FIFA 10 - Mozgasd meg az ujjaidat!

Sokáig a Pro Evolution Soccer számított a focijátékok királyának, a FIFA viszont tíz év után ismét kezdi összeszedni magát. Konzolos teszt jön.

FIFA 10 - Mozgasd meg az ujjaidat!

I. oldal

A FIFA sorozat 1993-ban indult, igazi aranykorát pedig az évtized második felében élte. A FIFA 96 egyszerűen fantasztikus volt, a World Cup 98-at pedig annyira eltalálták a készítők, hogy máig úgy tekintünk vissza rá, mint a valaha készült legjobb, leghangulatosabb focijátékra. A sorozat aztán csúfos hanyatlásba kezdett, a 2005-ben Xbox 360-ra elsőként megjelent, újgenerációs grafikájú Road to World Cup pedig nemhogy egy új korszakot nem nyitott, de játékélményben még meg is gyalázta a már tizenkét éves múlttal rendelkező szériát. A Pro Evolution Soccer ekkor tört elő, a FIFA pedig gyakorlatilag elbújhatott mellette, és akkor a PC-re évekig el nem készült új motorról még nem is beszéltünk. Az utóbbi időben egyedül a magyar kommentár és a teljes licenszbirtoklás szólt a FIFA mellett, most viszont megérkezett a legújabb, 2010-es rész, mely mint főnixmadár a hamvaiból, úgy támadt fel, és úgy adott új erőt a sorozatnak.

Már a tavalyi rész is azt engedte sejtetni, hogy kezd valami új megszületni a FIFA világában. Persze még messze nem ért fel a PES fantasztikus hangulatához, és teljesen élethű szimulációjához, de tartalomban, külcsínben, és sok másban már magasan verte azt. Meg kell nyugtassak mindenkit, a FIFA 10 se lett egy tökéletes játék, viszont azok számára mindenképpen aranyérmes, akik csalódtak a korábbi részekben, de valahogy sosem húzott a szívük a Konami felé. Az új rész ráadásul bővelkedik újdonságokban, van benne Virtuális profi és Élő idény 2.0 játékmód, Menedzser mód, továbbá jobb lett a kezelés is, de minderről szépen sorjában, elsőként most indítsuk a játékot!

A program a FIFA 09-ben elért eredmények áttekintésével kezd. Megnézi, hogy konzolunk merevlemezén milyen mentések vannak, miket értünk el a játékban, és meddig jutottunk. Ha nem talál semmit, akkor manuálisan beállíthatjuk a nehézségi szintet, a gombkiosztást, és az alapértelmezett csapatot. Előbbinél három szint van, a kezdő a még sosem fifázott játékosoknak szól, a haladó azoknak, akik időnként játszanak focis címekkel, a tapasztalt szint pedig az igazi profikhoz igazít mindent. A gombkiosztásnál klasszikus és alternatív presetek állnak rendelkezésre, melyek nagyjából megegyeznek, csak a lövést és a beívelt passzt cserélik fel, kinek kénye-kedve szerint. Az utolsó, az alapértelmezett csapat arra jó, hogy villámmeccsek alkalmával mindig a kedvencükkel induljunk anélkül, hogy sokáig túrnánk utána a listában.

II. oldal

A menübe belépve tengernyi lehetőség fogad. A Kezdőrúgáson belül elérhető a klasszikus Barátságos meccs, a két random csapat összecsapását adó Gyors párosítás, és az egyetlen játékos irányítását biztosító Légy profi gyorsmeccs. A Játékmódok menüben a Menedzser mód számít újdonságnak, melyben 15 idényen keresztül irányíthatunk egyetlen csapatot. Lehet igazolni, vannak valósághű fejlődések, felkutathatunk új tehetségeket, szerezhetünk szponzorokat, egy szóval beleülhetünk az igazgatói székbe, kézbe véve minden napi szintű döntést. A Játékmódok menün belül van még a Légy profi idény, ami karierre épül nem egyenlő az előző Légy profi gyorsmeccsel, a különböző kupákat biztosító Bajnokság, illetve a Szalon mód, mely offline többszemélyes kihívásokat nyújt, különböző mutatványokkal és jelvényekkel fűszerezve.

A Virtuális profi játékmód egy teljesen új dolog, ilyennel még nem találkozhattunk a FIFA történelme során. Saját fotónkat feltölthetjük az EA Sports Football Worldre, majd miután egy webes szerkesztővel arcképünket rávarázsoltuk egy standard focistára, már nincs is több dolgunk, mint betöltetni azt a játékba. A karakterünk fejleszthető, minden módban kap pontokat, igazi karriert futhat be, jó szerepléséért erőnléti bónuszokat zsebelhet be, egyéni képességeket fejleszthet ki, nem utolsó sorban pedig még saját gólörömöket is tanulhat. Ez nagyon jópofa és szórakoztató dolog, hasonlóan a másik nagy újdonsághoz, a Virtuális idény 2.0-hoz. Itt naprakész igazolások, eltiltások, kezdő felállások, erőnléti adatok tölthetőek le, egyszóval minden a való világ szerint alakul, játék lévén viszont megváltoztathatjuk az eredményeket! Lenyomhatjuk az életben is lejátszott meccseket, az eredmény megváltoztatására viszont csak egyetlen lehetőségünk van. Az igazi és a játék statisztikáját a gép ezután összehasonlítja, így egy grafikon segítségével igazi képet kaphatunk arról, mennyivel is könnyebb a tévé előtt pötyögni, mint a pályán izzadni. A frissítések amúgy minden hét szerdáján érkeznek, az egyetlen gond viszont, hogy csak néhány liga adatai érhetőek el.

A fennmaradó négy pont nem érdemel komolyabb magyarázatot, de ha már így belelendültünk a lehetőségek kivesézésébe, akkor nézzük meg ezeket is. A Xbox LIVE a multiplayer összecsapások otthona, a Saját FIFA 10 alatt találhatjuk a beállításokat és a szintén újdonságnak szolgáló oktatóvideókat, míg a FIFA 10 üzletben lehet hozzájutni a legújabb DLC-khez, melyekből az első teljesen ingyen van! Az utolsó, Csapatok szerkesztése menüpont alatt tudjuk letölteni a legfrissebb kereteket, illetve szerkeszthetjük a játékosokat, a csapatokat, és a hozzájuk tartozó stadionokat is.

III. oldal

A Gyakorlóaréna nem új dolog a FIFA világában, most azonban kibővült ennek a funkciója, így ez is megérdemel egy kövér bekezdést a cikkünkben. Ha meguntuk a trükkök bemagolását és a kapura rúgásokat, akkor a back gomb megnyomásával új lehetőségek közül választhatunk. Lehet pontrúgásokat, bedobásokat, szögleteket és büntetőket gyakorolni, illetve van még idő nélküli edzőmeccs is. Ami viszont a legnagyobb újdonság, az a saját pontrúgások létrehozása. Ilyenkor egy régió kijelölése után négyféle különböző pontrúgást lehet rögzíteni, megadva nem csak a saját játékosnak, de a többi csapattagnak is a futási útvonalait. Aki pedig sokáig eljátszogat vele, az végül olyan taktikát is kialakíthat, mely garantáltan verhetetlen lesz az online kihívókkal szemben.

Az utolsó, és egyben legfontosabb vérfrissítés az irányítást érte. Végre valahára, oly sok év szenvedés után már nem csak nyolc irányba képesek menni a játékosok, hanem gyakorlatilag bármerre, amerre a sticket toljuk. Érthetetlen, hogy miért kellett ezzel 2009-ig várnia az Electronic Arts-nak, de csak sikerült megoldaniuk ezt is, úgyhogy immáron tényleg semmi nem állhat az utunkba. A többi maradt a régiben, az Y az átlövés, az A a passz, az X a beívelt passz, a B a lövés, az RT a futás, míg a Dpad a taktikaválasztó. A cselezések továbbra is a néhány évvel ezelőtt bevezetett kétkaros megoldást használják, a labdapörgetést például a két stick egymástól való hosszú eltolásával hozható elő, míg átlépésnél például oldalirányba ívesen kell széthúzni őket. A trükköket egyébként a játékhoz mellékelt használati utasítás bővebben is kifejti.

A grafika pazar, kicsit műanyagok az emberek, de ettől függetlenül érezni, hogy évről-évre mindig javítanak egy kicsit a kinézeten. A játék pedig végre élesben is kezd hasonlítani az előtte kiadott screenshotokra is, eddig ugyanis az egész egy nagy Photoshop attrakció volt, aztán az ember jól meglepődött, ha otthon próbálta a méregdrágán megvett lemezt. A hangok terén szintén csak jót tudok mondani, a kommentátori székbe idén is Hajdú B. István és Faragó Richárd került, akik mint mindig, most is tökéletes munkát végeztek. A muzsika felhozatala is jó, a hagyományos popslágereken kívül még világzenei dalok is helyet kaptak benne, ami plusz löketet ad a hangulatnak.

IV. oldal

A lezárás előtt szokásunkhoz hűen még nézzük meg gyorsan a többjátékos lehetőségeket. Konzolon az Xbox LIVE, illetve a PSN szolgál az online csaták otthonának, ezen belül pedig többféle mód közül választhatunk. A Szemtől szembe menüre bökve hozzánk hasonló képességű ellenféllel rak össze a játék, így biztosan nem lesz olyan, hogy kezdőként sorra vernek minket a tapasztalt gamerek. A Profi klubtorna ennél már kicsit komolyabb, itt többen képviseljük a klubot, a csapattársakat pedig magunknak kell összeválogatnunk, barátaink és ismerőseink beszervezése után pedig ismeretleneket is meghívhatunk hozzánk, ha a Szemtől szembe módban jó játékosnak bizonyultak. Az Online csapatjáték szintén fantasztikus, itt akár húszan is játszhatunk egyszerre, a kapusokon kívül teljesen kilőve a mesterséges intelligenciát a játékból. Végezetül az Online ligák szolgálnak a multiplayer kupákra, míg az Üzletben a DLC-ket tölthetjük le.

Jó játék lett a FIFA 10, hosszú évek óta a sorozat legjobb darabja, látszik rajta, hogy a készítők végre szeretnének kitörni a régi megbélyegzett időkből. A látvánnyal és a hangzással nincs baj, a szavatosság a többjátékos módnak, a bajnokságoknak és a menedzser módnak köszönhetően majdhogynem végtelen, egyetlen dolog nem stimmel továbbra sem, az a fociszimuláció. A PES valahogy még mindig erősebb ebben, az emberek ott valósághűbben mozognak, könnyebb az irányításuk, és ezzel a játékélmény is messze jobb, mint a jelen cikkalanyunk esetében. Tökéletes focijátékot viszont csak úgy fogunk kapni, ha a PES-t és a FIFA-t összegyúrjuk, de mivel ilyen biztosan nem lesz soha, ezért be kell érjük a jelenlegi helyzettel.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward