A Riot Games forradalmi módon nyúlt bele a League of Legends megszokott, de több, mint egy évtizede alig működő kliens rendszerébe azáltal, hogy beépítette a Vanguardot, avagy a Valorantban megismert csalás elleni megoldást.
A Vanguard érdekessége, hogy kernel szinten épül be a számítógépek rendszerébe, ezért nem csak, mint driver funkcionál, de egyenesen a legérzékenyebb időpontban kell elindulnia a számítógépen, hogy minden más programot megelőzve már figyelhesse a rendszert, hogy a játékos csal-e az online mérkőzések során. A Vanguard ráadásul ezt nagyon agresszíven is teszi, telepítése után kötelező újraindítani a számítógépet, és akkor is fut a gépen, ha eszünk ágában sincs Valoranttal vagy a League of Legends-szel játszani.
Érthető módon ez a fajta agresszív jelenlét nem túl szimpatikus sokak számára, a Valorantot is elvből sokan kerülték emiatt. A League of Legends játék azonban most lesz 15 éves, így érthető módon generációk nőttek fel rajta, nyúzzák a mai napig, így nem szeretnék elengedni a játékot.
Az új anti-cheat rendszer, a Vanguard azonban mégsem engedi őket játszani.
„A 14.9-es frissítéssel működésbe lép a League of Legendsben a Vanguard, a Riot saját fejlesztésű csalás elleni szoftvere. Ez azt jelenti, hogy kötelezővé válik a Vanguard használata, amely mindent meg fog tenni azért, hogy ne legyenek szkriptelők, bothasználók és másféle csalók a várólistákon! ” – írja a Riot Games.
„A League of Legends egy egészen biztonságos videójáték. A játék állapotát teljes mértékben a szerver hozza létre, a kliens pedig igazából csak „kéréseket” küld felé. Ebben az úgynevezett mérvadó modellben a szerverünk az igazság végső bírája, és így a képességek töltési idejének manipulálása és hasonlók nem működhetnek, ha elég ellenőrzést hajtunk végre a szerveren keresztül. Emiatt egyre kevesebb csalóprogrammal találkozunk, és a csalók legtöbbször ehelyett a bemenetek automatizálására, más néven „szkriptekre” vagy „parancsfájlokra” hagyatkoznak.
A parancsfájlok fejlesztői olyan platformokat hoznak létre, amelyek lényegében a LoL-kliens csomagolójaként működnek. A játékot eseményfolyamként közvetítik újra, és lehetővé teszik, hogy a végfelhasználó „parancsfájlokat” hozzon létre (vagy legtöbb esetben másoljon be) bizonyos viselkedések automatizálására ezen események bekövetkeztekor. A végeredmény egy Zeri, aki századmásodperces pontossággal kerüli ki a támadásokat, mintha koffeintúladagolása lenne, vagy egy isteni kegyelemben részesült Cassiopeia, akit az imádságai teljesen ellenállóvá tesznek minden irányított képességgel szemben. Csalók ellen játszani nem jó élmény, de még rosszabb, hogy ha tudsz a parancsfájlok létezéséről, nehezedre esik nem gyanakodni arra, hogy valaki használja őket ellened” – A Riot Games szerint tehát a játék felépítése miatt a csalások egy része nem működik, de van, aki különböző scriptek segítségével képes természetellenesen jól játszani.
Igazából ez egy tényleg érdekes cikk a csalásokról, amit érdemes elolvasni. Mindezen technikai részletek nem segítenek azonban a játékosoknak, akik tisztességes módon szeretnének játszani, még sem tudják elindítani a játék kliensét. A Redditen egy hatalmas poszt szól arról, hogy próbálják a játékosok összegyűjteni a 14.9-ben fellelhető hibákat.
Van itt hibajelentés végtelenszer betöltő játékról, 2 perc után leálló kliensről, egérgomb nyomás utáni játék lassulásról, de kékhalálozó számítógépekről is.
A magyar LoL Discord szerveren is folyamatosan jönnek az üzenetek a hiba jellegének leírásával. Az egyik játékosnak alt+tabolnia kell folyamatosan, hogy megfelelő sebességen fusson a játék, másnak összeomlik a LoL, ha megnyitja az egérprogramját. Ezek a hibajelentések viszont csak a töredékei azoknak a kommenteknek, amik valóban megjelenhetnének a Redditen. A helyzet ugyanis az, hogy a moderátorok aktívan törlik azokat a bejegyzéseket, amik arról szólnak, hogy a Vanguard valamilyen módon hatással lenne a számítógép működésére.
A Riot tagadja, hogy bármilyen módon is befolyásolná a Vanguard a PC működését, és szerintük biztosan valami más probléma van a háttérben, nem az ő védelmük. Szerintük a játékosok túl tudnak lépni a problémákon, ha figyelmesen elolvassák a játékostámogatási cikkeiket a honlapjukon.
A felhasználók igyekeznek egymásnak segíteni YouTube videók és fórumbejegyzéseken keresztül, de egyelőre nehéz lenne látni, mekkora is valós probléma, amit a Riot megoldása okozott. Még februárban írtuk, hogy a Vanguard védelme se garancia arra, hogy ne legyenek csalók egy játékban, így csak idő kérdése, mikor kerülik meg a csalók a Riot új védelmét. Végezetül érdemes lehet megjegyezni, hogy a Vanguard bevezetése egy remek lehetőség lehet arra, hogy az ember megtisztítsa a lelkét és többet ne indítsa el a játékot, ami függővé tette őt.