Shop menü

GEFORCE EXPERIENCE - HASZNOS TÁRS AZ NVIDIA KÁRTYÁI MELLÉ?

Az Nvidia programja sokat fejlődött az évek során, megnéztük hol tart most.
Tibor Kovács
Tibor Kovács
GeForce Experience - Hasznos társ az Nvidia kártyái mellé?

A Geforce Experience-et még 2013-ban mutatta be az Nvidia, és az eredeti (természetesen máig működő) funkciója az volt, hogy segítsen a driverek frissentartásában és a játékok beállításainak finomhangolásában. Így akinek nem volt kedve a beállításokkal kísérletezgetni, és inkább egy konzolosabb élményre vágyott, két kattintással megkapta a nagyjából optimális beállításokat a kártyájához, és már játszhatott is. Azóta eltelt öt év, és a GeForce Experience sokat fejlődött, temérdek plusz funkció került bele, és egy kis versenyt is elindított, mert az AMD-nek erre reagálnia kellett. Ma átfutunk rajta, hogy hol tart most, és mire képes a GFE (3.14-es verziónál tartunk éppen), és ezekből szerintünk mi az, ami valóban hozzáadott tartalom, és mi az, ami csak villogásra van.

A program alap kezelőfelületén állíthatjuk be a fiókunkkal kapcsolatos preferenciáinkat, frissíthetjük az illesztőprogramot, itt nézhetjük meg gépünk statisztikáit, és azt is láthatjuk, hogy a program részei közül melyek azok, amikkel képes együttműködni a rendszerünk. Ha minden rendszerkövetelménynek megfelelünk, akkor a következőket élvezhetjük a program segítségével: játékbeállítások automatikus optimalizálása, játékok streamelése, és a lényeg, a kezelőfelület megjelenítése játékokon belül.

A Geforce Experience többi funkcióját és azok beállításait ugyanis egy külön réteg (overlay) bekapcsolásával (alapértelmezetten Alt + Z) érhetjük el az asztalon, és játékok közben is. Ez a rész tartalmazza a GFE legfontosabb, és leghasznosabb részeit, segítségével pl. videókat, képeket készíthetünk játék közben, szűrőket, effekteket állíthatunk be nemcsak a fotókhoz, de a játék közben látott képhez is.

Galéria megnyitása

Meg kell említenünk, hogy a szoftver magyarítása sajnos nem a legtökéletesebb: helyenként félrefordításokat, nehezen értelmezhető szövegeket tartalmaz, és nem mindenütt konzisztens. Már rögtön a kezdő oldalon kétféleképp nevezi az overlay-t ("játékon belüli réteg", "játékon belüli átfedés"). A szűrőknél a színtelítettség beállítására való vibrance-t vibrálásnak ferdítették, és még találtunk pár hasonló hibát, szerencsére inkább csak kisebbeket. A szoftver összességében használható magyarul is, de aki nem próbálta eddig (vagy nem magyarul használta), az időnként, ha nem is a falat, de a fejét fogja vakarni.

Játékbeállítások optimalizálása

Az "eredeti" ős-funkció. A Geforce Experience végignézi gépünket, és megjeleníti a vele kompatibilis játékok listáját. Ebben a részben kezelhetjük a listánkon szereplő játékok beállításait. A program automatán képes optimalizálni ezeket - ha hagyjuk neki. Mint a legtöbb automatika, ez sem működik tökéletesen, játéktól és rendszertől függ, hogy jól eltalálja-e a megfelelő dolgokat, de borzasztó sok tesztelés áll mögötte. Ettől függetlenül előfordul, hogy alulbecsüli rendszerünk képességeit, máskor meg túlértékeli, de ha jól el is találja, akkor sem garantált, hogy a nekünk tetsző dolgokat fogja bekapcsolni, és a nemszeretem részeket kikapcsolni. Ezért főleg olyan játékosoknak jöhet jól, akik kezdők, és nincsenek otthon a beállítások világában, de akinek már egy kis tapasztalata van, az is használhatja kiindulási pontként a program által ajánlottakat. Ha nem is fogadjuk el, amit az automatika ajánl, akkor is egyesével összehasonlíthatjuk meglévő beállításainkat az általa javasoltakkal, és ha a beállítások fölé visszük a kurzort, rövid magyarázatot is kapunk arról, hogy a nevek, rövidítések mit takarnak.

Galéria megnyitása

A beállítások között mindenképp ajánlott kikapcsolni az automatikus optimalizálást, ebben az esetben lehetőségünk lesz játékainkra egyesével ráengedni az automatikát, ha akarjuk. A változtatásokat szerencsére egyetlen mozdulattal vissza is vonhatjuk, így nem veszítjük el örökre a játékon belül létrehozott saját profilunkat sem. (Bár volt, hogy annak javítására használtuk. Előfordult ugyanis, hogy az Overwatchot sikerült úgy beállítani, hogy onnantól kezdve induláskor csak fekete képernyő fogadott minket. Ilyenkor vagy turkálhatunk a konfigurációs fájlokban, vagy például ráereszthetjük a GFE-t a játékra.)

Hogyan növelhetné az Nvidia az automatika hasznosságát? Jó lenne például, ha a sebesség - teljesítmény csúszkán kívül lenne még pár lehetőség arra, hogy megadjuk, hogy milyen beállításokat preferálunk: például hogy konkrétan mekkora fps-t szeretnénk (30? 60? 144?), vagy milyen effekteket nem szeretünk általában használni (pl. motion blurt sokan kikapcsolják minden játékban). Az is hasznos lenne, ha az egyes játékoknál a beállításokat külön is engedné átállítani a felület, nemcsak egyben.

ShadowPlay, képek, videók lementése

A ShadowPlay (a mostani verzióban Instant Replay / Azonnali visszajátszás alatt találjuk) a GFE egyik (ha nem a) leghasznosabb funkciója. Ha fut, képesek leszünk arra, hogy játékunkat az érdekes események megtörténte után, visszamenőleg rögzítsük. A Shadowplay nem használ sok erőforrást, észrevétlenül megbújik a háttérben.

Galéria megnyitása

A beállítások között kiválaszthatjuk, hogy hány percet tudjunk visszamenőleg rögzíteni (0,25-től 20 percig), és milyen minőségben (felbontás, fps, bitráta). Azt is láthatjuk, hogy a beállított értékekkel mekkora tárhelyre van szükségünk a Shadowplay működéséhez. A ShadowPlaynek sokszor vettük eddig hasznát, de hozzátennénk, hogy a GeForce Experience régebbi verzióiban belefutottunk pár bugba. Az újabb verziók szerencsére már kiforrottabbak és stabilabbak, így ha valakinek régebben rossz tapasztalatai voltak, érdemes lehet újra tennie egy próbát.

Az utóbbi időben egyébként a Geforce Experience részeit a közösségi médiával kapcsolatos tevékenységekre koncentrálva gazdagítják, bővítik. Az automatizálás arra irányul, hogy minél egyszerűbb legyen alkotásainkat megosztani másokkal, mindenféle felületen, legyen az Facebook csoport, Google Photos, Imgur, Weibo. A Geforce Experience felületén keresztül bejelentkezhetünk a fenti fiókjainkba és feltölthetjük anyagainkat.

ShadowPlay Highlights / Nagy pillanatok

Ez a rész, amely még viszonylag újdonságnak számít, a legjobb pillanataink automatikus rögzítésére és megosztására szolgál. Egyelőre nagyon kevés játékot támogat, de a lista várhatóan gyorsan bővülni fog, mivel a letölthető SDK segítségével a fejlesztők könnyen alkalmassá tehetik játékaikat arra, hogy együttműködjenek a rendszerrel (Unreal Engine 4-hez és Unity-hez külön plugin is van hozzá).

Ha ezt a funkciót bekapcsoljuk, a listából általunk kiválasztott történésekről (pl. double kill, triple kill és hasonlók) automatán felvétel vagy screenshot készül, nem kell nekünk bajlódni vele, és nyugodtan belefeledkezhetünk a játék élvezetébe. A meccsek után végignézhetjük, mit rögzített az automatika, és a legjobb képeket, rövid videókat, vagy a belőlük készült 10-15 másodperces animált gifeket megoszthatjuk különböző közösségi média oldalakon (Facebook, Google Photos, Weibo).

Játékok streamelése, közvetítése

Többféle módon is streamelhetjük barátainknak játékainkat: nézőként figyelhetik, ahogy játszunk, helyettünk játszhatnak (átadhatjuk az irányítást), illetve coop játékokban lehetőség van arra is, hogy beálljanak mellénk játszani. Ehhez barátunknak, barátainknak nem kell, hogy meglegyen az adott játék, hiszen a képet a mi gépünk állítja elő, mindössze egy Chrome böngészőre van szükségük, amire telepíteniük kell a GeForce Experience Stream Client bővítményt. Az overlayből pár gombnyomással meghívót küldhetünk, melyet barátaink emailben kapnak meg, és csak követniük kell a benne található linket. Ez a funkció lehetőséget teremt arra is, hogy saját magunknak streameljünk mindenféle külön extra készülék nélkül (pl. Nvidia Shield, vagy Steam Machine), ha pl. a kanapén kényelmesen elheverve szeretnénk játszani, és van mondjuk egy gyengébb laptopunk (hasonlóra képes egyébként a Steam is, de csak a saját katalógusával persze). Ez a programrész is egyelőre a kísérletiek közé tartozik.

A streamelés hagyományosabb változatát a közvetítést is kipróbálhatjuk. Twitch, Facebook illetve Youtube fiókunkat is összeköthetjük a programmal, ezután egyszerűen, pár gombnyomással elindíthatjuk, vagy leállíthatjuk a közvetítést. Egyszerűbb beállításokat is eszközölhetünk (képminőség, felbontás, fps, bitráta), és egyedi rétegeket is rátehetünk a képre. Azt is szabályozhatjuk, hogy a webkamera képe, illetve a mikrofonunk hangja benne legyen-e a közvetítésben. Arra is van lehetőségünk, hogy a mikrofon és a játék hangját külön hangsávra irányítsuk. A profi streamereknek ez kevés lesz, de kezdőknek bőven elegek lehetnek a GFE lehetőségei.

Galéria megnyitása

A streamelés és a közvetítés is a program jól használható részei közé tartozik, egyetlen problémánk volt csak vele: a hibakezelése. Ha valami nem működik, csak rejtélyes, az Nvidia oldalán sem megtalálható hibakódokat, vagy semmitmondó hibaüzenetet ("a közvetítés sikertelen") kapunk, ami alapján nehéz elindulni. Rengeteg dolog hozzájárulhat ahhoz, hogy ne sikerüljön a közvetítés (pl. tűzfal, router, hálózati beállítások stb.), ha valami nem működik, legalább valami kis nyomra szükség lenne, hogy kideríthessük, hol akadt el a dolog, és egyelőre ebben nem nyújt sok segítséget a rendszer.

Ansel - a képernyőképek jövője

Az Ansel segítségével nemcsak hagyományos 2D-s képernyőképeket, de 3D-ben körbeforgatható panoráma screenshotokat is készíthetünk. Mindezt extra minőségben, vagy felbontásban (olyan nagyban is, ami több gigás képet jelent), vagy akár sztereóban, és ezekhez különböző szűrőket is alkalmazhatunk.

Az Ansel menet közben megállítja a játékot, és a 3D-ben szabadon mozgó kamerát ott helyezhetjük el, ahol akarjuk. Körbejárhatunk, repülhetünk mindent, hogy megtaláljuk a megfelelő szöget, amelyből karakterünk, járgányunk, az adott jelenet, vagy helyszín a legpompásabban mutat. Mindez VR-ban is megtehetjük.

Az Ansel használatát jelenleg korlátozza, hogy csak az ezzel kompatibilis játékokban működik. Bár a lista egyre bővül, egyelőre még nem elég nagy. A kompatibilis játékok listája a hivatalos Nvidia oldalon megtekinthető.

Az Ansel használatának másik korlátja inkább etikai, mint technikai jellegű. A multiplayer játékokban a szabadon mozgatható kamera alkalmas lenne csalásra, ezért nem engedélyezik, vagy csak korlátozottan engedélyezik a használatát (pl. nem minden esetben kapcsolhatjuk be, és ha igen, akkor is csak a karakter körül mozgathatjuk a kamerát).

Hogyan tehetjük 360 képeinket a neten megnézhetővé? Alapban ha egy ilyen képet sima képnézegetőben nézünk, csak egy furcsa, széles jpg-et látunk. A körbeforgatható, 3D-s megtekintéshez speciálisan erre szakosodott oldalra feltöltenünk, ilyen pl. az Nvidia saját Shot With GeForce nevű galériája. Ezen kívül is sok más olyan oldal létezik, amely ingyen hostolja panorámaképeinket, melyeket rajtuk keresztül is meg tudunk osztani, illetve lekérni a más weboldalakba beilleszthető kódot. A panorámaképeket Facebookra is feltehetjük sima képfeltöltéssel, a rendszer automatán felismeri, hogy miről van szó, és ennek megfelelően jeleníti meg (de ha minőségi képet akarunk, akkor a külön erre a célra specializálódott oldalakkal jobban járunk, mi az alant látható szép nevűt választottuk).

Nvidia Freestyle - szűrők játék közben

A Freestyle segítségével különböző szűrőket tehetünk a vele kompatibilis játékokra (hasonlókat, mint pl. Instagramon). A Freestyle alapban nem működik, használatba vételéhez a beállításoknál pipát kell tegyünk a Kísérleti funkciók engedélyezése (Enable experimental features) kockába, mivel ez egy olyan programrész, ami még béta fázisban van. A támogatott játékok listáján több mint 100 cím közül válogathatunk, várhatóan ez is, és a használható filterek listája is tovább fog még bővülni.

Galéria megnyitása

A Freestyle-t játék közben közvetlennül Alt+F3-mal hívhatjuk elő, vagy az Alt+Z-vel bekapcsolható overlayből is kiválaszthatjuk. Összesen három profilt készíthetünk, melyekbe akár több különböző szűrőt is összekombinálhatunk egymással, ha művészkedős kedvünkben vagyunk.

A szűrők használata nálunk nem okozott teljesítménycsökkenést, de vannak, akiknél valamivel kisebb lett a framerate, ha bekapcsolták - ez nyilván az adott játékon, és a használatban lévő szűrőkön múlik, illetve gépfüggő is (egy belépőszintű kártyán talán már érezhetőbb a terhelése).

Hasznos programmá nőtte ki magát a GeForce Experience?

Eljutottunk a végső kérdéshez tehát: érdemes-e használni a GeForce Experience-t? A válasz mindenképp igen. Bár vannak még kiforratlan, vagy kevés játék által támogatott részei, de a program rengeteg olyan hasznos funkciót tartalmaz, melyeknek minden GeForce kártyával rendelkező gamer nagy hasznát veheti. Ezek közül kiemelnénk a bármilyen játékban használható Shadowplay-t, és az egyenlőre kevésbé támogatott Anselt, ami már a screenshotkészítés jövőjét mutatja.

A GFE rendelkezik olyan funkcióikkal is, melyekhez találhatunk külön az adott célra specializált szoftvert, amely több beállítási lehetőséget tartalmaz (pl. streameléshez az OBT), de a GeForce Experience mindenképp egy jó kis csomag, ami egyre érdekesebb és izgalmasabb irányokba fejlődik, és a funkciói bőven elegek az átlag játékosnak. A profi streamereknek pedig úgyis megvannak már a bejáratott programjai.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére