1. oldal
A szokásos cikkektől eltérően ma egy kis kitérőt teszünk, és az iPon egyik fontos szolgáltatásával, a Garanciafutárral foglalkozunk behatóbban. A visszajelzések alapján úgy vettük észre, hogy néha nagy a bizonytalanság ebben a témakörben, pedig mindenkit érdekel a dolog, ezért most kiemelt helyet kapott. A könnyebb átláthatóság végett kérdezz-felelek stílusban igyekszünk lefedni a témakört.
Mi az a Garanciafutár?
A Garanciafutár az iPon Computer egyik szolgáltatása, amivel elintézhető a hibás termék garanciális ügyintézése futárral is, így nem kell bejönni személyesen a boltba. A szolgáltatás elérhető Magyarország egész területéről, mi gondoskodunk a termék oda-vissza szállításáról, csak igényelni kell.
Ki igényelheti a Garanciafutárt?
A Garanciafutárt bárki igényelheti a nálunk vásárolt termékek nagy részére. A kivételeket azon márkák termékei jelentik, amiknek saját szervízhálózatuk van, sokszor saját futárral (ilyen például az Acer, de erről bővebben egy összefoglaló táblázat mellett az ismertető végén foglalkozunk). Azonban ha három napon belül kiderül, hogy gond van valamivel, akkor ezen termékek esetében is mi gondoskodunk a szállításról (például pixelhiba garanciás monitor).
Mennyibe kerül ez a szolgáltatás?
Abban az esetben, ha valaki megrendeléskor házhozszállítással kérte a meghibásodott alkatrészeket/gépet, teljesen ingyen van, egyéb esetben a házhozszállítás díját számítjuk fel (bruttó 2500 Forint). Ha egy termékre már egyszer ki lett fizetve a szállítás díja (akár megrendeléskor, akár garanciális hiba miatt), akkor arra onnantól aktív lesz az ingyenes Garanciafutár, így nem kell többször fizetni érte.
Nem hibás termékre használtam a szolgáltatást, kell ezért fizetnem?
Magyarországon az általános gyakorlat az, hogy ha feleslegesen használja valaki a szervizet, akkor kiszámlázzák a szervízdíjat. Az iPon ennél megengedőbb, mert nem várjuk el mindenkitől, hogy értsen a gépe alkatrészeihez. Ha úgy ítéljük meg (és ez az esetek többsége), hogy a felhasználó nem tudhatott arról, hogy jó az alkatrész és jogosan vélte hibásnak, akkor nem számlázunk semmit, ha ingyenes lett volna a Garanciafutár. Ellenkező esetben a szállítás díját fogjuk kiszámlázni.
Hogyan igényelhetek Garanciafutárt?
Csak az oldalunkon található űrlapot kell kitölteni: Garanciafutár. A bal oldali menüből a főoldalon bármikor elérhető. Nagyon fontos, hogy mindenképpen küldünk visszaigazoló e-mailt arról, hogy befutott-e a kérés. Ha ez valamilyen oknál fogva nem történne meg, akkor e-mail sem fog menni, ez esetben kérjük, hogy töltse ki újra az űrlapot. Volt már rá példa, hogy a böngészőkben található sütik (cookie) akadályozták a küldést, ha többszöri próbálkozásra sem jön meg a levél pár percen belül, akkor érdemes törölni a sütiket. Kitöltésnél nagyon fontos, hogy pontosan kell leírni a hiba okát, bármilyen apró részlet sokat segíthet a gyors elhárításban. Az is előfordulhat, hogy kiderül, nincs is szükség a Garanciafutárra, mert például szoftveres probléma van, és tudjuk a megoldást.
Mi a Garanciafutáros ügyintézés menete?
A megrendelőlap kitöltése után a futár a megadott napon fog elmenni a termékért. A DHL-lel állunk szerződésben, és a pontos időbeosztásukról ők döntenek, így csak a napot lehet kiválasztani. Miután megérkezik hozzánk a termék (ez 1-2 nap), elkezdődik a garanciális ügyintézés. Hibás termék esetén amint kész a javítás vagy megérkezett a cseretermék, értesítőt küldünk e-mailben, majd természetesen futár fogja kiszállítani a jó terméket. Három napon belüli visszaküldés esetén nincs javítás, cseréljük a hibás terméket. Annyit viszont kérnénk, hogy legyen meg minden szép állapotban az adott termékhez, legalább három napig ne dobjuk el például a dobozát. Egyéb esetekben, amennyiben nem megoldható sem a javítás, sem a csere (mert már nem kapható az alkatrész), akkor közös megegyezés alapján dől el hogyan tovább (például felajánlhatunk hasonló értékű terméket, vagy levásárlás lehetőségét, vagy magát a termék értékét).
Mit adjak oda a futárnak?
A Garanciafutár kitöltött űrlapjának egy kinyomtatott példányát (a visszaigazoló e-mailben benne van), valamint a termékhez tartozó számla és garanciapapír egy másolatát, és magát a terméket. Ha a termék a gyártó által adott garanciajeggyel rendelkezik, akkor abból az eredeti példány kell. Nagyon fontos, hogy ha behatárolható, hogy mi hibás a gépben, akkor ne az egész gépet küldje fel, csak az adott terméket. Így megelőzhetőek a szállításból fakadó esetleges károk (bővebben a csomagolásnál).
2. oldal
Hogyan csomagoljam az átadandó terméket?
Ha lehetséges, akkor a saját dobozában, a tartozékaival együtt helyezzük el a terméket, és attól függően mennyire sérülékeny a doboz, még csomagoljuk el az egészet valami másba is, hogy a futár matricája ne arra kerüljön. Alaplapokat, videokártyákat, hangkártyákat, stb. nagyon könnyű csomagolni, mert saját dobozuk elég védelmet nyújthat, de rengeteg olyan alkatrész van, amiről nem gondoskodnak ilyen jól gyártóik.
A merevlemezek például ilyenek, így azoknál érdemes nagyon körültekintően eljárni. Ha olyan márkából vettünk merevlemezt, hogy járt hozzá műanyag tok, akkor abban el kell helyezni, majd utána érdemes az egészet egy nagyobb dobozba rakni, amit kibélelünk minden oldalról, hogy ne tudjon pattogni benne a termék az út alatt.
Itt szeretnénk felhívni rá a figyelmet, hogy az elégtelen csomagolás/védelem miatt sérüléseket szenvedhet a termék, amiért az iPon nem vállal felelősséget. Márpedig ha egy termék sérült, akkor nem tudunk garanciális ügyintézést indítani. Ez vonatkozik a hozzá tartozó matricákra is, így kérnénk, hogy például senki se szedje le a gyári számos matricákat.
Már említettük, hogy ha lehetséges, akkor ne a teljes konfigurációt küldjük, csak a hiba forrását (ha több dolog is okozhatja, akkor azokat). Erre azért van szükség, mert főleg nagyobb utazások alatt egy teljes konfiguráció sokkal könnyebben sérül, mint az egyenként csomagolt részegységek. Például manapság divatosak a PCI-E foglalatok felett a gyorsrögzítő pöckök a csavarok helyett, és ha egy ilyen kikattan útközben és a videokártya elszabadul a ház belsejében, akkor irtózatos pusztítást tud véghezvinni, főleg ha egy nehezebb példányról van szó. Ha valamiért mégis a teljes konfigurációt küldjük, akkor a nehezebb részegységeket érdemes kiszerelni és külön csomagolni (például videokártya, processzorhűtő, vagy komolyabb tápegységeknél akár az is, láttunk már házat meggörbülni a súlya alatt).
Nem is szeretnénk tovább taglalni a csomagolás fontosságát, de a kellékekről még egy fontos dolog: Intel alaplapok esetében, a processzorfoglalatot gyárilag védi egy műanyag sapka (ha mi szereltük össze a gépet, akkor az alaplap dobozában lesz). E nélkül nem fogadják el sehol az adott alaplapot, és nem véletlenül: a sapka nélkül védtelenek az érintkező tüskék, márpedig azok a legkisebb erőhatásra is képesek elhajlani, akkor pedig megvan a baj. Úgyhogy alaplap elküldésénél ezt a sapkát illesszük is vissza a helyére, így biztos nem lehet problémánk.
Mi van akkor a külső szervizzel is rendelkező márkákkal?
Azokra nem vonatkozik a Garanciafutár, leszámítva az első három napot. Vannak olyan márkák, amik saját futárral is rendelkeznek, ez esetben ők fognak kimenni a termékért, és vannak olyanok, akik „csak” kiterjedt szervízhálózattal rendelkeznek, ebben az esetben el kell juttatnunk a legközelebbibe a gépet (a legtöbb szerviz notebookokra, nyomtatókra és monitorokra van). Mielőtt elindulnak a nagy összeesküvés-elméletek, nem leadni szeretnénk a garanciáztatás terhét a vállunkról, hiszen ha bárki behozza hozzánk ezeket a termékeket, mi foglalkozunk velük, viszont a gyári garanciával sokkal gyorsabb az ügyintézés. Ennek az az egyszerű oka van, hogy a hivatalos márkaszervizeknek megvan minden javításhoz a szükséges felszerelésük, és jóval hamarabb megszerzik a pótalkatrészeket is, ráadásul az egész garanciáztatás egyetlen lépcsőben történik, hiszen maga a gyártó foglalkozik vele. Ezzel szemben a hozzánk került termékek legrosszabb esetben akár három fázison is átmehetnek (először mi foglalkozunk velük, aztán a nagyker, végül pedig maga a gyártó). Igyekszünk ezt amennyire lehet megkerülni és az egyértelműen hibás és javíthatatlan termékeket minél hamarabb cseréltetni (elvégre a mi hírnevünk múlik ezen), de ez terméktől függően nem csak rajtunk múlik. Ezért mi ajánlanánk, hogy amennyibe lehetséges, a gyorsaság érdekében minden ilyen termék esetében éljünk a gyártó által biztosított lehetőséggel.
Mely márkák, mely termékeihez tartoznak külön márkaszervizek és hol érem el őket?
A zárszó utáni oldalon összeállítottunk egy táblázatot, mely tartalmazza, hogy mely gyártók tartanak fenn saját márkaszervizeket, ezek közül melyiknek van saját futárszolgálata, milyen termékekkel foglalkoznak, és hogy lehet elérni őket.
Van-e még hasznos információ az ügyintézésről, márkákról, amiről tudnom kéne?
Nem sok, de egy „apróságnak” még van itt helye. Néhány gyártónál eléggé elhúzódik a garanciáztatás folyamata, sokszor azért, mert például mindenképp javítanak, és nem cserélnek. Ezek miatt előre is elnézést kérünk, de a következő márkáknál sajnos arra kell számítani, hogy a garanciáztatás hosszabb lehet az átlagnál: Alcor, Codegen, Easy Touch, Genius, M-tech (lehet, hogy több gyártó is ide kerülhetne, de ezek a saját tapasztalatink).
Zárszó
Reméljük, hogy ezzel a kis írással sikerült eloszlatni a ködöt a Garanciafutár körül. A cikk fórumtémájában fel lehet tenni még nyugodtan kérdéseket, válaszolunk rájuk, és ha fontos kérdés merül fel, akkor a cikkbe is beleillesztjük a választ, hogy ne kerülje el senki figyelmét. Pont ezért azonban a témát komolyan fogjuk moderálni, hogy átlátható maradjon, és csak a kapcsolódó témakörben maradjanak benne hozzászólások.
Bár nem minden garanciás ügyünk zárul a legjobban, mi nagyon büszkék vagyunk arra, hogy magas az elégedettségi indexünk, és mindent megteszünk, hogy ez így is maradjon, sőt, amennyire lehet, még tovább javítsuk. Reméljük, hogy látszik is az eredménye. Felkészült garanciás részlegünkhöz forduljanak bármikor bizalommal (e-mail: rma@ipon.hu).
Üdvözlettel,
az iPon Computer csapata
Gyártók táblázata
Megjegyzés a táblázathoz: az elérhetőségeket általában megtaláljuk a termékhez mellékelt gyártói garanciapapíron. A Dell-nél a szerviz attól is függ melyik nagykerből jött a termék, de ezt a honlap segít kideríteni (ezért nincs telefonszám). Általában monitoroknál, nyomtatóknál és notebookoknál van saját szervízhálózat, de mint a táblázat mutatja, azért léteznek egyéb kategóriák is (Logitech például). Azonos telefonszámok azért fordulnak elő, mert van, hogy több gyártó is ugyanazzal a szervízhálózattal szerződött le a termékei javíttatására. Mivel nem fértek ki a táblázatba, íme a három teljes webcím egy klikkentéssel: