Shop menü

IDC: SOKAT ESETT A FORGALOM A TABLETPIACON

A táblagépek szegmense nehéz helyzetben van. Az érdeklődés folyamatosan csökken, és nehéz megmondani, hogy hol a folyamat vége.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
IDC: sokat esett a forgalom a tabletpiacon

Az IDC az okostelefonok piaca mellett a táblagépek terén is elvégezte a szokásos piackutatást, és kiderült a számokból, hogy a tabletek iránti érdeklődés továbbra is megállíthatatlanul csökken. Az első két hely le van osztva, azonban a dobogó harmadik fokáért komoly küzdelem dúlt a vállalatok között.

A tabletpiac amilyen gyorsan felfutott évekkel ezelőtt, olyan gyorsan kezd most visszaesni. A táblagépek összesített negyedéves eladási mutatója 2013-tól mondhatni stagnált az 50 milliós forgalom környékén (leszámítva persze az ünnepi szezont is felölelő negyedik negyedévet), most azonban már messze került ettől a szinttől. Egy éve ilyenkor még 46,4 millió eladott tabletről számolhattunk be az IDC jelentése alapján, idén viszont ez a szám az első negyedévben 39,6 millióra olvadt, szóval becsúszott 40 millió alá. Itt már egyértelműen visszaesésről beszélhetünk, de a tendencia, illetve maga a mérték sem új. Már a tavalyi évzárásnál is látni lehetett, hogy baj van. A negyedik negyedévben az IDC arról számolt be, hogy 13,7 százalékkal esett vissza a vásárlókedv, ezúttal pedig 14,7%-os a forgalom csökkenése.

A nagy gyártók helyzete nem változott, továbbra is az Apple és a Samsung áll az élen ebben a sorrendben. A forgalom csökkenése mindkét vállalatnak fájt, de a számokból egyértelműen kirajzolódik, hogy a Samsung esett nagyobbat a második helyen. Az Apple még most is több mint 10 millió (10,3) tableten tudott túladni, míg a dél-koreaiak neve mellett csak szerény, 6 milliós forgalom figyelhető meg. Volt egy időszak, mikor azt lehetett várni, hogy a Samsung talán megelőzi az Apple-t ezen a területen is, most azonban már lassan kétszer akkora lesz a cupertinóiak „tortaszelete”, mint a legnagyobb riválisé.

Az Apple talán az iPad Pro érkezésének tudhatja be, hogy egy kicsivel jobban tudja magát tartani a nehéz piaci viszonyok mellett. A 12,9 hüvelykes táblagépek megjelenése olyanokat is vásárlásra késztethetett, akik egyébként elégedettek voltak az előző generációs iPadjükkel, és meg sem fordult volna a fejükben a váltás a képátló növekedése nélkül. A Samsung a Windows 10 pártfogásában próbálta magát előrébb verekedni: a CES-en hullott le a lepel a Galaxy TabPro S készülékről. Ez a modell papíron a kettő az egyben gépek sorát erősíti, azonban nem történt itt más, minthogy készült hozzá egy billentyűzetes tok, szóval nem egy dokkolható konfigurációról beszélhetünk. Az újdonsággal kapcsolatban nem ismeretes, milyen érdeklődést tudott kiváltani, de vélhetően nem mozgatott meg milliós tömegeket a nagyon magas, 1000 eurós ajánlott fogyasztói árával.

