretekbe.

A 4K/UHD felbontás 1000 Hz-es képfrissítési ráta mellett történő kiszolgálásához egyrészt rendkívül nagy teljesítményű GPU-ra van szükség, ami egy kézenfekvő dolog, de van más út is, amellyel eljuthatunk ugyanoda, ez pedig nem más, mint a Frame Generation vagy az Interpolation technológia, amikor a kulcskockák közé különböző technológiák bevetésével köztes képkockákat generál a rendszer. A cél az lehet, hogy fotorealisztikus képi megjelenítést hozzanak létre a modern játékmotorok közreműködésével, amelyeknél a Frame Generation technológia is bevetésre kerülhet, akár 10:1 arányban is. A siker érdekében persze gondoskodni kell arról, hogy a generált képkockák esetében a késleltetés minél alacsonyabb legyen, illetve a képminőség magas szintje is fontos, azaz lehetőleg képhibáktól mentes felhasználói élményt kell nyújtani.

A cél eléréséhez iparági együttműködésre van szükség a panelgyártók, a játékfejlesztők, illetve a GPU fejlesztők között, hiszen csak így biztosítható a hibátlan felhasználói élmény. A jelek szerint a TCL CSOT szakemberei megtették az első lépést a 4K/UHD 1000 Hz-es panel bemutatásával, most már a játékfejlesztők és a GPU gyártók térfelén pattog a labda: meg kell oldaniuk, hogy az új kijelző magas felbontását és magas képfrissítési rátáját megfelelő módon kiszolgálják a következő generációs rendszerek.

Arról nem esett szó, hogy az új fejlesztés mikor kerülhet forgalomba, ám mivel ezt a teljesítményszintet a napjainkban elérhető hardverek mellett szinte leküzdhetetlen kihívás elérni, amennyiben modern játékokról van szó, erősen valószínű, hogy az efféle monitorok piacra kerülésére még várni kell néhány évet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére