A Meta Quest készülékek Android alapú operációs rendszeren üzemelnek, aminek az alapjait még John Carmack fektette le hosszú évekkel ezelőtt az Oculus Go szemüvegnél. A rendszer a VR igényekre van szabva, az ezt használó Quest szemüvegek képesek a VR-hoz szükséges feltételeket megteremteni a térbeli pozíció meghatározáshoz, amihez külső érzékelő vagy számítást végző egységre nincs szükség. Egy ilyen szoftvert elkészíteni nem könnyű, nem csoda, hogy alig pár gyártó van, akik a Metához hasonlóan megpróbálkoztak volna ezzel.
A Pico és a HTC rendelkezik még hasonló operációs rendszerrel, rajtuk kívül viszont nincs nagyobb szereplő, akinek sikerült volna egy széles körben is működő rendszert létrehoznia. A legtöbb VR gyártó ezért a Valve által létrehozott nyílt megoldást, a SteamVR vagy a már nem támogatott Microsoft Mixed Reality rendszereket használta, ha VR szemüveget akart készíteni. A SteamVR viszont sajnálatos módon számítógépet igényel, ez pedig manapság már nem túl vonzó alternatíva, az önálló szemüvegek értéke sokkal nagyobb, mint a vezetékes PC-s kijelzőké.
Ezen tud most segíteni a Meta, ugyanis újrapozícionálja a Meta Quest operációs rendszerét, amivel más gyártók is hozzáférhetnek majd az átnevezett Meta Horizon OS-hez.
Az operációs rendszer azonban nem mindenki számára lesz elérhető. Nincs szó nyílt forráskódról vagy könnyű megszerezhetőségről, egyelőre a Meta dönti el, hogy kik használhatják az általuk létrehozott Horizon OS-t. Első körben az ASUS, a Lenovo és esetlegesen az LG férhet majd hozzá az új rendszerhez.
Az ASUS a ROG márkanév alatt a játékosokat fogja megcélozni, a Lenovo viszont a szórakoztatásra, tanulásra és a produktivitásra fog összpontosítani. A korábbi híreknek megfelelően az LG egy Apple Vision Pro riválissal készülhet, de ez még nem kapott hivatalos bejelentést.
John Carmacknak, a Meta korábbi technikai igazgatójának viszont vannak kétségei, a lépés helyességét illetően. Szerinte a Quest szemüvegek így is gyártási áron kerülnek értékesítésre, ezzel az árral lehetetlen, hogy visszahozza a fejlesztési költségeket. Ennek köszönhetően nem várható az, hogy a korábbinál is olcsóbb VR szemüvegek jelenjenek meg a piacon, még akkor sem, ha ugyanazokkal a technológiákkal vannak felszrelve, mint amivel a Quest is. Szerinte nincs az a cég, aki tudna versenyezni a jelenlegi árral.
Jó dolognak számít, hogy emiatt többféle high end szemüveg jelenhet meg a piacon, vagyis a Horizon OS-t használó gyártók inkább a drágább, és csúcstechnológiával felszerelt VR szemüvegeket vehetik célba, amik akár az Apple Vision Pro-val is felvehetnék a versenyt.
Szerinte viszont ez rossz irányba terelheti a Meta szoftvermérnökeinek a figyelmét, és nem azok a fejlesztések kerülnek előtérbe, amik igazán fontosak. Carmack úgy gondolja, hogy a VR-t továbbra is a szoftver tartja vissza, nem a hardver teljesítménye attól, hogy kiteljesedjen, a partnerek igényeinek való megfelelés viszont nem fog a rendszer hasznára válni. Szerinte jobb lenne, ha a partnerek maguk férhetnének hozzá a teljes operációsrendszer build-jéhez és megkaphatnák az alapvető Quest hardver funkciókat, hogy legyen kiinduló alapjuk, de tudjanak maguk fejleszteni is.
A Meta ezen kívül bejelentette, hogy készít egy limitált Xbox kiadású, Quest 3 szemüveget is, ami az Oculus Rift megjelenése után 8 évvel ismét tartogatni fog egy Xbox-os gamepadot is.
Érdekes fejlemény még, hogy a pletykák szerint a Google az elmúlt pár hónapban a Metát is próbálta meggyőzni arra vonatkozóan, hogy térjenek át a készülő Android XR rendszerükre. A Meta ezt az ajánlatot nem tartotta túl jónak, mivel a Google termékek rákényszerítése a felhasználókra továbbra is terítéken volt, pont úgy, ahogy azt az Androidos telefonok esetében láthatjuk.
A Meta a bejelentésével viszont egyértelmű konkurenst hozott a piacra, ami sok hardvergyártó számára lehet majd vonzóbb platform, mint a megkötésekkel járó Google változat. A Meta célja az operációs rendszer megnyitásával az lehet, hogy továbbra is ők vezethessék a jövő XR piacát, és ne engedjék a Google és az Apple féle egyeduralom megteremtését, mint ahogyan azt a telefonoknál láthattuk korábban.