Ahogy arra már fentebb utaltunk, az első két hely ezúttal is le volt osztva, azt azonban az utolsó pillanatig sem lehetett tudni, hogy ki fog felállni a dobogó harmadik fokára. Végül az Amazon lett az, aki megszerezte ezt a pozíciót. Az Amazon nagyon hullámzó teljesítményt mutat a tabletpiacon. Mikor a táblagépek terjedni kezdtek évekkel ezelőtt, akkor a tartalomszolgáltató folyamatosan ott volt az élmezőnyben, majd teljesen nyoma veszett, most pedig ismét itt van, és az IDC jelentésében ötezer százalékosnál (!) is nagyobb éves növekedés szerepel a neve mellett. Az Amazonnak a tavaly útnak indított 50 dolláros (jelenleg csak 40 dollár az ára egyébként) táblagép hozta meg a nagy sikert ismét. A filléres tabletet ráadásul hatosával csomagolva is meg lehet venni, így pedig még olcsóbb az egyébként is nevetséges áron kínált szerkezet. De amúgy több vonzó Fire HD modell is akad a kínálatban szintén versenyképes áron, szóval most nagyon korrekt a vállalat palettája. Az ünnepi szezonban több mint 5 millió különböző Fire készüléket adott el az Amazon, ehhez képes a mostani 2,2 millió nem is olyan sok, de szemmel kell tartani, hogy a negyedik negyedév a táblagépeknél általában még a szokásosnál is nagyobb fellendülést hoz, és eleve akkor rajtoltak a mostani modellek.

A Lenovo és a Huawei épphogy lemaradt a harmadik helyről, de az IDC toplistájáról nem kellett lecsúszniuk. Ráadásul nagyon úgy fest, hogy nekik is hosszú időre bérelt helyük lehet itt, mivel már az előző negyedévben ugyanilyen felállásban követték az Amazont – csak nagyobb lemaradásba. A Lenovo elsősorban a Yoga modellek jó szereplésének köszönheti az itt elfoglalt helyét, és bár éves szinten a mostani eredmény 13,8 százalékost visszaesést jelent, azért így is örülhet a vállalat, mert a harmadik helyről tényleg csak egy hajszállal maradt le. A Huawei akárcsak a mobilszegmensben, itt is komoly álmokat dédelget, és bizony jól is alakul számára a piac. A remek MediaPad széria mellé idén besorolt a MateBook, ami a már fentebb említett Galaxy TabPro S ellen száll harcba. A MateBook lett a világ legvékonyabb és legkönnyebb 12 hüvelykes, Windows 10 rendszerű táblája. A Huawei egyébként részben annak köszönheti a sikerét, hogy sok mobilnet-képes eszközt kínál. A vállalat éves szinten csaknem a duplájára tudott nőni, és érdekes módon az ünnepi szezont (2,2 millió db) követően sem esett vissza jelentősen a forgalma, ami a top 5-ben csak rá igaz.

A kisebb gyártók sem örülhettek túlzottan, ugyanis a jelentés alapján nekik is összébb kellett húzni a nadrágszíjat. Az egyéb rubrika mellett az IDC összefoglalójában 16,2 millió eladott eszköz szerepel, ami 42,6 százalékos piaci rész megszerzésére volt elegendő. A sok kínai szerepvállaló mellett olyan vállalatok is ide kénytelenek egyébként besorolni, mint például a Microsoft. A redmondiak hiába próbálnak maguknak érvényt szerezni a Surface modellekkel, nem sikerül nekik az előrelépés. Néha felállhattak a toplista végére, de egy ideje már ez sem jön nekik össze.

Galéria megnyitása

A tabletszegmens legnagyobb problémáját továbbra sem az okozza, hogy kevesebb ember lát ezekben a készülékekben potenciált, így szűkebb a felvevőbázis, hanem az, hogy a különböző masinák kihordási ideje nagyon hosszú. Aki manapság táblagépet vásárol, az akár 3-4 évig is hiányérzet nélkül használja a masináját. Szóval a gyártóknak most azt kellene megmutatni az embereknek, hogy nemcsak van értelme táblát venni, hanem megéri rendszeresen a legújabb modellre is benevezni. Jelenleg éppen a könnyen hordozható kettő az egyben eszközökkel próbálkozik több gyártó is, kíváncsian várjuk, ezek milyen sikerrel eresztenek gyökeret a noteszgépek mellett.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére