A Google és az Apple gyakorlatilag folyamatosan célkeresztben van a saját fejlesztésű piacterek miatt. A Play Áruház és az App Store is rengeteg kritikát kapott az elmúlt években, számtalan szempont miatt szoktak ezek rossz megítélésnek „örvendeni”. Most a Google és az Android alá tartozó Play Áruház lett pellengérre állítva a Match Group által.
A Match Group az a vállalat, akinek az irányítása alatt áll a Tinder, tehát a társkereső üzletág koronázatlan királyáról van szó, akinek a kezében megannyi hasonló szolgáltatás található még. Az amerikai cég több évtizedes múltra tekint vissza, és a csoport tagja még a Match.com, a Meetic, az OkCupid, a Hinge, a Ship, az OurTime és még sok más randi, illetve társkereső. Több mint 45 különböző szolgáltatás van a kezében.
Az éves bevételei meghaladják a 2 milliárd dolláros összeget, viszont a profitja ennek ellenére nem túl magas. Ez pedig részben annak köszönhető, hogy a mobilplatformokon a fejlesztő vállalatok saját fizetési rendszereit köteles használni, ilyen esetekben pedig a haszon egy része egyenesen a Google és az Apple zsebébe vándorol. Jelen esetben a Google az, aki a Match Group célkeresztjébe került. Bíróságon próbálja a vállalat kiharcolni, hogy Androidon lehetősége legyen alternatív fizetési formákat alkalmazni.
Több ilyen eljárás is folyamatban van már globálisan, a legemlékezetesebb ezek közül valószínűleg az Apple és az Epic Games összetűzése, ami még 2020-ban indult. A különböző alkalmazásfejlesztők egyaránt azt nehezményezik, hogy a nagy platformok tulajdonosai egyértelműen versenyellenesen járnak el, mikor az alkalmazásokon belüli fizetési formák használatára kötelezik a partnereiket. A cégek akár a befolyt összeg 30 százalékát is zsebre tehetik.
„Tíz évvel ezelőtt a Match Group a Google partnere volt. Ma mi már csak a vállalat túszai vagyunk.” – hangzott el az erős kijelentés a felperes részéről a vádak ismertetése során.
A Match Groupnál nincs hiány az erős szavakból. A vállalat azt hangoztatja, hogy a Google számára azért előnyös az alkalmazáson belüli fizetési lehetőségek terén kialakított monopol helyzet, mert ezáltal több felhasználót tud rávenni arra, hogy a megszokott személyes adatokon felül bankkártya információkat is a keresőóriásra bízzon. A randiappok guruja szerint a Google ezt is a saját hasznára tudja fordítani.
Egyébként azt is tudni kell a Match Groupról, hogy nem most kezdte a harcot a versenyellenes tevékenységet folytató cégek ellen. Tagja annak a Coalition of App Fairness nevű társasságnak, amiben mások mellett a Tile és a Spotify is szerepel, és hasonló érdekeket valló szolgáltatásokat tömörít. A Spotify is többször felszólalt már azért, mert a Google nem engedi, hogy a saját fizetési rendszerét népszerűsítse az Androidon.
A Google válaszolt a vádakra, és elmondta, hogy ez a per véleményük szerint csak egy öncélú kampány a Match Group részéről. A keresőóriás kitart amellett az álláspont mellett, amit korábban is hangsúlyozott, mely szerint a Play Áruházban levont részesedés a rendszerhasználat és a hozzá kapcsolódó költségek megtérítésére kell. A cég ebben a formában képes megvédeni a partnereik felhasználóit a csalásokkal és visszaélésekkel szemben.
Azt is elmondta a Google, hogy a Match Group alkalmazásai egyébként nem a 30%-os jutalékot fizetik a Play Áruházban, hanem csak a kedvezőbb, 15 százalékos arányt a digitális előfizetések után. Ez pedig a legkedvezőbb konstrukció, ami ilyen keretek között elérhető.
Egyhamar valószínűleg nem fog döntés születni ebben az ügyben, ha abból indulunk ki, hogy az Apple és az Epic Games pere hogyan alakult.