Shop menü

FELOKOSÍTOTT GUMIABRONCSOK RÉVÉN LEHET A KÖZLEKEDÉS MÉG BIZTONSÁGOSABB

Az autók már képesek érzékelni a csúszós utat az új fejlesztések révén, de mi lenne, ha már a gumi szólna a fedélzeti rendszernek erről?
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Felokosított gumiabroncsok révén lehet a közlekedés még biztonságosabb

Az elmúlt egy évtized alatt hatalmas fejlődés következett be a járműgyártás terén, és nemcsak az elektromos járművek térnyerésére gondolunk itt, hanem például a biztonsági megoldásokra is. A CES-en a Goodyear már olyan fejlesztéssel állt elő, ami a gumikat érinti, és egy holland kutatóintézet munkatársaival közösen alkotta meg.

A holland TNO neve valószínűleg senkinek nem cseng ismerősen, pedig a cég sok érdekes innovációval állt elő az elmúlt közel 100 évben. A cég általában nem kész termékeket készít, hanem ötleteket, technológiákat szállít, így rendszerint a háttérben marad. Most is ez a helyzet, hiszen a Goodyear mutatta be a céggel közösen megalkotott gumiabroncsot, ami a jövőben meghatározó fontosságú lehet.

A szakemberek szenzorokat integráltak közvetlenül a személyautókba szánt gumiba, és ennek köszönhetően képes lesz rögtön az útfelületről érzékelni a rendszer, ha a felület csúszós, síkos, nedves vagy bármilyen egyéb veszélyt tartogat. Ilyen formában minden eddiginél közvetlenebb rálátást nyernek a vezetéstámogató berendezések a környezeti viszonyokra. A fejlett ADAS megoldások képesek lesznek előre felkészülni olyan váratlan helyzetekre, amire esetlegesen a járműnek reagálnia kell a balesetek elkerülése érdekében.

Galéria megnyitása

A Las Vegasban bemutatott technológia révén hatékonyabban üzemelhet majd például az autókba épített vészfékasszisztens (AEB). Ezeket legtöbbször arra hangolják, hogy a lehető legrövidebb idő alatt állítsák meg az autót, és főleg száraz időben teljesítenek jól a mérési adatok, tanulmányok szerint. Viszont amennyiben tudja előre a kocsi, hogy adott körülmények között milyen külső hatásokkal kell szembenéznie, előre felkészülve, még gyorsabban megoldhatja a megállást. Erről az információról később akár a környező autóknak is adhat információt a jármű, miközben a sofőr is látja majd szükség esetén a figyelmeztetést.

Galéria megnyitása

Amikor a jármű azt látja, hogy váratlan akadály van előtte, mely miatt intenzív fékezésbe kell kezdeni, a kocsi már eleve olyan módon kezdheti a fékeket működtetni, ami igazodik az útviszonyokhoz, miután erről is lesz információja a gumitól származó adatokból. Így még kisebb lesz az esélye annak, hogy egy az országúton kiugró őz miatt télen az árokban köt ki a síkos úton megcsúszó jármű, mivel az ADAS rendszer pontosabban foghatja meg az autót, akár a sofőr beavatkozása nélkül is. Az új fejlesztést a Goodyear SightLine névre keresztelte el.

Galéria megnyitása

A vállalat elmondása szerint a SightLine gumikkal szerelt, megfelelő fedélzeti elektronikával és ADAS rendszerrel ellátott kocsik a legtöbb balesetet sikeresen kerülhetik majd el akkor is, ha kifejezetten rosszak a tapadási viszonyok, például hó van az úton, erős esőzésben halad a jármű vagy éppen jeges felületre fut. Ilyen esetekben azt is tudja majd az autó, hogy hamarabb kell érzékelnie a bajt, korábban indíthatja meg a vészfékezést a felhasználó és a jármű épségének megóvása érdekében.

Azt is elmonda a cég, hogy akár 80 km/h-s tempónál is hatékony lesz ez a rendszer az alacsony késleltetésnek hála. Gyorsan lesz képes alkalmazkodni a változó útviszonyokhoz az autó, ami főleg akkor lesz fontos, ha például hóátfúvások vannak, és a tiszta/havas szakaszok gyorsan váltják egymást.

Galéria megnyitása

A Goodyear már sok éve dolgozik a intelligens gumikon, 2021-ben a vállalat arról beszélt, hogy olyan szenzorokat pakol az abroncsokban, melyek képesek önmagukban érzékelni a nyomás elvesztését, vagy azt, ha a kerekek felülete túlságosan kopott, és ezekről jelzést tud adni az autónak. Most a SightLine szintet lép a még kifinomultabb szenzorokkal. Hogy mikor kerülhet forgalomba ilyen gumi? Nos, erről egyelőre nem esett szó.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére