Extrém tuningos körökben régóta bevett gyakorlat a processzor skalpolása annak érdekében, hogy a gyári hővezető paszta cseréjével javítsák a hőátadást a lapka és az IHS (Integrated HeatSpreader) között, így ugyanis csökken az üzemi hőmérséklet, a tuningpotenciál pedig pozitív irányban változhat.
A jelek szerint ez a módszer az érkező asztali Kaby Lake processzoroknál is kifizetődő lesz, amennyiben a cél az, hogy magasabb órajelen is alacsonyabb üzemi hőmérséklet mutatkozzon, mint a gyári kiépítésben. A mókának persze ára van: egyrészt a fizikai sérülések elkerülésének érdekében körültekintően kell eljárni a módosítás elvégzése közben, másrészt pedig tudomásul kell venni, hogy az efféle „modding” a jótállás azonnali megszűnését eredményezi. A Kaby Lake processzoroknál az aktuális információk szerint most sem forrasztással rögzül a lapka felületéhez a hőátadó sapka, de még csak nem is folyékony fémet, hanem egyszerű hővezető pasztát alkalmaz a gyártó, csak úgy, mint az előző generáció esetében.
Az AnandTech fórumán a napokban feltűnt két lelkes felhasználó, Chrisch és RichUK, akik szert tettek egy-egy Core i7-7700K mintapéldányra, amelyeknél aztán a gyári fémsapka eltávolítása után elvégezték a gyári hővezető paszta cseréjét, majd visszaragasztották a fémkupakot. A beavatkozás eredményeként Chrisch esetében 5 GHz-ig sikerült emelni a processzor magórajelét, míg RichUK egészen 5,3 GHz-ig jutott a saját modelljével.
Ezek elég szép értékek, hiszen a szóban forgó processzornál 4,2 GHz-es alap- és 4,5 GHz-es maximális Turbo Boost órajel van érvényben. Ráadásul az újrapasztázás után mindkét felhasználó azt tapasztalta, hogy a processzor üzemi hőmérséklete jelentősen, 25-30 Celsius fokkal csökkent a gyári állapothoz képest. RichUK szerint az Intel Burn Test futtatásakor az 5,1 GHz-es magórajelen üzemelő, 1,376 voltos magfeszültséget alkalmazó processzor üzemi hőfoka nem haladta meg a 72 Celsius fokot, ami nagyon-nagyon jól hangzik. A hűtést egy 280 milliméteres radiátorral ellátott Kraken x62-es folyadékhűtő rendszerre bízta, amelyben a szivattyú teljes sebességgel, a ventilátorok pedig félgázzal működtek.
A Core i7-7700K tesztpéldányok természetesen már kint vannak a tesztelőknél, ugyanis mindenki gőzerővel készül a rajtra. Az eddigi próbálkozások alapján tuningpotenciál terén nem valami jó a helyzet, ugyanis általában 4,8 GHz-ig sikerül feltornázni a CPU magórajelét, de a Bit-tech munkatársai 5,1 GHz-ig jutottak, igaz, a processzor 90 Celsius feletti üzemi hőmérsékleten dolgozott, ami hosszabb távon nem feltétlenül egészséges.
A gyárilag felvitt hővezető pasztával egyébként a feltételezések szerint eddig sem feltétlenül volt baj a korábbi processzor-generációknál, inkább a hővezető sapka ragasztása miatt mutatkoztak egyes esetekben az elvárhatónál magasabb üzemi hőmérsékletek. Ezt az okozhatta, hogy a hővezető sapka szélei alá túl sok ragasztó kerülhetett, ami a hőmérséklet emelkedésével minimális mértékben tágult, így a hővezető sapka picit elemelkedett a processzorlapka magfelületétől, ami apró légrést eredményezett a paszta és a felületek között, ezáltal pedig csökkent a hőátadás hatékonysága is. Ugyanez a helyzet a Kaby Lake modelleknél is fennállhat, ha hihetünk az első beszámolóknak.
Azt persze feltétlenül le kell szögezni, hogy a processzor hűtősapkájának eltávolítását csak megfelelő gyakorlat birtokában szabad megpróbálni, az esetleges károkért pedig senki sem vállalja a felelősséget, sőt, „skalpolás” után jótállási igény érvényesítésére sincs mód. Ennek tudatában érdemes eldönteni, megéri-e kockáztatni vagy sem.