Hatalmas megkönnyebbülés a programozóknak az Epic Store, mert leveszi a terhet a független fejlesztők válláról. A Paradox szerint a Steam üzleti modellje az ősidőkből való.
Az Epic bejelentette, hogy újabb öt, sokak által várt független fejlesztésű játékok kapott exkluzív megállapodást, így az Airborne Kingdom, a Manifold Garden, a No Straight Roads, és a Superliminal is csak az Epic Store-ban jelenik majd meg PC-n. A készítők beszéltek is arról, hogy miért jó nekik ez az egész. William Chyr, a Manifold Garden fejlesztője elmondta, hogy a projekt eredetileg három hónapos kis kísérletezésnek indult, azonban mostanra már több mint 7 éve dolgoznak rajta. Ezalatt az idő alatt ugyan kaptak pénzt innen-onnan, de fizetést alig vett fel, és leginkább csak albérletre és alapvető dolgokra költött, mint például élelmiszer. Számításai szerint 40 ezer darabot kellett volna értékesíteni a Manifold Gardenből ahhoz, hogy legalább nullszaldósra jöjjön ki a projekt, ez pedig nem egyszerű.
"Nagyon sok játék jelenik meg, és nagyon bizonytalan és kompetitív a piac. Még ha nagyon jó a marketinged és a játékod is, ha valami nem stimmel a megjelenés napján, akkor elúszhat minden terved. Azonban számunkra megszűnt az idegeskedés, és arra tudunk koncentrálni, hogy befejezzük a játékot" - mondta Chyr. Ezzel ugyebár arra utalt, bizonyos független fejlesztőknek az Epic garantál egy minimális eladási számot. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy előre kifizetik őket, amiből finanszírozhatják a játék befejezését. Chyr közölte, hogy így fel tudtak venni további embereket, valamint a minőségellenőrzés során együtt tudnak működni egy külsős partnercéggel, továbbá megfelelően tudják majd támogatni a játékot a megjelenésekor és azt követően is. Hozzátette, hogy a legtöbb áruház egy bizonyos késéssel fizet, tehát a költségeket a fejlesztőknek kell fedezniük a megjelenésig, majd azt követően is egészen addig, amíg az első fizetés meg nem történik az áruház részéről.
Zach Mumbach, az Airborne Kingdom készítője erről ezt mondta: "Nem kell kölcsönt felvennünk, vagy megállapodnunk egy kiadóval. Ráadásul az Epic Store-on aztán a bevétel 88%-át kapjuk meg az 50% helyett, ami akkor lenne, ha kiadó segítségével más platformokon jelentetnék meg a játékot. Még az AAA-kategóriás játékok is neccesek tudnak lenni, de a független fejlesztés egy rakás másik bizonytalan tényezővel jár. Elképesztően ritka és nagy megkönnyebbülés, hogy így biztosítani tudtuk a pénzt a fejlesztéshez, és olyan lesz a végeredmény, amilyennek mi szeretnénk" - tette hozzá. Persze, az Epic Store-ral való megállapodás azt jelenti, hogy a játék nem jelenhet meg a Steamen, ami még mindig messze a legnagyobb PC-s áruház, így potenciálisan sok vevőről lemaradhatnak a készítők. Azonban az úriemberek megjegyezték, hogy a megállapodás nem érinti a konzolokat, így tehát azokon megjelenhetnek a játékok, ráadásul az Epic Store-ral kötött exkluzív megállapodás is lejár 12 hónap után, így elhárul az akadály a steames megjelenés elől.
Más hátrányai is lehetnek az exkluzivitásnak. Az Ooblets nevű anyagot készítő kétfős csapat például nem volt felkészülve arra, hogy milyen gyűlöletroham fogja elönteni őket a bejelentés után: elmondásuk szerint több ezer, de akár tízezer utálkozó emailt is kaptak, ami azért fájt nekik különösen, mert a fejlesztés alatt végig nagyon jó kapcsolatban voltak a közösséggel. Ettől egyébként a jelenlegi öt játékon dolgozó kis csapat is tart, de remélik, hogy a közönség el tudja fogadni a döntésüket. Akkor Tim Sweeney, majd az Epic egy blogposztban is kiállt az Ooblets mellett, és arra hívták fel a figyelmet, hogy mindig is támogatták, hogy az emberek elmondják a véleményüket az Epicről, a játékaikról, és a Store-ról. Azonban szerintük mostanában egy olyan kétségbeejtő trend kezd kialakulni, ami aláássa az egészséges beszélgetés lehetőségét, ahol kamu dolgokat osztanak meg játékokról és fejlesztőkről, és ahol zaklatják az Epic partnereit. Az Epic azzal zárta az ügyet, hogy továbbra is támogatni fogja a partnereit, és a célja egy egészségesebb versenyhelyzet kialakítása a különböző PC-s áruházak között.
Nagy kiadók is kiállnak az Epic Store mellett
Nem csak függetlenek, hanem nagy, AAA-kategóriás kiadók is felszólaltak az Epic Store mellett. A Koch Media az elsők között volt, amelyik felháborított bizonyos rajongókat azzal, hogy a Metro Exodust exkluzívvá tette az Epic Store-on. A kiadó azonban nem rettent meg, és a mai napig kitart a döntése mellett, sőt, a jövőben is igyekszik majd hasonló megállapodásokat kötni. A kiadó ügyvezetője, Klemens Kundratitz elmondta, hogy "nagyon boldog az elért üzleti eredményekkel", még ha ez az egész okozott is némi kellemetlenséget a játékosok köreiben. "Összességében még mindig azon a véleményen vagyok, hogy nekünk mint kiadónak és az egész iparágnak üdvözölnünk kell az Epic üzleti modelljét" - nyilatkozta. Mint elmondta, a Steammel is jó az üzleti kapcsolatuk, és most már az Epic Store-ral is, amit viszont igazán bán, hogy a Metro Exodus exkluzivitását nem tudták előbb bejelenteni. "Elismerem, ebben hibáztunk" - tette hozzá.
Ugyan a Koch Media az első volt a sorban, de azóta a Ubisoft is megkapta a magáét a The Division 2-vel, és a 2K Games a Borderlands 3 exkluzivitásával, meg persze a Shenmue 3 sem maradt ki a sorból. Ugyanakkor eddig minden kiadó arról számolt be, hogy végső soron anyagilag megérte az Epic Store mellett letenni a voksot. Azzal kapcsolatban, hogy az interneten mekkora harag és pocskondiázás alakult ki egy-egy Epic Store-exkluzív cím körül, Kundratitz elmondta, hogy szerint ez egy széleskörű probléma a közösségi médiában, és messze nem arról szól, hogy két digitális áruház versenyez egymással. Végső soron viszont úgy véli, hogy amit az Epic csinál, az szükséges a játékiparnak.
"Azt kell csinálnunk, amiben hiszünk. Persze, néha hibázunk, de ez nem volt hiba. Örülnünk kell egy olyan digitális üzleti partnernek, amelyik sokkal kedvezőbben osztja el a bevételeket, és példát mutatnak az iparágnak. A hagyományos 70/30-as elosztás már nagyon elavult."
A Paradox szerint az őskorból származik a Steam üzleti modellje
Hasonló véleményen van a Paradox vezetője, Fredrik Wester is, aki szerint felháborító a 70/30-as bevételi eloszlás, és messze nem kéne ennyi pénzt elvenniük a platformtulajdonosoknak. Persze, ez nem csak a Steamre vonatkozik, hanem a PlayStationre, az Xboxra, vagy éppen az Apple Store-ra is. Wester szerint a 70/30-as felosztást még a Warner Bros. találta ki az 1970-es években, amikor még dobozos VHS-kazettákon terjesztett filmeket. Ez akkor a fizikai gyártás miatt szükséges volt, az ugyanis drága, a digitális piactér viszont olcsóbb. Szerinte éppen itt volt az ideje annak, hogy az Epic megmutassa, mennyire elavult a modell, és szerinte elképesztően jó, hogy az Epic Store a bevétel 88%-át meghagyja a kiadónak / fejlesztőnek.
Wester szerint az új fejlesztők profitálhatnak ebből a legtöbbet, hiszen nekik nehezebb bejutniuk a játékpiacra. Ugyanakkor szerint tisztesség kérdése is, hiszen mindenki tudja, hogy egy játékot elkészíteni nem olcsó. "Ha nincs versengés, akkor a platformtulajdonos nagyobb hasznot tud elvinni. Ha növekszik a versengés, akkor kevesebbet. Így működnek a piacok, ugye?" - tette fel a kérdést. Azt mindenesetre Tim Sweeney már publikusan közölte, hogy az Epic meg fogja változtatni az exkluzivitásra vonatkozó stratégiáját, ha a Steam változtat az üzletpolitikáján, azonban erre semmi reakció nem érkezett a Valve részéről.
Ráadásul a független fejlesztők jóval nehezebb helyzetben vannak, mint az AAA-s társaik. Nekik ugyanis könnyen lehet, hogy már van kialakult, lojális kis rajongói bázisuk Steamen, így hát a döntés nehéz: vagy rájuk számítanak a továbbiakban, vagy megkockáztatják a váltást az Epic Store-ra, abban reménykedve, hogy a rajongók követni fogják őket. Abban a fejlesztők egyetértenek, hogy mérlegelni kell: könnyen lehet, hogy a Steamen csak egy hangos kisebbség hőzöng, és simán meg lehetne lépni a váltást: azt a váltást, ami a jobb bevételi elosztás miatt az életet jelentheti egy kis csapat számára. Ráadásul felhívták a figyelmet arra, hogy ugyan az Epic Store még kevesebbet tud, mint a Steam, viszont a felhasználói bázisa rohamosan növekszik.