Forza Motorsport 7 - Csúszós lett a pálya

A Forza Motorsport 7 egy figyelemreméltóan teljes csomag, csak éppen egyre több a furcsaság benne...

Forza Motorsport 7 - Csúszós lett a pálya

I. oldal

Eltelt két év, így a menetrendnek megfelelően megérkezett a Forza Motorsport új része, persze közben kaptunk egy Forza Horizon 3-at, hogy azért mégse maradjunk autós exkluzív nélkül. A Forza Motorsport 7 szokás szerint a simcade vonalat viszi tovább, vagyis komoly pályaversenyeket igyekszik szimulálni úgy, hogy közben játszható maradjon mindenki számára. Ez pedig talán az egyik legnépszerűbb autós kategória, ugyanaz, amiben a Gran Turismo és a Project CARS is indul.

Ne feledjük, bármennyire is próbálnak nekünk szimulátorként eladni valamit, az a játék, amit vidáman lehet kontrollerrel tolni, és még az is könnyedén le tud benne menni pár kört, aki a való életben autóban sem ült, az nem szimulátor. Az rFactor és az iRacing szimulátorok. A simcade-ek nem azok. És pont ezért szeretjük őket: visszaadják a valóságnak azon szeletét, ami tényleg kell az autózás élvezetéhez, a különböző járgányok különbségeinek érzékeléséhez, és a környezeti viszonyok hatásainak észleléséhez, de nem szívatnak feleslegesen olyan dolgokkal, amikhez tényleg érteni kéne az autókhoz.

Galéria megnyitása

A Forza Motorsport 7 pedig ennek a királya. Rendkívül sokrétűen és széles határok között lehet beállítani a nehézséget és a segítségeket, így az is megtalálja a számítását, aki szó szerint csak a gázt akarja nyomni (tényleg, a legkönnyebb fokozaton még fékezni sem kell, megoldja a gép), és az is, aki a valódi szimulátorok kategóriájának alsóbb felére merészkedne. És igen, tényleg érezni a gumik állapotának változását, az aszfalt minőségét, a kocsik erejét, a leszorítóerőt, azt hogy első-, hátsó-, vagy középmotorosak-e, és mindent ezek között.

Márpedig a Forza Motorsport 7-ben van is tartalom, amit érezhetünk. Ez már a harmadik epizód az Xbox One megjelenése óta, de persze az alapok egy részét már az Xbox 360-on elkezdték kicsiszolni. Ennek köszönhetően a vezetési modell nagyon kifinomult, és mivel (kifejezetten okosan) megosztják a modelleket a Motorsport és a Horizon között, az autók felhozatala is egészen brutális: most már kicsivel több mint 700 verda közül választhatunk, melyek mindegyike a legapróbb részletekig le van modellezve, a ForzaVista keretein belül az utolsó négyzetcentiméterüket is megvizsgálhatjuk kívülről-belülről.

II. oldal

Van itt minden a forró ferdehátúaktól kezdve a szupersportautókon át, a Formula E autókon és a kamionokon keresztül a pick-up truckokig minden. És tényleg, mindegyiknek ott van a teljesen kidolgozott műszerfala, mindegyiket irányíthatjuk belső nézetből, külső nézetből, motorháztetőről, ahonnan csak akarjuk. Aztán persze nem szabad elfelejteni a 32 pályát sem, amik egy jelentős része nyilván az elődökből köszön vissza, egy kisebb része pedig új, de remekül néznek ki és valószínűleg eléggé autentikusak is.

Mindez eddig nem meglepő. Adott egy stabil, nagy költségvetésből gazdálkodó fejlesztőcsapat, és egy nagyon népszerű sorozat, ami évről-évre kiszámítható módon bővül, csiszolódik. Ha pusztán a tartalmat és a minőséget nézzük, akkor a Forza Motorsport 7 kvázi verhetetlen. És akkor még nem is beszéltünk az olyan visszatérő dolgokról, mint a pixelpontos autófestés, a részletes tuningolás, vagy éppen az, hogy a mezei körversenytől kezdve a gyorsulási versenyen át az időlimites futamig bármit beállíthatunk, bármilyen részletesen testreszabva.

Galéria megnyitása

De azért még folytatom egy kicsit: még tovább fejlődött a Drivatar rendszer is, ami az igazi, emberi játékosok viselkedését ülteti át a mesterséges intelligencia által vezérelt pilótákra az Xbox Live rendszerén keresztül, aminek köszönhetően már évek óta változatos, másként viselkedő, kiszámíthatatlan ellenfelekkel küzdhetünk meg akkor is, ha éppen egyedül harcolunk a kampányban.

Egész egyszerűen jelenleg nincs olyan autós pálya-versenyjáték a piacon, ami ennél szélesebb közönségnek tudna ennél többet nyújtani. És akkor emellé jött be most már a dinamikusan változó időjárás, valamint a napszakok váltakozása. Mindkettő esetben egyrészt a látvány gyönyörű, másrészt pedig az eső nyilván befolyásolja az autók viselkedését is. Az biztos, hogy érdemes megfontolni, mielőtt behajtunk egy nagy tócsába, nehogy véletlenül megússzon rajta az autónk...

III. oldal

Eddig tehát minden rendben, a Forza Motorsport 7 pontosan azt hozná, amit várnánk tőle. A probléma a körítésben, egészen pontosan a játék legfontosabb részét kitevő egyjátékos kampányban bújik meg. Ennek keretén belül hat bajnokságon keresztül kell végigküzdeni magunkat, melyek mindegyike számos versenysorozatot kínál, persze más-más autókategóriákkal.

Mivel több mint 700 autó érhető el, ezeket rengeteg kategóriára osztották szét, és persze mindegyik kategóriához egy-egy új autóra lesz szükségünk általában, az előző ugyanis nem fog megfelelni a követelményeknek. Ez egyrészt azt jelenti, hogy néhány versenynél többet nem mehetünk majd a kedvenc autónkkal, másrészt pedig azt, hogy állandóan új autóra kell majd költenünk a pénzünket. Ez idáig még nem is lenne hatalmas probléma, mondhatnánk, hogy a fejlesztők a változatosságot szerették volna hangsúlyozni.

Galéria megnyitása

Igen ám, de amellett, hogy sokkal több autót kell majd megvennünk, jóval kevesebb pénzt keresünk a versenyek során. Korábban ugyanis egyrészt alapból több pénz jött, másrészt pedig az egyes segítségek kikapcsolásáért további bónuszok ütötték a markunkat, ami mindenkit arra ösztönzött, hogy próbáljon túllépni a határain, és úgy játszani a játékot, ahogy azt kell. Most azonban már csak a mesterséges intelligencia nehézségének feljebb srófolásáért jár extra kredit, minden mást eltöröltek.

És akkor itt jön be az egyik trükk, amit úgy hívnak, hogy Collection Tier. Ez egy újabb fejlődési mechanizmus, amelynek keretén belül egy bizonyos mennyiségű autót össze kell gyűjtenünk egy adott szintről, hogy a következő szint autóit elérhessük. Míg korábban a fejlesztők úgy építették fel a kampányt, hogy az nagyjából alkalmazkodjon hozzánk, és akár néhány verseny eltéréssel próbálhassuk ki mondjuk a Ford Focust és a Ferrari 458-at, ennek most vége, amíg nem szerzünk meg elég autót, hogy a mesterséges limitet feltoljuk, addig ne is reménykedjünk.

IV. oldal

Ráadásul felmerül a kérdés, hogy mégis miért vannak már az első bajnokságban is negyedik és ötödik szintű bajnokságok, mikor teljesen nyilvánvaló, hogy ezekbe nem fogunk tudni benevezni, hacsak nem grindolunk. Hiszen, ugyebár, kevesebb pénzt tudunk keresni, mint a korábbi részekben. És akkor itt jön az újabb csavar, mégpedig a mod rendszer megváltoztatása.

A modok ugyebár azok a néhányszor felhasználó kártyák, amik valami extra nehezítést, körülményt hoznak be egy-egy versenyre, és amiknek köszönhetően további krediket szerezhetünk: olyanokra kell gondolni, hogy például ne hagyjuk el a pályát, egy fix kameranézetet használjunk, és hasonlók. Na, most ezeket a modokat csak randomizált csomagokból szerezhetünk, mint ahogy vehetünk autókat, emblémákat és a versenyzőnkre aggatható ruhákat tartalmazó csomagot is.

Galéria megnyitása

Szóval, a döntés igazából az, hogy grindolunk és új autót veszünk, vagy grindolunk, véletlenszerű modokat tartalmazó csomagokat veszünk, hogy aztán több pénzt tudjunk keresni a következő futamokon, hogy aztán ugyanez a dilemma megint előkerüljön. Ez pedig egy kicsit megmérgezi a kampányt. És habár valós pénzt egyelőre nem fizethetünk a csomagokért, ezt nemsokára bevezetik a fejlesztők, mint ahogy azt az utóbbi pár rész esetében mindig tették néhány hónap elteltével (ez már megerősített tény). Mire gondoljon ilyenkor az ember? Megfordulhat a fejünkben, hogy a megjelenéskor azért hagyták ki a valós pénzzel való fizetés lehetőségét, hogy emiatt ne hőbörögjenek a vásárlók és a kritikusok? Holott nyilvánvaló, hogy az egész rendszert a mikrotranzakciók köré alakították ki?

Ezen kívül a Forza Motorsport 7 másik nagy problémája a PC-s verzió. Míg az Xbox One-on a legjobban kinéző, legjobban optimalizált játékok közé tartozik (1080p-ben fut, 4X-es MSAA-val, atomstabil 60fps-sel, 24 versenyzővel és szép grafikával), addig a PC-s változatot a Forza Horizon 3 után ezúttal sem sikerült eltalálni. A baj az, hogy nem tudni, mi a probléma. A DirectX 12-es motor ugyanis remekül teljesít, fantasztikus grafikát és csodás teljesítményt képes produkálni, amikor éppen működik. Mert sajnálatos módon rengetegen arról számolnak be, hogy nem működik.

És sajnos nekem is ez volt a tapasztalatom: volt, hogy napokon keresztül tökéletesen ment, majd egyszer csak menet közben magától kilépett, és onnantól nem volt hajlandó rendesen futni két napon át (véletlenszerűen szaggatott, mikroakadásokat produkált). Aztán megint jól ment, aztán megint nem. Ezen kívül szintén sokaknál, így nálam is előfordult, hogy néha hajlamos volt brutálisan sok ideig, szó szerint percekig tölteni egy pályát, míg máskor ez fél percen belül lement. Szóval, a PC-s verzió a legjobb szándékkal is inkább bizonytalan, ami elég szomorú a Microsoft saját DirectX 12-es játékától.

De ezzel együtt a korábban leírtak mind állnak: ez a valaha készült legteljesebb, leginkább testreszabható, minden igényt kielégítő, legjobban kinéző, legkeményebben szóló kvázi-szimulátor. Éppen ezért szomorú, hogy olyan marhaságokkal le kell húzni, mint a minden más játékban utált loot crate rendszer és az emiatt némileg elrontott egyjátékos mód, és hogy a PC-s verziót ezúttal sem sikerült elsőre eltalálni.

Galéria megnyitása

Galéria megnyitása

Galéria megnyitása grid_on

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
0% THM
{{ product.displayName }}
csak b2b
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap