Az AMD és az Nvidia háza táján már rendelkezésre állnak úgynevezett Frame Generation technológiák, amelyek úgy működnek, hogy két elkészített kép közé beillesztenek egy harmadikat, méghozzá interpoláció segítségével, ezzel is növelve az FPS teljesítményt, illetve gyorsítva a játék futását. Mindkettő az adott gyártó felskálázó technológiájához tartozik, vagyis az AMD-nél az FSR 3-hoz, az Nvidiánál pedig a DLSS 3-hoz.
Az Intelnél egyelőre nincs használatban a fentiekhez hasonló képkocka-generáló technológia, ám a háttérben már zajlik a fejlesztőmunka, amelynek eredményeként megszületik az ExtraSS névre keresztelt eljárás. Az újítás jóvoltából az Intel Arc sorozatú videokártyák új lehetőségekkel gazdagodhatnak, ám az egyelőre kérdéses, pontosan hogyan alakul majd a képminőség az AMD és az Nvidia megoldásaihoz képest.
Az XeSS nevű felskálázó technológiához kapcsolódó ExtraSS elsődleges célja az, hogy segítsen a teljesítmény növelésében, azaz gyorsabban futhatnak az adott hardveren az egyes játékok, ha engedélyezzük az ExtraSS funkciót. Ahogy az AMD és az Nvidia megoldásai, úgy az Intel is mozgásvektorokat és spatiális, azaz térbeli adatokat használ a képminőség szintjének növeléséhez, ám míg a rivális technológiáknál interpoláció segítségével készül az új képkocka, addig az Intelnél az extrapolációnak szavaztak bizalmat. Míg az interpoláció esetében két képkocka adatainak elemzésével jön létre a harmadik, a kettő közé ékelődő képkocka, addig az extrapoláció már csak egyetlen egy képkockára támaszkodik, az alapján generál új képkockát a rendszer.
Az egy képkockára alapuló extrapolációs technológia hátránya, hogy kevesebb extra adatpont áll rendelkezésre, ami nehezítheti az algoritmus működését, valamint ezzel a módszerrel magasabb felbontású bemeneti képre is szükség van annak érdekében, hogy a végeredmény jobb lehessen. Utóbbi ellenére is előfordulhatnak, és elő is fordulnak képhibák, ahogy azt az Intel illetékesei is elismerik a technológiához tartozó leírásban. Hogy mégis miért választották ezt az irányt, ha csak hátrányai vannak? Azért, mert előny is szerepel az egyenletben, méghozzá elég fontos előny: az interpolációhoz képest kisebb a késleltetésnövekedés, hiszen míg az interpolációnál késleltetni kell az egyes képkockák megjelenését, hogy megfelelő legyen a sorrend, addig az extrapolációnál ilyesmire nincs szükség.
Az extrapoláció alkalmazását az is indokolta, hogy új módszereket készítettek, amelyekkel az extrapoláció jelentette kihívások mérsékelhetőek, valamint a végeredmény is elfogadhatóbb lehet. A csökkentett késleltetés-növekedés jóvoltából a jelek szerint itt nincs szükség olyan extra technológiákra, amelyek a késleltetés csökkentését segítik – ez az AMD-nél az Anti-Lag, míg az Nvidiánál a Reflex.
Az egyelőre kérdéses, pontosan hogyan teljesít az ExtraSS, ugyanis hivatalos videók egyelőre nem állnak rendelkezésre, csak néhány összehasonlító kép, amelyek azért adnak némi támpontot, ha sokat nem is. Az első igazán részletes összehasonlításokból derülhet ki, mennyire életképes az Intel új technológiája az AMD és az Nvidia saját megoldásaival szemben.