Sokaknál kiverte a biztosítékot és az Universal részéről is nagy pánikot keltett, hogy egy ismeretlen megosztott az interneten egy dalt, amit generatív MI hozott létre, de igazából ebből jóformán semmit nem lehetett észrevenni. Drake és The Weeknd hangját klónozták le egy hang modellt használva.
A „Heart on My Sleeve” című zene maximálisan hitelesnek tűnt a szöveg és az előadás részéről is, pedig szinte teljes egészében mesterséges intelligencia hozta létre. Drake-nek vagy éppen The Weekndnek semmi köze nem volt az alkotáshoz. Az előadókkal szerződésben álló Universal Music Group pedig nagy erővel kezdte minden felületről eltávolíttatni a „művet”. Persze mint azt tudjuk, az internet nem felejt, szóval továbbra is nagyon sok helyen lehet a zenét meghallgatni.
Az egyszerűen csak Ghostwriter állnév mögé rejtőző készítő azt mondta, hogy ez csak a kezdet volt. Tehát minden bizonnyal nem utoljára hallottunk arról, hogy élő előadóművészek hangját klónozva alkotnak zenét. És az az igazság, hogy mostanra már olyan is van az énekesek táborában, akinek ezzel nincs gondja. Persze emellett nem lehet elmenni szó nélkül, az ilyen hangklónozás elképesztően komoly veszélyeket hordoz.
Egy olyan szerzői jogi háború veheti kezdetét, ami teljesen idegen minden szereplő számára.
Erre sem a kiadók, sem a zenészek, sem pedig a törvények és jogalkotók, de igazából még a generatív MI-vel tartalmakat gyártók sincsenek felkészülve. Egyáltalán nem lehet előre látni, hogy mi jön. Igazából még azok a platformok sem tudják, hogy kezeljék ezeket az ügyeket, amiken publikálhatják a „hamisítók” az alkotásaikat.
Ráadásul nagyon úgy fest, hogy nem lesz egységes álláspont a művészek részéről annak kapcsán, hogy miként viszonyulnak az új technológiához. Az általános elutasító nyilatkozatok mellett Grimes egészen más kijelentéseket tett. Az énekesnő nem szeretné teljesen elkerülni azt, hogy a generatív MI a hangját használja, és ezáltal dalokat adjon a szájába. Megfelelő keretek között ezt még üdvözli is.
„Nyugodtan használjátok a hangomat büntetés nélkül. Nincs kiadóm és nincsenek jogi kötöttségeim sem” – osztotta meg követőivel Grimes.
A művésznő kitért arra, hogy még a bevételszerzési lehetőségekbe is beleegyezik a vele együttműködő alkotókkal, azzal a feltétellel, hogy a hangja után a jogdíj egy részét bezsebeli. 50 százalékos részesedést szeretne minden nagyobb sikert elérő, mesterséges intelligencia által generált dal bevételéből, ami igazából egy fair ajánlatnak tűnik.
Ugyanakkor az ebben az esetben is ugyanúgy problémát jelent, hogy igazából egyáltalán nincs megfelelő jogi környezet ahhoz, hogy egy ilyen megállapodást nyélbe lehessen ütni. Grimes részletekbe nem is akart belemenni a mostani bejelentésében, minden bizonnyal csak szerette volna meglovagolni ezt a hype hullámot, hogy felhívja magára a figyelmet, illetve arra, hogy ő nyitott lenne egy-egy ilyen akcióra. Nem kell arra számítani, hogy az Universal vagy más kiadó tűzzel-vassal kezdené irtani az MI-vel generált dalt, ha abban az ő hangját használják.
Érdekesség ennek kapcsán, hogy korábban egy kísérletező énekesnő, Holly Herndon már elérhetővé tett egy hangszintetizátort 2021-ben, amivel dalokban az ő hangját lehetett felhasználni. A Holly+ még 2021-ben született, és egy decentralizált háttérre épült, Herndon saját rendszerén belül lehetett még profitot is termelni a dalokkal. De ez a próbálkozás nem különösebben lett sikeres annak idején.
Érdeklődve várjuk, hogy mit hoz a jövő ezen a fronton, és elnézve, hogy milyen tempóval pörögnek most az események, túlzottan nem lenne meglepő még az sem, ha belátható időn belül megszületne az első Grimes MI klón zenei költemény. De „kalóz” akciókra is számítani lehet még, aligha fog ez az ügy lezárulni azzal, hogy az Universal komoly erőfeszítések árán mindenhonnan kigyomlálja a Heart on My Sleeve dalt.