Shop menü

GABE NEWELL SZERINT SOKKAL KÖZELEBB VAGYUNK A MÁTRIXHOZ, MINT GONDOLNÁNK

Ritka alkalmak egyike, hogy interjút adott a Valve alapítója.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Gabe Newell szerint sokkal közelebb vagyunk a Mátrixhoz, mint gondolnánk

Gabe Newell nagyon ritkán ad interjút, de akkor jellemzően mindenféle okosságot szokott mondani, mindenféle témában. Most éppen arról beszélt, hogy újabban a számítógép és az agy összekapcsolása érdekli, és az ezzel kapcsolatos kutatásokkal sokat foglalkozik:

"Ez egy olyan hosszútávú dolog, amihez rendszeresen visszatérek, és amire oda tudok figyelni, amikor más dolgokra éppen nem kell annyira koncentrálnom" - kezdte.

Az agy már most is képes közvetlenül kommunikálni számítógépekkel, de persze még nem olyan módon, mint ahogy azt a Mátrixban vagy a Neurománcban láthattuk, ahol a fizikai valóság teljesen kicserélhető egy virtuális világgal. De Newell szerint már ez sincs messze:

"Közelebb vagyunk a Mátrixhoz, mint az emberek gondolnánk. De persze nem lesz ugyanolyan, a Mátrix ugyanis egy szórakoztató sci-fi, amiben nem jelenik meg rengeteg technikai érdekesség és apróság, és hogy mennyire furcsa lesz az a világ, amiben már egyértelmű, hogy az agyunk össze tud kapcsolódni számítógépekkel. De hatalmas hatása lesz ennek arra, hogy milyen élményeket tudunk alkotni az embereknek."

Newell szerint azonban ezeket a technológiákat nagyon nehéz lesz megtervezni, apró lépésekben kell haladni, és rengeteg nem várt probléma fog felmerülni menet közben: "Ezekről beszélni jelenleg körülbelül olyan, minta valaki olyannak próbálnád elmagyarázni az internetet, aki korábban még sosem látta". 

Az ugyanakkor szerinte már most látszik, hogy bizonyos dolgok egyszerűbbek, más dolgok nehezebbek lesznek. Például sokkal egyszerűbb információkat küldeni az agy motorikus és vizuális cortexébe, mint elérni, hogy valaki például hideget érezzen.

"Az már biztos, hogy az agy bizonyos része nagyon jó interfészekkel rendelkeznek, míg mások elég rosszak ebben a tekintetben. Például az immunrendszer is beavatkozik abba, hogy mennyire érezzük a hideget, és még egy rakás másik rendszernek is része van abban, hogy miként éljük meg a hideg érzését, míg a motorikus és a vizuális cortex ennél jóval egyszerűbben megoldható problémákat vet csak fel. A lényeg tehát az, hogy ahogy haladunk előre, egyre jobban látjuk majd, hogy mi az ami működik, és mi az, ami nem. Az is ki fog derülni, hogy mire érdemes koncentrálni ezzel kapcsolatban, és mi az, ami hosszú távon nem fog számítani a megfelelő élmény kialakításához."

Amikor pedig arról kérdezték, hogy milyen hatással lesz mindez a játékiparra, Newell azt mondta, hogy ez "kihalást fog jelenteni minden szórakoztatóipari formának", amelyik nem kezd el komolyan foglalkozni a számítógép-agy kapcsolattal.

"Ha a szórakoztatóiparban vagy, és még nem gondolkodsz ezen, akkor garantálom, hogy a jövőben nagyon sokat fogsz rajta gondolkodni" - folytatta, arról viszont már nem beszélt, hogy a Valve milyen mélységben kutatja a témát (már ha egyáltalán komolyabban foglalkozik vele jelenleg), és hogy esetleg milyen termékek épülhetnek erre a közeli jövőben.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére