Külön weboldal, visszaszámlálás, hangulatkeltő videó, az AMD igazán rákészült arra, hogy leleplezze nekünk a VEGA architektúra rejtelmeit. Legalábbis ma délután háromig ezt hittük, amikor is kiderült, hogy amire vártunk, az tulajdonképpen csak egy újabb mézesmadzag, konkrétumot keveset tartalmaz.
A Graphics Core Next architektúrát anno úgy álmodták meg a cég mérnökei, hogy alapból nagy tudású és jól fejleszthető legyen. Az utóbbi években viszonylag pici léptekben haladtunk előre, egyik generáció sem különbözött szignifikánsan az előzőtől, de a VEGA elég nagy változásokat hozhat magával. Kezdjük azzal, hogy hozzányúltak a shader maghoz, amire ezúttal már Next generation Compute Unitként (NCU) hivatkoznak. A PlayStation 4 Pro alapjait pedzegető Mark Cerny interjú óta tudjuk, hogy az ottani integrált GPU képes teljes sebességgel kezelni az FP16-os számokat, úgyhogy várható volt, hogy a VEGA is meglépi ezt, de igazából még ennél is tovább ment: képes sima 8 bites integer számokkal is dolgozni, az FP32-höz viszonyítva négyszeres sebességgel. A Polaris esetében is volt már FP16 támogatás, de ott csak a regiszterekben tárolt adatok méretével lehetett ezzel spórolni, valós gyorsulást nem hozott, a VEGA viszont már gyönyörűen skálázódik.
Játékokban nem valószínű, hogy a közeljövőben ebből bármit is profitálna a chip, de mélytanulásos rendszerekben vagy kisebb pontosságot igénylő HPC feladatoknál ez komoly előny. Amire viszont már a játékosok is felkaphatják a fejüket, az az, hogy a doksi szerinte az NCU-k magasabb órajel elérésére képesek mint az eddigi megoldások és több utasítást képesek feldolgozni órajelenként. Utóbbi sok mindenből eredhet, hogy valós előny lesz-e az kérdés egyelőre, viszont egy kis plusz órajel még senkinek sem ártott.
Átdolgozták a geometriai motort is, kétszer erősebbé vált, a feladatok ütemezése is jobban fog menni, elvileg jobb lesz a terhelés elosztás, de sajnos semmi nincs kifejtve bővebben, hogy ezt hogy érték el. Megjelentek a Primitive shaderek is, amik abban segítenek majd a GPU-nak, hogy nagyobb hatékonysággal dobálhassa el a felesleges geometriai primitíveket a renderelés során. Sajnos ennek a működéséről se tudunk semmit, így kérdéses, hogy fejlesztői közbeavatkozásra lesz szükség, vagy teljesen automata lesz a rendszer.
Megváltozott a memóriavezérlő is, ami az előre kiszivárgott információkban eléggé nagy kavarodást okozott, mert úgy nézett ki, hogy a HBM memóriachipeken felül még lesz valami nagy sávszélességű cache is a GPU-n, de úgy néz ki ez alatt talán magát a HBM memóriát érti az AMD. Viszont az új vezérlő nagyon sokrétű lesz, egyszerre lesz képes foglalkozni a fedélzeti memóriával, akár extra flash tárhellyel, vagy akár a processzor RAM-jával és jobb helykihasználással fog dolgozni. Pontos adataink itt sincsenek, de az AMD szeretné optimalizálni a memória kezelését, ami főleg az üzleti szegmensben nagyon sok előnnyel járhat. 512TB-nyi memóriát képes megcímezni a GPU, ami már-már nevetségesen sok, de egy sokfelhasználós, virtualizált rendszerben lehet értelme.
A HBM memóriák második generációja teljesít majd szolgálatot a VEGA mellett, ami kétszer akkora sávszélességet jelent azonos érintkezőszám mellett (a kétszeres órajel miatt), és végre egy lapja nem csak 1GB-os lehet, hanem akár 8 is. Ezért van az, hogy 4-32GB-ig bármilyen kártyát építhet majd az AMD az új szabvánnyal, és ha elég az 512GB/s-os sávszélesség, akkor négy modulra sincs szükség, elég kettő. Raja Koduri tavaly év végén mutatott is egy VEGA GPU-t élőben, azon csak két HBM memória memória volt, tehát biztos lesz olyan változat, ami így épül fel (és igazából ez a sávszélesség még manapság is nagyon soknak számít, az 1TB/s már-már feleslegesnek hat).
Az nVidia a Maxwell architektúrájának az egyik titka lehet, hogy csempékre bontja a képet és egyszerre csak egy kisebb szeletével foglalkozik. Úgy néz ki ezt most az AMD is meglépi, és még egy utolsó érdekesség, hogy a ROP-okat leválasztották a memóriavezérlőről, és inkább az L2 cache-hez csatlakoznak, így néhány esetben jelentős sebességnövekedés érhető el. Pontos számaink persze nincsenek, ahogy a változások egy része is egyelőre csak PR szöveg mögé van bújtatva, de a következő hónapokban valószínűleg tisztul majd a kép. Remélhetőleg azért nem szavanként kell majd kihúzni a cégből az infókat.