Shop menü

FÉLELMETES TEMPÓBAN NŐ A SZEMÉLYAUTÓK AKKUMULÁTORIGÉNYE

Ahogy eddig, úgy most is a gyártási kapacitások jelentik a szűk keresztmetszetet, a mostani kiemelkedő mennyiségnél is több akkura lenne szükség.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Félelmetes tempóban nő a személyautók akkumulátorigénye

Az Adams Intelligence részletes statisztikai adatokkal rukkol elő arra vonatkozóan, hogyan alakult 2022 első felében az EV akkumulátorok forgalma globálisan. Kiderült az is, hogy mely gyártók vezetik a piacot, és érdekes adatokat kaptunk arról, hogy milyen mértékben szívják fel az akkumulátorokat a különböző hajtásláncokkal rendelkező autók – a plug-in hibrideknél érdekes módon alig volt növekedés.

Valószínűleg senkit nem lep meg, hogy mennyire nagy tempóval növekedik a leszállított akkumulátorok mennyisége globálisan, de azért mégis megdöbbentő a statisztikai adatokat látni erről. Az Adams Intelligence kimutatása ráadásul kizárólag a villanyautók számára biztosított telepekre terjed ki, az otthoni és a vállalati energiatárolókra nem. Pedig ezeknek a forgalma is folyamatosan felfelé ível – főleg akkor, mikor még a szabályozók is ebbe az irányba terelik a fogyasztókat.

Az idei év első felében 79 százalékkal emelkedett a gépjárművekbe leszállított akkumulátorok mennyisége.

2021 első felében összesen 109 GWh akkumulátor került beépítésre a különböző hajtáslánccal szerelt autókban, az idei évben pedig már 195,5 GWh-s értékről beszélhetünk, ugyanúgy hat hónap leforgása alatt. 2020-ban még az egész éves kapacitás volt 134,5 GWh. Mivel a gyártókapacitás sokat azért nem bővül az idei év második felére, csak moderált lehet a növekedés a 195,5 GWh-s értékről, de azt már így is borítékolni lehet, hogy 2022 egészében átlépjük majd a 400 GWh-t.

Galéria megnyitása

Az Adams Intelligence minden akkumulátort figyelembe vett, amit olyan autókba pakoltak, melyeknél a hajtáslánc részét képezi villanymotor. A tisztán elektromos autók (BEV) mellett ide értjük a konnektorról tölthető hibrideket (PHEV) és egyszerű hibrideket, lágyhibrideket is, amik menet közben maguknak töltik a telepet (HEV), és csak kicsi mértékben használnak elektromos rásegítést a közlekedés során. A BEV, PHEV és HEV járművek között értelemszerűen a BEV-k igényelték a legtöbb akkumulátort.

Galéria megnyitása

A kizárólag villanymotorok által hajtott gépjárművekbe került a felhasznált akkumulátorkapacitás 89 százaléka. Ebben semmi meglepő nincs, hiszen egyre nagyobb telepekkel szerelt autók kerülnek forgalomba, hogy hosszabb hatótávra legyenek képesek, és ezek nem is tudnak egyéb energiahordozóra támaszkodni menet közben. A PHEV modellek, amiket lehet tölteni konnektorról, és lokálisan akár teljesen elektromosan eljárhatnak, 10%-os részesedést tudtak elérni, a hibridekbe pedig mindössze 1% került.

Kína továbbra is nagyhatalom az akkugyártásban, de Európa nagyon szépen lépdel előre, és Magyarországnak a jövőben fontos szerepe lehet az európai akkugyártásban, nemzetközi szinten is jó helyen lehetünk, ha a mostani fejlesztések rendben megvalósulnak. Az év első felében 113 GWh akku készült csak Ázsiában (elsősorban Kínában) különböző járművek számára , 48,1 GWh Európában, Észak-Amerika pedig 33,4 GWh-val járult hozzá a teljes kapacitáshoz.

Galéria megnyitása

Toronymagasan a CATL a legjelentősebb piaci szereplő az akkumulátorgyártásban, és a CATL az, aki hazánkban is egy gigaberuházáson dolgozik. Csak ez a kínai cég 64,9 GWh-nyi telepet biztosított az autók számára 2022 első felében. Az LG Energy Solution 33,8 GWh-s eredménnyel lett a második, a harmadik helyet pedig a Panasonic előtt a BYD csípte meg. A BYD elképesztően nagyot ment, egy évvel ezelőtt még csak 7,1 GWh akkumulátort gyártott járművekhez, most pedig már 24,4 GWh szerepel a neve mellett. Az élmezőnyben senki nem tudott még csak hasonló tempót sem elérni.

Galéria megnyitása

A Teslák magukban 41,7 GWh akkumulátort használtak fel június végéig, miközben a GAC, a BYD, a Hyundai és a KIA együtt tudott 42,7 GWh kapacitásra szert tenni. De azt látni kell, hogy igazából mindegyik autógyártónak több telepre lenne szüksége ennél. Mindenkinél a gyártókapacitás hiánya jelenti a korlátozó tényezőt.

Még azt is megnézte az Adams Intelligence, hogy milyen akkutechnológiák vannak használatban. 52,7 GWh-nyi akkumulátort szállítottak le a gyártók LFP, tehát lítium-vasfoszfát alapon. DE összességében azért még az NCM (nikkel-mangán-kobalt-oxid) a domináns, csak azokat különböző szériákra bontva sorolták fel az elemzők a kimutatásban, mivel ezeknek eltérő a felépítése. Mostanra egy átlagos, elektromos hajtást bármilyen formában alkalmazó járműbe 31,4 kWh-nyi akkumulátor kerül. Ez 27%-os emelkedést jelent egy év alatt.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére