Grand Theft Auto V – A PC-s verzió

A Rockstar igencsak megvárakoztatta a GTA sorozat PC-s rajongóit, de nem véletlenül, úgy látszik tanultak a múlt hibáiból.

Grand Theft Auto V – A PC-s verzió

I. oldal – Újdonságok a PC-seknek

A GTA V PC-s változata elég nehéz szülés volt a Rockstarnak. Eredetileg januárra ígérték, és már akkor is hónapokkal a next-gen (vagyis igazából most már actual-gen) változat után érkezett volna, de szép lassan elkezdték csúsztatgatni, míg végül április lett a januárból. Az indok persze a szokásos volt: idő kell a polírozásra. Az utolsó pillanatokban tett bejelentések miatt az előrendelők morgolódtak egy kicsit, de ha visszagondolunk a PC-s GTA IV katasztrofális rajtjára, egyből megértőbbek leszünk. Ami akkor történt, azt valószínűleg egyik fél sem szeretné még egyszer átélni.

Szerencsére nem is kell, annyit már elöljáróban elárulok, hogy a PC-s GTA V nem egy óriási bughalmaz, de azért megvannak a hibái. A PS3/Xbox 360-as változat megjelenése óta eltelt bő másfél évet a Rockstar polírozgatással és a grafika feljavításával töltötte. Már a PS4-es változat is óriási előrelépés volt, a PC-s pedig még erre is rátesz egy lapáttal: még nagyobb textúrák, szebb árnyékok, fű, víz, tükröződések, van itt minden, amit csak akartok. Akik szeretik piszkálni a beállításokat, azok imádni fogják a GTA V-öt, mert annyi van belőlük, mint égen a csillag (úgyhogy lehet, hogy a kevésbé bevállalósakat pillanatok alatt átneveli konzolossá).

Magáról a játékról (legalábbis az alapokról) nem nagyon szeretnék beszélni, InGen megtette már többször is, úgyhogy ha valaki az elmúlt éveket egy odúban töltötte, elzárkózva a világtól, itt elolvashatja mi is az a GTA V, itt pedig az online módjáról van egy dicshimnusz. Merthogy a GTA V egy jó játék, az utóbbi évek toplistáin simán ott van a helye, a hibái ellenére is. Viszont sokan nem szerették például a megváltozott jármű irányítást, és ez PC-n sokkal jobban előtérbe kerül. Lehet csak én vagyok béna, de az első percekben öregedtem 10 évet attól, ahogy pattogtam jobbra balra körülbelül mindenen. Amit el lehetett ütni, azt én elütöttem. Jó hír viszont, hogy ha valaki hasonló problémában szenved, használhat kontrollert is az ilyen jelenetekre. A GTA ráadásul automatikusan tud váltani a bill+egér kombó és kontroller között, elég ha csak megnyomunk egy gombot az egyiken, és a játék már tudja is, hogy akkor mostantól mire kell figyelnie. Hasznos tud lenni, mert amíg lövöldözni jobb élmény egérrel, addig repkedni például határozottan élvezetesebb az analóg karokkal.

Vannak viszont kifejezetten PC-s extrák, amik miatt egyértelműen ez lesz a legjobb GTA V variáns. Megjelent például egy új rádiócsatorna, a Lab FM, de ami még fontosabb, használhatjuk a saját zenéinket is. Csak be kell másolnunk az mp3-akat a megfelelő könyvtárba (User Music), és már meg is jelenik egy új rádióadó annak a tartalmával. Igaz így egy kicsit redundánsan kell tároljuk kedvenc számainkat, de a játék 65GB-os mérete mellett igazából eltörpül az a pár tucat mp3. Nem írtam el, tényleg ekkora a játék, a dobozos változat hét DVD-n érkezik, Steames vásárlás esetén pedig nem árt, ha jó netünk van, különben bekészíthetünk pár sorozatot a letöltés idejére.

Ebben a méretben viszont benne van a Heist is az online mód, tehát a PC-sek sem maradnak ki semmiből, sőt! Bár valószínűleg nem mindenkit fog érdekelni, de ezen változat legnagyobb extrája a Rockstar Editor és a hozzá kapcsolódó Director mód. Előbbi az egyszerűbb: bármikor felvehetünk jeleneteket abból, ahogy játszunk, akár visszamenőlegesen is, így nem kell utólag siratnunk, hogy nem tudjuk megosztani másokkal a legjobb pillanatainkat. A felvett anyagot utána megvághatjuk egy egyszerű szerkesztővel. Rakhatunk rá feliratokat, adhatunk hozzá zenét, változtathatjuk a kamera nézőpontját, stb. A rendezői mód még ennél is jobb, abban kis túlzással olyan filmeket készíthetünk, amilyeneket csak akarunk. Kiválaszthatjuk a főszereplőnket egy elég nagy listáról, elvihetjük a megfelelő helyszínre, alárakhatunk amit csak akarunk, aztán hadd szóljon a móka. A net már most tele van kreatív videókkal, biztos vagyok benne, hogy a következő 1-2 évben rengeteg GTA V-ben forgatott film fog felkerülni a YouTube-ra.

Van még egy utolsó dolog, amit érdemes megemlíteni a PC-s változat kapcsán, ez pedig a modolás lehetősége. Már az első napokban elkezdték piszkálni a GTA V fájljait a modderek, úgyhogy bár még csak hetek teltek el a megjelenés óta, mégis tele van a net rengeteg ökörséggel és hasznos moddal (Oculus támogatás is jött így). Az egésszel egyelőre csak annyi gond van, hogy néhány modért bannol minket a Rockstar és még nem tiszta, hogy mikért, mert a cég nem viszi túlzásba az információközlést ezen a fronton. Annyi tűnik biztosnak, hogy amíg az egyjátékos sztori részt modolgatjuk, nem fog bajunk esni, de ha a multit piszkáljuk, akkor megüthetjük a bokánkat.

2. oldal – Milyen gép kell neki?

Milyen gép kell neki?

A GTA IV a megjelenésekor igazi gépgyilkos volt. Nem ártott hozzá egy bivaly VGA, és egy olyan korban szerette a négymagos procikat, amikor azok még elég ritkák voltak. A GTA V ehhez képest nagyon jól skálázható, a milliónyi beállításának hála teljesen testre szabhatjuk, csak egy dolgot szeret borzasztóan: a videó memóriát. Mint az elődben, most is van egy sáv, amin azt számolgatja a játék, hogy az aktuális beállítások mellett körülbelül mennyi VRAM-ra van szüksége a programnak. Valószínűleg ennek a figyelmen kívül hagyása lesz az első dolog, amit bekapcsolunk, mert különben még a minimális beállítások mellett sem elég neki 1GB memória ahhoz, hogy elinduljon Full HD-s felbontáson.

Mivel az 1GB-os kártyák még mindig elég elterjedtek, ezért szereztünk kölcsönbe egy mezei GTX750-est, amin csak ennyi memória van, hogy kipróbáljuk egyáltalán elindul-e vele a GTA. Nos, jelentjük el, de ha nem vesszük a kezünkbe a dolgokat, akkor erőlteti a 720p-t. Ha figyelmen kívül hagyjuk a károgását, hogy kevés a VRAM, és mégis feljebb toljuk a felbontást, akkor meglepő módon még egy ilyen baráti árú grafikus kártya is elég jól futtatja a játékot, a minimális beállításokon (ami itt a normal) 30-60 fps-sel megy. Cserébe persze nem lesz annyira szép, és néha meg tud akadni egy-egy pillanatra, de teljesen játszható. Most viszont mielőtt továbbmennénk, álljunk meg egy pillanatra, mert érdemes megnézni az alábbi videót, ami nagyon szépen megmutatja a különböző beállítások hatásait a kinézetre.

Mint látható, a High beállítások elég nagy előrelépést jelentenek, felettük néha már vadászni kell az eltérésekre, de például az árnyékok elég látványosak tudnak lenni (cserébe terhelnek is nagyon). Végigpróbáltuk egyébként a játékot egy sor videókártyán, és az eredmények elég biztatóak lettek. GeForce GTX750 Ti és Radeon R7 260X kártyákon például nagyon könnyen elérhető az átlag 60fps. Persze hozni kell némi áldozatot (például MSAA-t kikapcsolni), de a végeredmény még így is szép lesz, mert 2 gigás példányok esetében használhatunk magas minőségű textúrákat.

Egy szinttel feljebb, ahol a GTX960 és az R9 280 van, már csak nagyon minimális kompromisszumokat kell hoznunk 1080p-s felbontás esetén, ha szeretnénk 60 fps közelébe jutni. Az R9 280 egyébként magasabb minőségi beállításokat engedélyez, a 3GB memóriája miatt. A 2GB-ból sajnos elég könnyű kifutni, és talán meglepő, de igazából a 3-ból is ki lehet, ha elkezdünk mindent maxra tekerni 1080p-n. Ettől függetlenül azt mondjuk, hogy a GTX960 és az R9 280 már nagyon jó kártyák a GTA alá, ami felettük van, csak akkor szükséges, ha nagyobb felbontáson (1440p/4K), vagy a legdurvább beállításokon akarunk játszani. Hogy pontosan mire is képes egy R9 290X vagy esetleg egy TITAN X, az a keddi TITAN cikkünkben megtalálható. Nvidia kártyatulajoknak egyébként van egy nagyon részletes leírás a cég honlapján, hogy mi mire van hatással, érdemes lehet átfutni rajta (vannak összehasonlító képek is).

Galéria megnyitása grid_on

Minimális beállításokkal is kicsit kicsúszunk az 1GB memóriából (1080p)

Galéria megnyitása grid_on

2GB memóriába már sok minden belefér, de a legjobb textúrák azért nem

Galéria megnyitása grid_on

3GB-nál viszont már szabadon állítgathatjuk a legtöbb kapcsolót a maximum felé

Processzorból egy fokkal válogatósabb a játék, elindul kétmagoson, de nem árt, ha annak viszonylag magas órajele van, különben csúnya akadásokra lehet felkészülni. Összefoglalva a tapasztalatainkat ami fontos a GTA V-nek egy PC-ben az a sok videó RAM. Emellett ha van egy közepes procink, akkor igazából szinte akármelyik modern VGA megteszi, fogunk találni olyan beállításokat, amikkel még jól is néz ki, és normális sebességgel is fut, nagyon jól skálázható a játék. A beállításainkat pedig könnyen letesztelhetjük, hála a beépített benchmarknak, DE! Előtte végig kell csinálni az első küldetést. Ezt az apróságot nem köti az orrunkra a játék. A legjobb ha eljutunk Franklin házáig, különben nézhetjük a végtelenített töltőképernyőt, majd a Windows asztalunkat a benchmark helyett… Ráment erre 1-2 óránk, mire rájöttünk, akkor mondjuk épp nem gondoltunk szépeket a Rockstar programozói gárdájáról. Ráadásul nekünk sikerült előhoznunk azt a bugot is, aminél elromlik a mentés, és akárhányszor el akarjuk indítani a sztori módot, csak végtelen töltőképernyő lesz a jutalmunk (néha az Online mód elindítása megjavítja). Szóval azért van itt még pár furcsaság, de a fórumok alapján szerencsére kevés embert érintenek (azoknak persze elég frusztráló lehet).

Leszámítva ezt a két dolgot, játék közben nem futottunk bele problémákba, tehát egy jól optimalizált, kevés bugot tartalmazó produktumot kaptunk, ami ráadásul még mindig az egyik legjobb játék az utóbbi évek terméséből, szóval akinek kimaradt eddig, annak mindenképpen ajánlott felvennie a listájára, jó eséllyel nem fogja megbánni.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward