Bevezető
Amikor 2004 őszén az nVidia kiadta a 6600GT-t, egy kisebb hagyományt teremtett saját berkein belül. Megteremtette a tökéletes megfizethető árú középkategóriás kártyát, amivel addig nem igazán rendelkezett. A régebbi GeForce MX-ek nagyon le voltak butítva a csúcskategóriához képest, az FX sorozatot pedig legszívesebben még maga az nVidia is elfelejtené (ahogy némely tagjával meg is tette, már hivatkozás sincs az oldalukon rá). A 7600GT ismét jól sikerült középkategóriás lett, majd jött a 8600-as széria. Utóbbi, bár erősebb volt elődeinél, mégis kicsit csalódás volt. Mindenki sokkal erősebbet várt, egy kártyát, ami betömi a tátongó szakadékot az előző generáció kártyái és a 8800-asok között, márpedig erre a 8600 alkalmatlan volt.
Aztán szép lassan elkezdtek terjedni a pletykák a 9600GT-ről és egy idő után mindenki a csodát várta. Az első 600-as szériás kártya, mely 256 bites adatsínnel rendelkezik a memóriához, magasak az órajelei és sok SP-t pakoltak bele. Mi kellhet még? Megfelelő ár természetesen. Azonban mire megjelent a kártya, addigra kicsit feljebb kúszott az árcédula, míg végül kikötött a HD3850 és HD3870-ek között. Így pedig már nem is akkora csoda a 256 bit, hiszen a konkurencia kártyái is rendelkeznek vele. Ráadásul saját magának állított ellenfelet az nVidia, mert a 8800GS ára igencsak közel esik az új jövevényéhez.
Hazánkba az eVGA és a Gigabyte kártyái jutottak el először, ezek közül sikerült nekünk is egyre rátennünk a kezünket, mégpedig az eVGA SuperClocked változatára. Nevével ellentétben elég közel áll a referencia órajelhez, és mivel csak az nTune hajlandó jelenleg tuningolni a 9600-akat (a többi program nem ismeri fel őket), így hagytuk ott ahol van, az a pár százalék többlet nem változtatja meg jelentősen az eredményeket. Ám ha már órajelekről beszélünk, vessünk egy pillantást a szokásos összefoglaló táblázatunkra:
A 8600GTS időhiány miatt nem szerepel mai tesztünkben, csak viszonyítási alapnak tettük a táblázatba, hogy lássuk mekkora az előrelépés. Tulajdonképpen kijelenthetjük, hogy az új 9600-as mindenből dupla annyit kapott hasonló, ha nem is ugyanolyan órajeleken. Ez bizony bíztató. Összehasonlítva a 8800GT-vel is megfigyelhető pár érdekesség. Először is a két kártya azonos memória sávszélességgel rendelkezik, márpedig tudjuk, hogy a 8800 GPU hiába erős, sokszor lerántja magával az elégtelen sávszél (erre nagyon jó példa a 8800GTS vs. 8800GTX is). Ergo egy olyan játékban ahol inkább a RAM jelenti a szűk keresztmetszetet, a 9600GT könnyen megközelítheti a 8800GT-t. Ahol viszont csak és kizárólag a shader kapacitás jön szóba, ott a 8800 rendesen eltángálhatja kistestvérét. Az igazság, mint látni fogjuk, valahol félúton van.
Egyesített driverek ide vagy oda, mikor a legfrissebb meghajtókat akartuk használni minden kártyánál belebotlottunk abba, hogy az a három nVidia kártyánál három különböző meghajtót jelent. Mindegyik a megjelenésénél kapott egyet magának, és azóta semmi változás (béta állapotú meghajtókkal nem foglalkoztunk).
Tesztgép:
Alaplap: Gigabyte GA-P35-DS3
Processzor: Intel Core2Duo E6850
Memória: Geil Ultra 2x1GB KIT (4-4-4-12)
Operációs rendszer: Windows Vista Business minden fontos frissítéssel ellátva
Driverek: nVidia ForceWare 169.32 (8800GS), 169.25 (8800GT), 174.16 (9600GT) és ATI Catalyst 8.2 a Radeonokhoz
Tesztek I.
A FutureMark szintetikus tesztprogramja alatt minden megy papírforma szerint, túl sok meglepetés nincs.
A kisebb HD-k érdekes teljesítményváltozása miatt újra elővettük ezt a játékot egy kis tesztelésre. A 9600GT itt is beékelődik a két HD közé. A HD3870 és a 8800GS teljesítménye AA-s beállításokkal eléggé hihetetlen. Ám sajnos ilyen anomáliák régen is voltak FEAR alatt, érdemesebb inkább az AA nélküli eredményeket tanulmányozni.
Azon kevés játékok egyike, amely előtt akár be is fordulhatna egy ATI logo. A HD-k teljesítménye megkérdőjelezhetetlen.
Quake-ben az új GT már beéri az erősebb HD-t és AA-val le is előzi. A sok textúra kezelőnek köszönhető mindez. Az, hogy ilyen közel kerül a 8800-hoz valószínűleg a hasonló memória sávszélességnek köszönhető.
Tesztek II.
Tavaly, amikor még a 2900XT-t teszteltük kezdetleges driverekkel, akkor a Lost Planet volt a Radeonok mumusa. Mára ez a helyzet elég erősen megváltozott, a Juarezen kívül ez az egyetlen játék amiben a HD képes legyőzni még a 8800GT-t is!
Úgy látszik megfelelő minőségi beállítások mellett a World in Conflict is memória sávszélesség limitált, míg közepes beállítások mellett eléggé egyben van a mezőny.
Bár nem egy mai darab a Company of Heroes, azért DX10-el elég szépen meg tudja izzasztani még a mai VGA-kat is (kérdés minek, mert nagyon hasonlít az eredmény a DX9-eshez ami lazán kétszer ennyi fps-t tol ki magából). Mindenesetre -ahogy régen- úgy most is kedvez az ATI-nak ez a játék, és legalább a 8800GS sem érzi magát örök vesztesnek.
Tesztek III.
Bioshock-ban DX9-es renderert használva a HDket sem kell félteni, a 3870 ott lohol szorosan a 8800GT nyomában. A 9600 viszont a HD3850 mellé áll be.
Oblivion alatt is hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy élsimítással a 8800GT jobban visszaesik mint a HD-k. Üdvözítő tény ez is, mert a 2900XT ilyen magas minőségi beállítások mellett az első meghajtókkal még eléggé gyengélkedett, míg a 8800-ak száguldoztak.
Unreal Tournament alatt a 9600GT is nagyon gyors, könnyen megelőzi mindkét Radeon-t.
Crysis alatt nagyon szépen sorba állnak a VGA-k. A 9600GT ahogy emeljük a részletességet egyre feljebb tolja magát a ranglétrán, de a nagyobbik HD-t így sem tudja befogni.
Rövid összegzés
Külsős eredmények miatt mi egy kicsit jobb szereplésre számítottunk a 9600GT-től, de azért így sincs miért szégyenkeznie. A legolcsóbb példányok az 512MB-os HD3850-ek környékén kaphatóak és annyit érnek is. Eléggé játékfüggő, hogy mekkora előnyt vagy hátrányt szenvednek a HD sorozat tagjaival szemben, de általánosságban egész jó a szereplésük. Kérdés, hogy az AMD árcsökkentése milyen hatással lesz a hazai árakra, de a jelenlegi helyzetet alapul véve bármelyik GT vagy HD jó választás.
Ugyanez nem mondható el a 8800GS-ről, melyet a 9600 elég könnyen múlt időbe tesz. Már a saját tesztjében is a HD3850-et preferáltuk vele szemben, de most, hogy az nVidia maga állított konkurenciát neki, már nem kérdés, hogy csak akkor érdemes gondolkodni rajta, ha csökken az ára.