1. oldal
Régen írtunk Heroes-ról, egész pontosan a hatodik rész megjelenésekor, több mint másfél évvel ezelőtt. Ennyi idő kellett, hogy a Ubisoft teljes nagyságú kiegészítőt adjon ki a többnyire pozitív fogadtatásban részesült, magyarok fejlesztette alapjátékhoz. Ez a másfél év azonban nem volt teljesen eseménytelen, szaladjunk hát végig pár mondatban a történéseken!
Az előző részek tartalmából
A Heroes of Might & Magic-sorozat hatodik része egy korrekt, vállalható rész lett, mely óvatosan megpróbált itt-ott változtatni, javítani a korábbi recepteken, több-kevesebb sikerrel. Sajnos több eleme erősen megkérdőjelezhető volt, még ha a mögöttes szándék értékelhető is volt. Ezzel együtt némelyik újítása kifejezetten jót tett a sorozatnak – de nem is írok többet, akit érdekel, olvassa el a korábbi cikket.
Azóta azonban eltelt másfél év, a játék pedig fejlődött, bővült, még ha nem is rohamléptekben. Egyrészt sok programhibát kiküszöböltek, és csiszoltak az egyensúlyon, de ez el is várható ennyi idő alatt. Ennél sokkal lényegesebb, hogy kaptunk végre normális városképeket, 2D-s, a korábbi részek stílusához hasonlító belső képernyőket, amik valami egészen lenyűgözőek lettek, úgyhogy megérte várni rájuk. Ráadásul külön képernyőt kaptak a kisebb, külső helyőrségek, ahol építkezni nem lehet, csak állomásozni. Igényes munka mind.
Ez itt egy kifejlesztett DungeonMinket magyarokat érzékenyebben érintő változás, hogy az eredeti készítő Black Hole Entertainmenttől a játék további fejlesztését 2012-ben elvették, és ők nem sokkal később csődbe is mentek – a piszkos részletekbe a történtek pontos ismerete nélkül ne menjünk bele, mindenesetre sajnálatos esemény volt ez, mely azonban a Heroes 6 fejlesztését nem állította meg. Az azóta eltelt időben ugyanis megjelent két letölthető tartalom a játékhoz, melyek pár új térkép és tárgy mellett újabb kampányokat adtak a játékhoz (a Pirates of the Savage Sea egy kalózos-barbáros történetet, míg a Danse Macabre egy élőholt kampányt). Ez a két DLC ugyan nem volt rossz, azonban abban valószínűleg minden rajongó egyetért, hogy az erre fordított időt és erőforrásokat inkább egy nagy kiegészítőbe kellett volna ölni, mellyel a játék alapból nagyon kevés (öt) játszható várának számát tornázhatták volna feljebb. Most azonban itt a Shades of Darkness, benne pedig köszönthetjük a rég nem látott ismerősöket: a Dungeon lényeit, élükön a sötételfekkel.
2. oldal
Tömlöcbe velünk!
A Dungeon az egyik közönségkedvenc vár volt a korábbi Heroes-okban, ezért nem meglepő, hogy ezt hozták vissza. Az itteniek faji képességei és épületeik a láthatatlanság köré épülnek, csata közben el tudják rejteni lényeiket, valamint a váraik területén elrejthetik seregeik nagyságát. Ami kicsit meglepőbb, hogy több lény is visszaköszön korábbról, még ha kicsit át is lettek dolgozva. Míg az alapjáték teli volt szokatlan, új stílusú lényekkel, addig a Dungeon lényei szinte egytől-egyig ismerősek lehetnek korábbról. Alap egységeink a chakramot dobáló Xéna-imitátorok, a csaták elején árnyékba olvadó tolvajok, és a mindenféle káros mágiát lövő beholderek. Egy szinttel feljebb, az elit lények között köszönthetjük a minotauruszokat, akik megelőző csapásukkal és a harc során egyre növekvő moráljukkal törhetnek borsot az ellenfél orra alá (vagy inkább törhetik be az ellenfél orrát, az mégiscsak inkább az ő stílusuk). Szomszédjuk a mantikórok, akik skorpió-szerű farkukkal mérgezést okozhatnak, lassítva vagy gyengítve ellenfelüket. Végül az utolsó elit lényt, és az egyetlen igazán új egységet az arctalanok csoportja jelenti, akik leginkább egy misztikus, maszkkal fedett, szellem-szerű mágusra emlékeztetnek – pillangószárnnyal. Oké, nem rózsaszín, hanem sötét, nagyon komor, nagyon darkos, nagyon cool, meg minden, de akkor is pillangószárny. Őket pedig leginkább amiatt fogjuk szeretni, mert képesek más lényeket bábként mozgatni, mintha a szép emlékű hipnotizálás varázslatot használnánk.
Ők itt a Dungeon vár lényei, teljes pompájukbanVégül pedig külön bekezdéssel kell megtisztelni a bajnok lényt, a fekete sarok sztárját, a korábbi részek legkeményebb egységét – a fekete sárkányt. Igen, végre, van sárkány a hatodik Heroes-ban is, lehet ujjongani! Bár őszintén szólva én így utólag már annyira nem is tudok örülni neki, mert milyen már az, hogy egyedül egy várnak van sárkánya, a többinek nincsen? Akkor már maradtak volna az eredeti, sárkánymentes elképzelésnél... Ráadásul a fekete sárkány annyira nem is tápos, mint a korábbi részekben, érzésre nem sokkal keményebb, mint más várak elit egységei, amivel nyilván a Heroes 6 korábbi részektől eltérő lényvásárlási mechanizmusának kellett megfelelni, jobban egyensúlyba kellett hozni a többi lénnyel. Viszont szép fekete, bár picit mintha girhes lenne. De legalább van.
3. oldal
A Dungeon alap lényei mellett pár semleges lénnyel is bővült a repertoár, és persze újabb tárgyak és dinasztia-fegyverek is a csomag részét képezik, ahogy néhány új térkép is. Nehéz összeszámolni, de mostanra a DLC-kkel és ezzel a kiegészítővel együtt már tisztességes mennyiségű térkép áll rendelkezésre. A fentieken túl pedig kapunk két új, külön-külön játszható kampányt. A sötételfek és a nekromanták történetének főszereplői a Heroes 5-ből ismert hősök, így akik a sztori miatt játszották a sorozatot, azok elégedettek lehetnek. Már csak azért is, mert a kampány most is elég korrektül sikerült, enyhe szerepjáték-elemekkel, érezhető fejlődéssel, döntésekkel és főellenségekkel. Az átvezetők sajnos most is elég gyengék és bugyuták, és maga a történet se túl eredeti, de azért néhol jól sikerült szövegekbe futhat az egyszeri játékos. Ha nem várunk túl sokat a kampánytól, akkor nem fogunk csalódni, az alapjátékhoz hasonló élvezeti faktorral rendelkezik.
Volt már
Az alapjátékhoz hasonló élményt nyújtanak a skirmish pályák is. A játékmechanika alapvető elemei változatlanul maradtak (mint a teleportrendszer, a megosztott lényvásárlás, és a várak átalakítása), és így sajnos gép ellen még mindig nagyon könnyen fordul lélekölő csiki-csukivá bármelyik jól induló meccs. Nagy kár érte. Talán a következő Heroesban (aminek esetleg a Might & Magic X alapozza meg az utat?) átgondolják az egészet, és sikerül találni valami olyan megoldást, amivel az előző részek bosszantó véletlenszerűségét és a hatodik rész csiki-csukizását egyaránt ki tudják küszöbölni. Legegyszerűbb lenne egyszerűen kikapcsolni a közös lényvásárlást, a problémák zöme egy csapásra megoldódna.
Grafikailag nem szorult különösebb fejlesztésre a program – és nem is kapott semmit, hozza a másfél évvel ezelőtti szintet, ami azért még ma is vállalható, pláne hogy nem is láttunk helyette igazi alternatívát, így kénytelenek vagyunk beérni vele. Ugyanakkor nem lehet eléggé kihangsúlyozni, mennyire gyönyörűek lettek a városképek, és már emiatt valahogy szebbnek érződik az összhatás, hisz a térképpel eddig se volt gond, a csaták meg a funkciójukat betöltik. Zeneileg nem történt előrelépés, sőt mintha kicsit kevésbé lenne emlékezetes az aláfestés – viszont most már legalább váranként különböző zene szól. A szinkronhangok sajnos most is inkább alulról súrolják a B-kategóriát, bár lehet szándékosan a ponyva-fantasy hangulat elérése volt a cél (ez esetben tökéletes munkát végeztek).
4. oldal
A Heroes 6 kiegészítőjéről túl sok újat nem lehet elmondani. Ha az alapjátékot szeretted, akkor a Shades of Darkness is be fog jönni. Végre kaptunk egy új várat, ennek már nagyon ideje volt. Itt azonban nagyon érződik, hogy biztosra akartak menni a készítők, és csupa régi lényt hoztak be, nem voltak annyira bevállalósak, mint az alapjáték fejlesztői a sok-sok új egységtípussal. Kár, hogy annyit már nem vállaltak be a klasszikus Heroes-játékélmény visszatérése érdekében, hogy a játék pár megkérdőjelezhető újítását legalább opcionálisan kikapcsolhatóvá tegyék – nem hiszem, hogy olyan nagy munka lett volna egy kiegészítőbe ezt beleprogramozni valahogyan, ezzel új távlatokat nyitva a játéknak. Mert így a Shades of Darkness az új váron kívül gyakorlatilag semmit nem tett hozzá a játékhoz, melyhez készült, inkább csak mennyiségi, semmint minőségi bővítés.
Önállóan futtatható kiegészítő, alapjáték nem szükséges hozzá
Platform: PC
Tesztelt platform: PC