Shop menü

ÍGY MŰKÖDIK AZ INSTAGRAM REJTÉLYES ALGORITMUSA

Hosszú idő után most néhány kiválasztott számára mesélt arról az Instagram, hogy mi alapján állítja össze minden felhasználónak az egyedi folyamát.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Így működik az Instagram rejtélyes algoritmusa

Az Instagram 2016 júliusában vezette ki a posztok időrendben történő megjelenítését, és a vállalat szerint ez jó döntés volt, mert most kevesebb tartalomról maradnak le a felhasználók, mint korábban. Régen a posztok 70 százalékát kihagyták a felhasználók és a barátaik által megosztott dolgoknak is csak a felét látták, most viszont már 90 százalék ez az arány, szóval alig van olyan fotó vagy videó, amit a fontos ismerősök tesznek fel, és nem jut el a felhasználókhoz. Persze itt hozzátartozik az igazághoz az is, hogy növekedett a böngészéssel eltöltött idő, tehát népszerűbb lett az alkalmazás használata.

A vállalat eddig részleteket nem osztott meg azzal kapcsolatban, hogy miként rangsorolja a tartalmakat a folyamot rendező algoritmus, most viszont ez megváltozott. Újságírók egy szűk csoportjának némi betekintést engedett az Instagram a rendszer működésébe. Julian Gutman, a termékekért felelős részleg vezetője beszélt az alkalmazott algoritmusról mások mellett a TechCrunch számára. A TechCrunch pedig nem volt rest beszámolni a hallottakról.

Galéria megnyitása

Az Instagram három fő paramétert figyelembe véve állítja össze a felhasználók folyamját, és mindenkinek teljesen egyedi tartalomkínálatot válogat össze a rendszer – még akkor is, ha teljesen ugyanazokat a fiókokat követi két ember. Az elsőszámú szempont a posztok rangsorolásakor az érdeklődési kör. Itt az Instagram állítólag nemcsak azt csekkolja, hogy milyen hesstegekkel van ellátva az a kép, amit kedvel a felhasználó, hanem gépi látás alkalmazásával a fotók és videók tartalmát is elemzi. A második kiemelt jellemző, hogy korábban milyen posztokat osztott meg az ember az ismerőseivel, hogyan viselkedet az Instagramon. A harmadik tényező pedig a kapcsolathálózat. Minél közelebbi ismerősnek érzékel egy követett személyt az algoritmus, annál előkelőbb helyen jelennek majd meg a bejegyzései.

Galéria megnyitása

A három fő szemponton felül azt is vizsgálja az Instagram a színfalak mögött, hogy a fiók tulajdonosa milyen sűrűn indítja el a programot. Aki ritkán lép fel az Instagramra az a legfontosabb posztokat kapja majd meg elsőként, és akár több napos tartalmak is megjelenhetnek itt. Ha valaki nagyon sok fiókot követ, annak változatosabb lesz a folyama is, de azért arra is próbál ügyelni a rendszer, hogy kevés követés esetén is próbáljon úgy beválogatni fotókat és videókat, hogy színes legyen a kínálat. És azt is számításba veszi az algoritmus, hogy mennyi időt tölt instagramozással a felhasználó, így ha valaki csak néhány másodpercre néz fel naponta, az mindig a legfontosabb posztokat kapja majd tálcán kínálva, de aki sok időt tölt az applikáció felületén, annak vegyesebbre rendezi a folyamát a rendszer.

Az Instagram több feladatnál is mesterséges intelligenciával kapcsolatos eljárásokra támaszkodik a rendezőalgoritmus működése közben. Ez azért jó, mert így elvileg folyamatosan egyre jobban működik majd a rendszer, ez pedig egyenes út a jobb felhasználói élményhez.

A találkozón Julian Gutman igyekezett néhány fontos kérdést is tisztázni. Elmondta például a szakember, hogy nem kívánnak visszatérni az időrendbeli rendezési formulához, de meghallgatják az algoritmust érő kritikákat, és folyamatosan csiszolgatják ezt annak fényében, hogy milyen visszajelzéseket kapnak. Az Instagram semmilyen posztot nem rejt el az emberek elől, legfeljebb hátrébb sorol bizonyos dolgokat. A rendszer alapvetően nem részesíti előnyben a fotókat vagy a videókat, de ha valaki sok videót néz, akkor előfordulhat, hogy a szolgáltatás a későbbiekben több mozgóképet fog felkínálni.

Az Instagramon nem kerülnek előrébb azok, akik élő bejelentkezéseket indítanak vagy aktívan használják a Történeteket. És nem is sorolja hátrébb azokat a program, akik sok felvételt osztanak meg, de az meglehet, hogy ebben az esetben nem jut majd el minden a követőikhez. Az app nem tesz különbséget az üzleti és a személyes profilok között. És egyszerűen nem létezik a „shadowban” jelenség (a feltételezések szerint az Instagram nem mutatja azokat a tartalmakat, amikhez túl sok hessteget fűznek, de ez nem igaz).

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére