GK106
A mai napon hódító útjára indult két új kártyája is az nVidiának, a GTX650-es és a GTX660-as. Előbbi egy magasabb órajelen ketyegő GT640-es, ami normális memóriát kapott végre, ám mivel csak pár órája esett be a szerkesztőségbe, így a mostani megmérettetésről lecsúszott. Külön cikk formájában pár napon belül majd megemlékezünk róla, de addig is foglalkozzunk az egyébként is érdekesebb GTX660-nal, amin már végre egy új, igazi középkategóriás GPU dolgozik, nem pedig egy ezredik GK104 variáns.
Az nVidia elnevezési stratégiáját követve az új GPU a GK106 nevet kapta, és egy érdekes öszvért ismerhetünk meg benne. Ahhoz, hogy észrevegyük a furcsaságokat, érdemes egy kicsit visszatekinteni a Kepler architektúra alapjaira, melynek az egyik legfontosabb építőköve az SMX (Streaming Multipocessor), ami 192 CUDA magot tartalmaz. Eggyel magasabb szinten van a GPC (Graphics Processing Cluster), ami az eddigi Kepleres GPU-kban 2-2 SMX-et tartalmazott. A GK104 négy darab GPC-vel rendelkezik (1536 CUDA mag), míg a GK107-es egyetlen eggyel (384 feldolgozó). A könnyű kiegyensúlyozás miatt eleinte arra számítottunk, hogy a GK106-os majd két GPC-vel fog rendelkezni és így összesen 768 CUDA maggal gazdálkodhat majd, vagy beleölnek az nVidia mérnökei a GPU-ba egy kis plusz munkát, mint tették azt anno a GK104-nél, és egy kicsit átalakítják az SMX tömböket úgy, hogy több végrehajtó egységnek adjanak otthont, például 256-256-nak (a Fermi architektúrás GeForce-ok GPU-iban 32 és 48 feldolgozós Streaming Multiprocessorok voltak).
Nos, egyik jóslat sem vált be, de a végeredmény inkább az előbbi változatra emlékeztet. Az nVidia az egyszerűség kedvéért a már meglévő építőkockákból legózott csak, de kevesellhette a 768 CUDA magot, így bepakolt egy harmadik GPC-t is az új chipjébe, viszont csak egyetlen SMX-szel, így az utolsó GPC erőforrásainak fele annyi CUDA magot kell kiszolgálnia. Az új GPU örökölte a nagytestvér Turbo képességét, így dinamikusan, a driverrel együttműködve állítgatja majd az órajelét működés közben. A memória-vezérlő és a hozzá szorosan kötődő ROP blokkok viszont nem úszták meg a karcsúsítást, a végeredmény olyan lett, mint amit a GTX660 Ti-nél már láthattunk, csak ezúttal letiltott részek nélkül: 192 bites memória-adatbusz és 24 ROP várja, hogy dolgozhasson a pixeleinken.
Érdekes, bár lassan már-már megszokott módon nem 1,5GB-nyi memória csatlakozik a 192 bites adatsínre, hanem kerek 2GB, ami most is úgy jött össze, hogy az első memóriavezérlő 1GB-nyi RAM-ot kapott a 64 bitjére, míg a másik kettő 512-512MB-ot. Nem minden szempontból a legjobb megoldás, de kétségkívül több RAM-hoz juttat minket. Ha zöld utat kapnak a gyártók az nVidiától, akkor valószínűleg láthatunk majd olcsóbban 1,5GB-os, és drágábban 3GB-os példányokat is.
Most pedig vessünk egy pillantást a mai mezőnyre:
A kártyákat úgy válogattuk össze, hogy mi már készültünk a GTX650-esre is, így elég széles palettát fedtünk le a jelenlegi kínálatból. Az emlegetett GeForce még hiányzik ugyan a fenti táblázatból, de ami késik, nem múlik, hamarosan rá is sort kerítünk. Árazását tekintve eleinte arra számítottunk, hogy a GTX660 a HD7850 ellenfele lesz, ám a jelenlegi informácóink szerint a megjelenő példányok inkább a két 7800-as szériás kártya között lesznek árban, kicsit közelebb a HD7870-eshez.
ASUS GeForce GTX660 DirectCU II TOP 2GB
A nálunk járt kártya az ASUS színeiben érkezett és (ezúttal sajnos) egy gyárilag tuningolt példány volt. Bár mi visszavettük az órajelét a teszt idejére referencia értékekre, azért érdemes figyelembe venni, hogy a Kepler alapú GPU-knál a Boost miatt ez nem olyan egyszerű. Mivel a gyártók a BIOS-ban a lépésközöket is piszkálják, így csak körülbelül tudjuk megfelelő szintre belőni a kártyát, de az valószínűleg még így is gyorsabb lesz 1-2%-kal a referencia példányoknál.
Mivel nem egy bolti példány járt nálunk, így a tartozékokról nem sokat tudunk mondani, a kártyáról pedig még kevesebbet. Aki látott már az utóbbi időben DirectCU II-es GeForce-ot, az már kb. látta a GTX660-ast is. Kísértetiesen hasonlít a GTX660 Ti-re, még kimenetek frontján is ugyanazt kapjuk: két DVI, egy HDMI és egy DisplayPort vár ránk. A hangerőre szerencsére most sem lehet panasz, a DirectCU-k a jobb hűtők közé tartoznak.
Tesztgép, fogyasztás, szintetikus tesztek
Tesztkonfiguráció
Alaplap: Gigabyte X58-OC
Processzor: Intel Xeon X5660 (6 mag, 2.8GHz)
Memória: 3x1GB Kingmax DDR3-1333
Grafikus kártyák: ASUS HD6770 DirectCU (passzív) 1GB, ASUS HD6850 DirectCU 1GB, ASUS HD6870 DirectCU 1GB, ASUS HD7750 DirectCU 1GB, ASUS HD7770 DirectCU 1 GB, ASUS HD7850 DirectCU II 2GB, ASUS HD7870 DirectCU II 2GB, ASUS GTS450 1GB, ASUS GTX550 Ti 1GB, GIGABYTE GTX560 1GB, Gainward GTX560 Ti Phantom 1GB, ASUS GTX570, Gainward GT640, ASUS GTX660 DirectCU II TOP 2GB, Gainward GTX660 Ti
Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W
Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium SP1 64bit minden frissítéssel
Driverek: Catalyst 12.8, GeForce 306.02
Fogyasztás
Üresjárati fogyasztását tekintve az új GTX a mezőny teteje felé foglal helyet, de abban, hogy többet fogyasztott a kártya, mint például a felhasznált GTX660 Ti, az is közrejátszik, hogy kétventilátoros hűtése van. Lehet ez különösnek hangzik, de a ventilátorok wattjai nagyon meglátszanak ezen a diagramon.
Terhelés alatt viszont az a pár watt már nem számít annyit, ráadásul a konkurenciából is DirectCU II-vel szerelt példányok jártak nálunk, így elmondhatjuk, hogy a GTX660 a terheléses fogyasztását tekintve közel áll a HD7850-hez, ami szép eredmény.
Szintetikus tesztek
A Kepler architektúrás Geforce-ok nagyon szépen teljesítenek még mindig a 3DMarkok alatt, a GTX660 érezhetően képes a HD7870 fölé menni.
3DMark11 alatt se változik sokat a helyzet, csak egy-két kártya cserél helyet, de a GTX660 tartja a pozícióját.
Érdekes módon az nVidia egyik fellegvárának tekintett Heavenben már kiegyenlítődik a HD7870 és a GTX660 ereje, fej-fej mellett haladnak. Hiába futhat minden magon tesszeláció is, ha egyszer másra is kell az erő.
Játéktesztek
Alan Wake alatt a GTX660 úgy teljesít, ahogy az ára alapján el is várhatjuk tőle, félúton van a két 7800-as Radeon között. Az AvP-vel és a Batman-nel viszont már láthatunk egy-egy példát arra, amikor valamelyik kártya elhúz a másikhoz képest. AvP-ben a Radeonok nagyon erősek, a HD7870 a GTX660 Ti fölé megy sebességben, míg Batman alatt a GTX660 képes egyértelmű előnyt felmutatni a HD7800-asokhoz képest.
A Crysis öregedő első részében megint kiegyensúlyozottá válik a helyzet, míg a második rész alatt egész jól muzsikál a GTX660, hiszen a HD7870-nel van párban.
Játéktesztek II
A Hard Reset szereti az nVidia megoldásait, úgyhogy megint a GTX660 kerül ki győztesen, de ha valami igazán a GeForce-okhoz van igazítva szoftveresen is, akkor az a Lost Planet 2 DX11 módja, amiben esélye sincs a Radeonoknak. Ennyit számít ha egy motor kedvez az egyik félnek. Mafia 2 alatt megint fordul a kocka, a GTX660 inkább a HD7850-hez van közelebb, míg a Metro-ban sokadjára is befészkelődik a két Radeon közé. A Sleeping Dogs-os eredmények nagyon érdekesek lettek, ugyanis ha nem használunk kártyagyilkos Super Samplinges élsimítást, akkor valamiért a HD7870 sebessége leesett a tesztgépben a HD7850 szintjére, amire nem igazán van magyarázatunk. Ha viszont megengedjük a játéknak, hogy ezen a fronton is izzassza egy kicsit a kártyákat, akkor helyreáll a rend, és mindenki beáll a megszokott helyére.
Értékelés
Elérkezett az összesítés ideje, lássuk, hogy átlagolva mire képesek egymással szemben a VGA-k (a szintetikus tesztek eredményeit természetesen ezúttal is kihagytuk).
Valószínűleg senkit sem lep meg, hogy a GTX660 a két 7800-as Radeon között végzett, közelebb a HD7870-hez, ahogy azt az ára is sugallja. Az nVidia az NDA lejárta előtt szerette a HD7850-nel hasonlítgatni az új kártyáját, így arra számítottunk, hogy azonos árszinten lesznek, de sajnos nem ez a helyzet. Néhány hét alatt beállnak majd az árak, de abból, amit jelenleg látunk az várható, hogy startkor kb. HD7870-es ára lesz a GTX660-nak, majd egy kicsit csökken és akkor beáll arra az árszintre amin tökéletes ellenfele lehet a konkurenciának. Az nem valószínű, hogy a Radeonok lemaradnának ár-teljesítmény arányban, mert az AMD nagyon figyel a kártyáinak a pozícionálására. Az utóbbi hetekben is több árcsökkentésnek lehettünk tanúi, aminek hála most már azt mondhatjuk, hogy 60 ezer forint felett borzasztóan kiegyenlített a verseny, az azonos árszinten lévő kártyák fej-fej mellett haladnak, vagy ha van eltérés árban, akkor kb. a jelenti az erősorrendet is.
Pont ez miatt jelenleg nincs is különösen jó vagy rossz vétel 60 ezer forint felett, dönthetünk a szimpátiánk és az egyéni preferenciáink alapján. Fogyasztás, tuning, GPGPU felhasználás vagy a különböző extrák, mint például a PhysX, a HD3D vagy a 3D Vision. Ez miatt a gyártók közötti verseny is felerősödik, hiszen az újonnan megjelent Kepleres VGA-k nagy része átesett valamekkora tuningon, és hát az sem mindegy, hogy milyen hűtő feszül a GPU felett, vagy mit adnak mellé. A GTX660 Ti-hez például Borderlands 2 kódot csomagoltak, ez is számíthat.
Kíváncsian várjuk hát a következő heteket, hogyan alakulnak majd az árak, egyelőre azonban a felsőbb régiókban egyensúly van. És hogy hogyan alakul a verseny a megfizethetőbb VGA-k között? Bár már a mai cikkünk diagramjai is sokat segíthetnek ennek a megválaszolásában, pár napon belül jelentkezünk a mai teszt kiterjesztésével, amiben már a GTX650 is szerepelni fog, és kiderül majd mire képes az nVidia a középkategória alján vagy közepén. Épp itt lenne az ideje, hogy a HD7700-asok komoly ellenfelet kapjanak.
A teszthez a kártyákat az ASUS magyarországi képviseletétől, a CHS Hungary Kft.-től és a Mercury Zrt.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!