GTX1060
Eredetileg az nVidiás pletykák (amik meglepően pontosak mostanában) arról szóltak, hogy a GP106-os GPU köré épülő újdonságok csak valamikor ősszel rajtolhatnak el, az nVidia egyelőre beéri a csúcskategória meghódításával. Valószínűleg sosem fogjuk megtudni, hogy tényleg ez volt-e az eredeti terv, vagy csak várták az AMD lépését, hogy ahhoz igazíthassák az órajeleket, de jó eséllyel az RX480 megjelenése indította be a kerekeket, és az nVidia oly régóta először lépéskényszerbe került. Gyorsan be is jelentették az új GTX1060-asokat, amik árazásban nagyon közel lesznek a konkurenciához, de máig várni kellett arra, hogy ténylegesen kaphatóvá is váljanak a kártyák. Az előrehozott bemutató inkább csak a kivárásra játszóknak szólt.
Technológiailag semmi újdonság nincs, a GP106 ugyanúgy a Pascal architektúrára épít, mint nagyobb testvérei. Akit érdekel ez mit jelent, itt el tudja olvasni. Ami igazából a lényeg, hogy kaptunk egy kisebb, olcsóbb chipet, 1280 shaderrel és 192 bites memória sínnel. Bár utóbbi elsőre sokaknak kevésnek tűnhet, valójában nagyon jól passzol a GTX1060-hoz, elég neki, amit nyújtani képes, legalábbis sebesség terén. A mennyiség már más kérdés, mert elvileg kétféle kiszerelésben lesz hosszútávon kapható a GTX1060: 3 és 6GB-os verziók felbukkanására számíthatunk. Az utóbbi ehhez a teljesítményszinthez bőven elég, az előbbi viszont 2016-ban már kicsit szűkös lehet. Hogy mennyire, azt majd később kiderítjük, mert most természetesen mi is egy 6GB-os példányra tudtuk rátenni a kezünket (információink szerint egy ideig nem is nagyon lesz más).
ASUS GTX1060 STRIX OC 6GB
Az ASUS három féle GTX1060-assal készült a rajtra, mi a kicsit feleslegesnek tűnő királykategóriát kaptuk ezek közül. A STRIX sorozatú kártya olyan hűtéssel rendelkezik, amit egy 2-3x ekkora fogyasztású kártya is megirigyelhetne, alig bírtuk bepasszírozni a gépházba. A három ventilátor és a nagy bordázat erős túlzás egy 120 wattos kártyára, de az tény, hogy cserébe nem is pörögnek fel nagyon a ventilátorok még komoly terhelés hatására sem, a GP106-os még a legnagyobb nyári melegben is dideregni fog.
Extra, hogy a ledek viselkedése szabályozható az ASUS szoftverével, így adhatunk egy kicsit a látszatra is. A kimenetek között az új nVidiás sztenderdnek megfelelően egy DVI-D, három DisplayPort 1.4 és egy HDMI 2.0b található. Szabad az út tehát akár egy G-Synces surround rendszer építéséhez is. Érdekes módon a gyári tuning a brutális hűtés ellenére sem óriási, nem éri el a 10%-ot sem, de igazából ez annyira nem meglepő. Mindjárt meg is beszéljük, hogy miért, de előbb vessünk egy pillantást a specifikációs táblázatra, ami erre a tesztre a 17 kártya miatt már olyan óriási lett, hogy sajnos mindenképpen nagyítani kell rajta (katt rá).
Mint az látható, az nVidia semmit sem bízott a véletlenre, és elég magas órajelekkel küldte harcba a GTX1060-ast. Bár az alap órajele a 1070-esével egyezik meg, a Boost órajele már félúton van a GTX1080 felé, a nagyobb lépésköz miatt pedig valójában ez 1800MHz feletti végső tartományt jelenthet. A STRIX gyári beállításokon 1900 és 2000MHz között kóricált a játékok alatt (inkább 2000-hez közel).
Tesztgép, fogyasztás, 3DMark
Tesztkonfiguráció
Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Processzor: Intel Core i5-3570k@4.4GHz
Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866
Grafikus kártyák: Gigabyte Windforce 3-as GTX770 4GB, nVidia GeForce GTX780 3GB, nVidia GeForce GTX780 Ti 3GB, ASUS GeForce GTX960 Turbo 4GB, Gainward Bliss GeForce GTX970 4GB, nVidia GeForce GTX980 4GB, MSI GeForce GTX980 Ti 6GB, nVidia GeForce TITAN X 12GB, ASUS GTX1060 STRIX 6GB, nVidia GeForce GTX1070 8GB Founder’s Edition, nVidia GeForce GTX1080 8GB Founder’s Edition, ASUS R9 380 4GB, Gigabyte R9 390 Gaming 8GB, MSI R9 390X Gaming 8GB, ASUS STRIX R9 Fury 4GB, Gigabyte R9 Fury X 4GB, AMD RX480 8GB
Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W
Operációs rendszer: Windows 10 64bit minden frissítéssel
Driverek: GeForce 365.19, GeForce 368.25 (GTX1080), GeForce 368.81 (ezzel újrateszteltünk minden frissebb játékot, amit szükségesnek véltünk), Radeon Software 16.5.2 és 16.7.2 (amelyik játéknál érdemes volt, újramértünk mindent a frissebb driverrel)
Megjegyzés: A gyárilag tuningolt kártyákat természetesen mind visszaállítottuk referencia órajelekre, kettő kivételével. Az egyik a GTX960-as volt, ami akkora gyári tuningot kapott, hogy nem lehetett eléggé lecsökkenteni az órajelét, így szituációtól függően 0-4%-kal gyorsabb lehet egy referencia példánynál (amit mondjuk nem nagyon lehet egyébként kapni, szinte minden gyári tuningos). A másik a mai teszt főszereplője, a GTX1060-as, aminél csak megtippelni tudtuk az eddigi tapasztalataink alapján, hogy mi lehet a gyári órajel. Úgy állítottuk be a kártyát, hogy játéktól függően 1820-1840MHz-en ketyegjen. Ezzel reményeink szerint hibahatáron belül vagyunk a referenciához képest, amiről egyelőre nem tudni hány MHz-ig megy el maximálisan.
A fogyasztást górcső alá véve azt láthatjuk, hogy a GTX1060 bizony a mai mezőny alján van, ami szép eredmény. Bár elvileg a GTX960-as is 120 wattos kártya, azért annál egy kicsivel többet fogyaszt, viszont nem szabad elfeledni, hogy ezen egy három ventilátoros monstrum volt, pár wattot az is számít a fogyasztásban. Az RX480 mindenesetre még így is érezhetően többet kér enni (bár ezt az utóbbi időben szerintünk egy kicsit túlmisztifikálták már, mi komolyabb problémának éreztük, hogy egyetlen általunk birtokolt Z77-es alaplap elsődleges slotjában sem volt hajlandó elindulni).
Az üresjárati fogyasztása nagyon szép volt az ASUS kártyájának, de igazából a GeForce mezőny eléggé egyben van.
A régi Fire Strike tesztek alatt volt, hogy közel 10%-os előnye volt az RX480-hoz képest az újdonságnak, a GTX970-est pedig mind a ketten legyőzték. Az új DirectX12-es Time Spy alatt nagyon közel van egymáshoz a két megoldás, marginális az eltérés.
Tesztek 1/3
Fontos megjegyzés: Néhány tesztnél hiányzik pár kártya a teljes, 17 fős mezőnyből. Ezeknél a címeknél már úgy voltunk kénytelenek új méréseket csinálni, hogy már nem volt nálunk minden VGA, vagy például a Total War esetében nem támogatottak a GTX700-as megoldások DirectX12 alatt, így ki kellett hagyjuk őket.
Az első néhány tesztben elég vegyes a kép, de érdekes módon hiába a magas órajelek, van, hogy az RX480 a GTX1060 fölé tud kerekedni. Óriási különbségek nincsenek a két rivális között.
Tesztek 2/3
Ezen az oldalon folytatódik a meccs, a GTX a legtöbbször vezet, de a DirectX12-es Hitman alatt azért ki tud kapni. A Tomb Raider az új patch ellenére sem tökéletes DX12-es példának, de a Radeonok egy része gyorsult alatta.
Tesztek 3/3
Folytatódik az RX480 jó DX12-es szereplése (Total War), és igazából a frissebb játékokban (Division, Witcher) sem kell szégyenkeznie az AMD kártyának. Ettől függetlenül még mindig azt látjuk, hogy átlagban valamivel gyorsabbnak tűnik a GTX1060. Mindjárt kiderítjük mennyivel.
Tuning és verdikt
Tuning
Ezúttal nincs külön táblázatunk, mert nem láttuk értelmét. Az ASUS túlhajtott STRIX kártyája gyári beállításokon maximálisan 1984MHz-en ketyegett, ami 7-8%-os tuningot jelenthet, de érdekes módon még ennyit sem gyorsult a kártya a tesztek alatt, ha visszaengedtük gyári órajelekre, inkább 4% körül volt a valós gyorsulás. Természetesen azért nekiestünk, hogy megnézzük, mi a maximum ami kipréselhető belőle. FurMark alatt el is jutottunk 2100MHz-ig, ami úgy látszik alapfeszen a Pascal korlátja, eddig minden új GTX-nek e körül volt a vége. Azonban a GTX1060-unk borzasztóan instabillá vált játékok alatt ilyen tuning mellett. Valószínűleg csak nem volt szerencsénk, és lesz, ami vinni fogja ezt az órajelet, de ha betonstabil kártyát akarunk, akkor csak marginális előrelépést tudtunk elérni, 2-3%-ért pedig kár szenvedni, a gyári beállítások már így is közel a maximumot hozzák ki a GPU-ból. Az RX480-ban valamivel több tartalék volt, így nem lennénk meglepve, ha a gyárilag tuningolt GTX1060-asok teljesítménye közel azonos szinten lenne a gyárilag tuningolt RX480-asokéval.
Verdikt
Jöjjön akkor a nagy összesítés! 17 tesztprogramban (némi kivétellel, de) 17 kártya mérettette meg magát. Az eredményeket úgy összesítettük, hogy 1080p-s felbontáson a csúcskártya esetében amelyik játéknál CPU limitet tapasztaltunk, azt nem vettük figyelembe (ez főleg a GTX1080-ast érinti), hogy ne érje negatívum ez miatt a csúcskártyákat.
A GTX1060 szinte hajszálpontosan a GTX980 teljesítményét hozza, ami nem rossz eredmény. A legnagyobb konkurense persze most az RX480, amit ha nem is sokkal, de sikerül maga alá gyűrnie. Átlagosan 6,1%-os különbséget mértünk, az általunk beállított órajeleken, ami valószínűleg nagyon közel van a valós referenciához. Papíron a GTX1060 alap változatai mindössze 10 dollárral drágábbak, mint az RX480. Ezért cserébe egy kicsivel nagyobb átlagteljesítményt nyújtanak, 1-2GB-tal kevesebb memória társaságában. Utóbbi viszont nem gondoljuk, hogy problémát jelentene a 6GB-os változatoknál, de ha kijönnek az olcsóbb, 3GB-os példányok, akkor már a memória mennyisége is döntő lehet. 3GB-ból ugyanis már 1920*1080-as felbontáson is könnyű kifutni sok modern játékban, úgyhogy a jövőben ez limitáló tényező lehet. Csak hogy egy példát mondjak, GTA V alatt 90 fps-t futott ezen a felbontáson Very High beállítások mellett a GTX1060, de ha bekapcsoljuk az élsimítást is, amihez bőven megvan az ereje, akkor elfogy a memóriából és be-beakadgat. Úgyhogy ha egyszer végre megérkeznek hazánkba a 4GB-os RX480-asok és a 3GB-os GTX1060-asok, akkor érdemes lehet előbbi felé húzni, már csak a memória mennyisége miatt is (bár finoman megjegyeznénk, hogy akkora csend van az nVidia részéről a 3GB-os példányról, hogy lehet végül nem is lesz).
A 6GB-os példány esetében viszont már nem ilyen egyszerű a helyzet. A memória elég, azzal nincs gond, és a sebesség is igazolja valamelyest a minimális árkülönbözetet, a fogyasztás pompás, de a frissebb címekben eléggé marginálisak a különbségek, DX12 alatt pedig jól érzi magát a Radeon. A lényeg, hogy igazából nincs rossz választás, az aktuális ár dönt el mindent. Az első GTX1060-as szállítmányok 100 és 120 ezer forint közötti árakat kapnak majd, a felső régióba tartozik majd például a ma tesztelt STRIX is, amit ezért csak hűtő fétisisztáknak ajánlanánk, mert különben egyértelműen nem éri meg a nagy felárat egy 120 wattos kártyán ez a hűtés, és a kis tuning (de brutálisan néz ki az tény). A túlhajtás mondjuk nem az ASUS hibája, alapvetően nem hagyott túl nagy mozgásteret a gyártóknak a magas referencia órajelek miatt az nVidia. Információink szerint azonban korlátozott mennyiségben lesznek olyan ASUS kártyák is itthon, amik „fapadosak” (Turbo széria), de cserébe bekúszhat az áruk 90 ezer forint alá. És bizony 6GB-os példányokról beszélünk! Úgyhogy érdemes lesz nézegetni a kínálatot, mert ennyiért viszont már egyértelműen a GTX1060 lesz a jobb vétel az aktuális RX480 árak mellett, mert a Radeonokból még mindig nincs komoly kínálat.
A tesztben szereplő ASUS GTX1060 STRIX 6GB-ot az ASUS magyarországi képviseletétől kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet érte!