A DisplayWeek 2024 bővelkedik érdekes kijelzőkben, ám ezek közül kiemelkedik egy igencsak impresszív példány, amit a TCL CSOT csapata készített és mutatott be. Lényegében egy olyan panelről van szó, aminek a 4K-s, pontosabban jó eséllyel „csak” UHD felbontása mellé nem kevesebb, mint 1000 Hz-es maximális képfrissítési ráta tartozik. Ezt a szintet eddig egyetlen gyártó sem tudta megközelíteni, már ami a bejelentett és bemutatott termékeket illeti, így a kínai TCL CSOT újdonsága igencsak komoly meglepetést okozott az iparágon belül is.
Napjainkban a legmagasabb képfrissítési rátával dolgozó gamer monitorok jellemzően „csak” az 500 Hz körüli szintet képesek elérni, ehhez pedig messze nem 4K-s vagy UHD, de még csak nem is 1440p-s, hanem csak 1080p-s felbontás társul. Az első 4K-s 1000 Hz-es monitorpanel bejelentése éppen ezért komoly mérföldkőnek tekinthető, tartalommal való megtöltése azonban már egy másik történet, hiszen ahhoz nemcsak rendkívül komoly GPU teljesítményre van szükség a modern címek esetében, hanem megfelelő adatátviteli sávszélességre is a GPU és a kijelző között.
Jelenleg a piacon lévő leggyorsabb monitorok TN+Film panel köré épülnek és 540 Hz-es maximális képfrissítési ráta elérésére képesek. Hozzájuk képest a TCL CSOT terméke egy teljesen más szintet képvisel, amelynek megugrásához persze számos új kihívást kell teljesíteni. A DisplayPort 2.1-es szabvány keretén belül a tömörítetlen 1080p-s felbontás kiszolgálása maximum 884 Hz-ig történhet. Ha ennél feljebb lépkedünk mind felbontás, mind pedig képfrissítési ráta terén, akkor már a Display Stream Compression (DSC) névre keresztelt tömörítési technológiára is szükség van, hiába az UHBR20-as mód, ami 77,3 Gb/s-os adatátviteli sávszélességet kínál. A DSC 3.0-s technológia bevezetésével a sávszélesség-igény persze csökkent, ami azt jelenti, hogy például egy 540 Hz-es 1080p-s videófolyam már akár 15,5 Gb/s-os adatátviteli sávszélesség mellett is kiszolgálható, ez pedig bőven belefér az UHBR20 nyújtotta keretekbe.
A 4K/UHD felbontás 1000 Hz-es képfrissítési ráta mellett történő kiszolgálásához egyrészt rendkívül nagy teljesítményű GPU-ra van szükség, ami egy kézenfekvő dolog, de van más út is, amellyel eljuthatunk ugyanoda, ez pedig nem más, mint a Frame Generation vagy az Interpolation technológia, amikor a kulcskockák közé különböző technológiák bevetésével köztes képkockákat generál a rendszer. A cél az lehet, hogy fotorealisztikus képi megjelenítést hozzanak létre a modern játékmotorok közreműködésével, amelyeknél a Frame Generation technológia is bevetésre kerülhet, akár 10:1 arányban is. A siker érdekében persze gondoskodni kell arról, hogy a generált képkockák esetében a késleltetés minél alacsonyabb legyen, illetve a képminőség magas szintje is fontos, azaz lehetőleg képhibáktól mentes felhasználói élményt kell nyújtani.
A cél eléréséhez iparági együttműködésre van szükség a panelgyártók, a játékfejlesztők, illetve a GPU fejlesztők között, hiszen csak így biztosítható a hibátlan felhasználói élmény. A jelek szerint a TCL CSOT szakemberei megtették az első lépést a 4K/UHD 1000 Hz-es panel bemutatásával, most már a játékfejlesztők és a GPU gyártók térfelén pattog a labda: meg kell oldaniuk, hogy az új kijelző magas felbontását és magas képfrissítési rátáját megfelelő módon kiszolgálják a következő generációs rendszerek.
Arról nem esett szó, hogy az új fejlesztés mikor kerülhet forgalomba, ám mivel ezt a teljesítményszintet a napjainkban elérhető hardverek mellett szinte leküzdhetetlen kihívás elérni, amennyiben modern játékokról van szó, erősen valószínű, hogy az efféle monitorok piacra kerülésére még várni kell néhány évet.