Shop menü

HIRTELEN KÖZELLENSÉGGÉ VÁLT A BALDUR’S GATE 3 FEJLESZTŐJE

Az AI és a felvételi folyamatok miatt sokan kinézték maguknak a Lariant.
Török Roland
Török Roland
Hirtelen közellenséggé vált a Baldur’s Gate 3 fejlesztője

A Larian studió 2023. augusztusában a Baldur’s Gate III-mal egy olyan játékot tett el az asztalra, ami a mai napig etalonnak számít. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a BG3 a 2025-ös The Game Awards-on is hazavitt egy díjat, a Legjobb közösségi támogatásnak járó trófeát. Ez a díj is azt mutatja, hogy a Larian és a játékosok között erős a kapcsolat és az általános megítélés is kedvező.

Legalábbis így volt, egészen addig, amíg a Larian el nem kezdett beszélni az AI használatáról. A stúdió vezérigazgatója, Swen Vincke egy Bloomberg interjú keretein belül beszélt a Divinity-ről és a játékfejlesztésről. Az új játékuk több szöveget és szkriptet fog tartalmazni, mint bármelyik korábbi művük, ráadásul motort is váltanak, ami új kihívásokat tartogat. 

A sok munka mellett tehát jól jön, egy kis mesterséges intelligencia segítség, amit Vincke szerint érdemes használni ahhoz, hogy sikeresek legyenek.

Szerinte az AI még nem tart ott, hogy túl nagy előnyre tegyenek szert vele, de a cégen belül mostanra többé-kevésbé mindenki egyetért abban, hogy használni kell. A Divinity nem fog tartalmazni generatív AI dolgokat, minden színészi és írói munka emberi marad, az AI-t a kezdeti koncepciók kidolgozására használják csak.

A közösség egy része erre felkapta a fejét. Szerintük bár lehet, hogy nem gép fogja elkészíteni a végső koncepciós rajzokat, mégis egy gép inspirálja az embert, ami ráadásul eléggé korlátozott képzelőerővel rendelkezik, nem véletlenül lehet felismerni sokszor az AI műveket. A Larian emiatt elég sok támadást kap már most, amiért Swen Vincke X-ben volt kénytelen válaszolni az elégedetlenkedőknek.

„Kurva életbe, srácok, mi nem „erőltetjük” és nem is akarjuk az AI-vel helyettesíteni a koncepciótervezőinket. 72 fős művészcsapatunk van, amelyből 23 koncepciótervező, és továbbiakat is felveszünk. Az általuk létrehozott művészet eredeti, és nagyon büszke vagyok a munkájukra. Kifejezetten a koncepciótervezésről és a generatív AI használatáról kérdeztek, és azt válaszoltam, hogy a kísérletezéshez használjuk. Nem azt mondtam, hogy koncepciótervezéshez használjuk. Azokat a művészek készítik. És ők valóban világszínvonalú művészek. Az AI-eszközöket referenciák feltárására használjuk, ahogy a Google-t és a művészeti könyveket is. (...) A kreatívokat tehetségük miatt vettük fel, nem azért, hogy azt csinálják, amit a gép javasol, de kísérletezhetnek ezekkel az eszközökkel, hogy megkönnyítsék az életüket.” - válaszolta közleményében Vincke.

A kommentelők egy részét nem győzte meg Vincke érvelése, sokan úgy gondolják, hogy egyáltalán nem megengedett az AI használata a játékiparban. Mások azonban jóval egyetértőbbek, és bár nem értenek egyet az AI művek mutogatásával, nem vetik meg teljesen a generatív AI használatát, mint segédeszköz.

Ez a dolog azonban megakadhatott volna itt, ám nem így történt. Kiderült ugyanis, hogy a Larian az új munkatársak felvételi folyamatában kissé etikátlanul működik.

Ha valaki volt valaha álláskereső, akkor jó eséllyel megtapasztalta már azt, milyen amikor fölöslegesen behívják valahova. Például a jelentkező leírja az önéletrajzába, hogy nincs jogsija, majd amikor a felvételiztető elé kerül, az megdöbbenve hallja, hogy nincs jogsija, dehát az kéne a munkához. Emiatt több óra elmegy az utazással és jelenléttel, fölöslegesen. A másik, amikor ingyen munkát kérnek. Dolgozz egy napot ingyen, vagy készíts el valami munkát ingyen, amit lehet felhasználunk, de az állás akkor sem biztos.  Van viszont az a szint, amikor már alig van pár jelölt, kvázi már gyakornokként kezdesz, azt már illik megfizetni, főleg, ha professzionális módon űzi a jelölt a szakmát.

Most több író is beszállt a vitába, ráadásul a Lariannal szemben. Zoë Quinn, Bruno Dias Julie Muncy, Cat Manning, Olivia Wood és mások mindannyian videojátékokban tevékenykedő írók, olyan címeken dolgoztak, mint például Alien vagy Fallout. Ők arról beszélnek, hogy a Lariannál híresen rossz az álláspályázati folyamat, még akkor is, ha a Larian kereste meg őket a munka kedvéért. 

A Larian számára még a próbamunkát sem lehet távolról megoldani, elvárják, hogy a helyszínen jelen legyél. Emellett viszont olyan munkát kell letenni az asztalra, ami bármikor bekerülhet a játékba, viszont mégsem fizetnek ezért semmit sem. Ezek miatt a kritériumok miatt többen meg sem próbálják a felvételi folyamatot, ha pedig valaki mégis belemegy, a tapasztalatok szerint végeláthatatlan a felvételi folyamat.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére