Az okostelefonok értékesítési eredményét kövezőn a táblagépek forgalmát is megvizsgálták az IDC szakemberei, és nagyjából ugyanaz a tendencia figyelhető meg most is, mint az előző hónapokban. Itt már nagyon komoly a piacvezetők dominanciája, és egyetlen cég van, aki folyamatosan képes mostanában korrekt eredményt produkálni.
A tabletek terén általánosan kijelenthető, hogy csökkenés van, és bár néha már akadnak annak jelei, hogy kezd a visszaesés mérséklődni, azért a tendencia változatlan. Ezúttal arról számolhatunk be, hogy a 2018-ban mért 33,9 milliós forgalomtól 1,7 millióval elmaradt az idei „termés”. Az 5 százalékos forgalomcsökkenés már aránylag szerény, voltak drasztikusabb visszaesések is az elmúlt negyedévek között. A vállalatok közül többen is egyszámjegyű csökkenést produkáltak, és a kiemelt márkák közül csak kettő, az Amazon és az Apple tudott pozitív szereplést felmutatni. Az iPadek iránti forgalom az elmúlt időszakban már egészen szépen alakult, így ez nem olyan meglepő, az Amazon viszont nagyon vegyesen tud szerepelni, és most kiemelkedően nőtt, de a dobogóról így is bőven lemaradt.
Az első helyet az Apple teljes magabiztossággal húzta be, talán még sosem volt olyan mértékű előnye a másik helyet birtokló vállalattal szemben (kb. 60%), mint most. 12,3 millió iPad modell talál gazdára a vizsgált három hónapos időszakban, és ezzel egészen döbbenetes, 38,1 százalékos piaci részesedésre tett szert, ami nagyon kiemelkedő. A vállalat a számokból kiindulva inkább az olcsóbb eszközökből adott el többet, a megfizethetőbb táblagépek fogyhatnak jól. A vállalat idén már az iPad Minit is frissítette, és valószínűsíthető, hogy ez is hozzájárult a jobb forgalomhoz. Az Apple elképzelhető, hogy idén is fog még újítással előrukkolni ezen a fronton, és az év végén az is segíthet majd a számára, hogy az ünnepekkor a cupertinói alakulat hagyományosan sokat erősödik. Érdekesség, hogy már a korábbinál kétszer több tabletet ad el billentyűzetes kiegészítővel együtt a vállalat.
A Samsung a második lett, és még növelte is a piaci részesedését 0,3%-kal, de ezt csak annak köszönhetően tudta elérni, hogy a piac gyorsabban zsugorodott közben. 3,1 százalékos forgalomcsökkenést követően 4,9 milliós forgalmat tudott felmutatni a dél-koreai alakulat. A vállalat nemrégiben frissítette a Galaxy Tab S szériát, de ez már csak a harmadik negyedévben tehet majd hozzá az eredményéhez, április és június között leginkább a Galaxy Tab A- és a Galaxy Tab E-szériás modellek voltak azok, amik felfelé húzták a forgalmat. Az új csúcsmodellnek hála az év második felében talán kicsit képes lesz erősödni a Samsung az Apple ellen, de hiába követik egymást a rangsorban, nehéz már ezeket a cégeket egy lapon említeni, olyan különbség van közöttük.
A Huawei eddig egészen jól tudott szerepelni a tabletek körében, több alkalommal is kétszámjegyű növekedést ért el, de most a jelek szerint elfogyott a lendülete. A kínaiak ezúttal csak 3,3 millió szerkezeten adtak túl, ami 6,5 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi produkciójától, amikor még 3,5 milliót meghaladó volt a forgalma. Valószínűleg betett a vállalatnak az Egyesült Államok fenyegetése, és emiatt nem volt képes tovább növekedni a második negyedévben.
Azt nagyon nehéz megjósolni, hogy a következő időszak mit fog hozni a Huawei számára, de az biztos, hogy nincs egyszerű helyzetben a cég, mert ha zavartalanul is folytathatja az üzemelését, akkor is számolnia kell azzal, hogy sokaknak meginoghatott a bizalma a termékeivel szemben. A Huawei a jobb ár-értékű Honor készülékekkel javíthat a keresleten.
A negyedik helyet megszerző Amazon nagyon hullámzó teljesítménnyel került fel a toplistára. Volt már olyan korábban, hogy nagyot dobbantott a tartalomszolgáltató, de olyan is, hogy sokat zuhant vissza. Ezúttal felfelé ívelt a vállalat forgalma, méghozzá nem is szerény mértékben, 46,3 százalékkal emelkedett a cég eladása az egy évvel korábban mért adathoz képest. Tavaly ilyenkor csak 1,6 millió eladott masina szerepelt a neve mellett, idén viszont már 2,4 millió tabletet volt képes értékesíteni.
Az Amazon jellemzően nagyon olcsón biztosít táblagépet az érdeklődők számára, és még arra is lehetőséget nyújt, hogy adott esetben rögtön hatos csomaggal vegyék az emberek a Fire modelleket, ezáltal pedig természetesen extra kedvezményhez lehet jutni. A cégnek nagyon jól sikerült a Prime Day akciója júniusban, és új eszköz is bevetésre került, valószínűleg ezek jelentősen hozzátehettek a teljes eredményhez.
A Lenovo futott be az ötödik pozícióban, és ezúttal neki már csak 1,9 milliós forgalmat sikerült elérnie 6,9 százázalékos visszaesést követően. Az 5,8 százalékos piaci részesedéssel rendelkező vállalat annak ellenére, hogy nem tudott erősödni összességében, néhány részsikernek örülhet. Az IDC jelentésének tanúsága szerint több kulcsfontosságú területen is javult a helyzete, Japánban, az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában is jobban zárt idén, mint tavaly.
Már az okostelefonoknál is látni lehet, hogy nagyon a vezető vállalatoknak a kezébe koncentrálódik a hatalom, és a kisebb cégek ezért nagyon nehéz helyzetben vannak. Sokan kénytelenek feladni a törekvéseiket és inkább kivonulnak, hogy ne produkáljanak felesleges vesztességet. Már csak a piac 23,2 százaléka jut azoknak, akik kimaradnak az első ötösből. Az Apple tehát magában sokkal több eszközt ad el, mint a kisebb vállalatok, sőt mi több, a cupertinói alakulat dominanciája már olyan szintre ért, hogy az ötödik helyen tanyázó Lenovo is hozzáadható az egyéb cégekhez, és még akkor is bőven az Apple jön ki nagyobbra.