Shop menü

FARMING SIMULATOR 17 - BEÉRETT A SZÉRIA

A Giants jól eltalálta, mi az, amin változtatni kell, és mit érdemes megtartani, hogy a játék élvezetes legyen.
Tibor Kovács
Tibor Kovács
Farming Simulator 17 - Beérett a széria

1. oldal

Vannak olyan szériák, amelyek indulásukkor a legjobbak, és vannak olyanok is, amelyeknek idő kell hogy beérjenek. A Giants Software Farming Simulator sorozata eddig szigorúan csak a műfaj rajongói, a casual játékosok, vagy a nagyon elszántak számára lehetett érdekes (lsd. Farming Simulator 15 tesztünket), a legújabb résszel azonban más a helyzet. A széria most érkezett el arra a pontra, amikor már a komolyabb játékosok figyelmére is érdemes lehet - persze még mindig csak rétegjátékként.

Az alapvető építő elemei nem sokat változtak: a földművelés mellett tenyészthetünk állatokat, és foglalkozhatunk fafeldolgozással is, terményeinket pedig eladhatjuk, kihasználva a változó piac által nyújtott lehetőségeket. A változások a részletekben keresendőek. Az alkotóknak sikerült kigyomlálniuk a túlbonyolított, felesleges elemeket, finomítani a meglévőkön, javítani a rosszul működőkön, és jó eltalálták, mik azok az újdonságok, amelyekre a játéknak szüksége van.

A grafika is megszépült, a tájak kezdenek végre életre kelni, a városokban sem csak egyforma, unalmas házakat láthatunk, igyekeztek kis változtatásokkal színesebbé tenni a környezetet. A vízfelületek már egészen jól néznek ki, az állatok modelljei pedig kifejezetten jópofák lettek - az újdonságként bekerült malacokat egyszerűen nem lehet nem szeretni. Az utcákon mászkáló statiszták még mindig kissé zombiszerűen mozognak, de messze nem olyan rossz a helyzet, mint a 15-ben volt.

Tegyük azért hozzá, hogy ennek már igencsak ideje volt, hiszen a sorozat 2008 óta létezik, és bár azóta minden évben vadonatúj résszel jelentkeztek a készítők (a 14 és 16 kivételével, melyek csak mobilos változatok voltak), a változások legtöbbször az újfajta munkagép márkák bekerülésével nagyrészt ki is merültek.

2. oldal

A játék egy egész hangulatosra sikeredett intróval indul, dögös zene, dübörgő munkagépek, dinamikus képsorok, amitől még a nem mezőgazdász lelkületűek is kedvet kaphatnak, hogy elmerüljenek a földművelés rejtelmeiben. A tanulópályákon szokás szerint megismerkedtünk a földművelés és állattenyésztés különböző munkafolyamataival, és a favágás illetve rakodás alapjait is elsajátíthatjuk. Ha mindez nem lenne elég, a segítség rész alatt részletesen kifejtenek minden munkafolyamatot. A magyar fordítás remekül sikerült, a szövegek jól érthetőek, magyarosak, és helyenként még humorosak is.

A széria legújabb részében már nemcsak férfi, hanem női avatárunk is lehet, ráadásul még a kockás ingünk színét is kiválaszthatjuk, de ami a legjobb, hogy végre átugorhatunk a kerítéseken. Az előző részben hiányoltuk a zenét, ami feldobhatná a monoton munkát, és lőn, a 17-ben végre van offline és netes rádió is, és beállíthatjuk azt is hogy a játék saját zenéinket nyomassa.

A járművek vezetése még mindig árkádos, de ez még jobb is, mint a konkurencia által készített farmsim klónban szereplő elvadult, rosszul beállított fizika, ami csak akadályozott minket. Persze itt sem minden tökéletes: maga a fizika alapvetően jól működik, de időnként váratlan meglepetésekkel is tud szolgálni, amelyek viszont igen szórakoztatóak tudnak lenni. Ilyen jelenségekkel már a tutorialban találkoztunk: az első az volt, amikor disznók etetővályújába töltöttük épp a takarmányt, amikor a kisgép, amelyben ültünk gondolt egyet, és látványos dupla szaltóval berepült a malackák közé. A sertések szerencsére ezt nem vették zokon, és zavartalanul folytatták a táplálkozást.

Újdonság még a játékban, hogy a kisebb tárgyakat már kézzel is fel tudjuk emelni, így egy könnyebb farönk felrakodásához például már nem kell külön munkagép. A tárgyak közül legnagyobb kedvencünk a szonikus talicska lett, mely amellett, hogy állatokat lebegtethetünk vele, szinte minden váratlan probléma megoldására képes. Segítségével emberfeletti erőre tehetünk szert, nemcsak a disznók, marhák levegőbe emelésére alkalmas, eltolhatjuk vele a számunkra túl nehéz tárgyakat, és kimozdíthatjuk vele akár az elakadt munkagépeket is. Talicska helyett lehet próbálkozni kukával, kaszálógéppel, biciklivel és zseblámpával is, persze kizárólag tudományos célzattal, ahogy mi is tettük.

3. oldal

A játék több mint 200 különböző munkagépet és eszközt vonultat fel 60 licencelt gyártótól, melyek között újdonságként szerepel a Massey Ferguson, a Challenger, és a Valtra, és visszatér a 2009-ben már bemutatkozott Fendt márka is. A termények között újdonság a szójabab, a napraforgó és a szerves zöldtrágyaként is kiválóan hasznosítható olajretek. (Nincs menekvés, aki a játékba belefog, az ilyen és hasonló, valós mezőgazdasági ismeretekre tehet szert). A tartható és tenyészthető állatok között újdonság a sertés. Állataink beszerzéséről, takarmányozásáról, itatásáról és almozásáról is magunknak kell gondoskodnunk, ehhez mindenféle munkagép kapható a boltban: utánfutók a szállításhoz, tartálykocsik, takarmánykeverők, rakodógépek, szalmafúvók. Állataink annál nagyobb hasznot hoznak, minél jobban törődünk velünk, például a magas tejhozam elérése érdekében fontos, hogy a szarvasmarhák a megfelelő takarmánykeveréket kapják.

A baromfitartás változott az előző verzióhoz képest, már nem vehetünk külön tyúkokat, de alapban kapunk párat, amelyek folyamatosan termelik nekünk a tojást. Velük kapcsolatban nem lesz más dolgunk, mint időnként felszedni és eladni a tojásokat. Ebből nem számíthatunk túl nagy bevételre, de kis kiegészítésnek jó. A boltban vásárolhatunk méhkaptárakat, amelyek automatikusan hozzák a hasznot, miután leraktuk őket, de vehetünk szélerőművet, napkollektorokat, melegházakat is, amelyek hasonlóképp termelik nekünk a pénzt. Újdonság még az az egyszerű mini játék is, ami annyiból áll, hogy a pályán szétszórt aranyrögöket kell megtaláljuk, ami szintén egy kis plusz bevételt jelent.

A nagyobb újdonságok között szerepel a vasútvonalak használata, ami jól jön, ha nagyobb mennyiségű terményt, vagy kivágott fát akarunk szállítani. A vonatokat mi maguk indíthatjuk, és nagy előnyük, hogy ez nekünk egyáltalán nem kerül pénzbe, nem kell megvásárolni őket, és nincs bérleti, vagy szállítási díj sem.

A mesterséges intelligencia végre használható lett, és a játék eljutott arra a pontra, hogy érdemes munkásokat bérelnünk, és azok nem fognak váratlanul csapot-papot otthagyni és elvágtatni a műtrágyázóval a naplementébe, ahogy az FS 15-ben tették. A munkásokat az unalmas munkafolyamatok elvégzésére fogadhatjuk, nem kerülnek sokba, önállóan dolgoznak, sok időt és fáradtságot megtakaríthatnak nekünk.

A különböző terményekhez, állatokhoz, vagy a fakitermeléshez sokféle különböző munkagépre van szükségünk. A játék elején, amikor még kevés a pénzünk, és a gépállományunk még igencsak hiányos, sokat segít, hogy járműveket, munkaeszközöket nemcsak vásárolhatunk, hanem bérelhetünk is. Ez a funkció arra is jó, hogy kipróbáljuk a járgányokat, mielőtt még eldöntenénk, hogy megvásároljuk-e őket.

Érdemes körülnézni farmer szomszédaink földjein, ezeken szinte mindig találhatunk küldetéseket, amelyeket viszonylag gyorsan elvégezhetünk, nem kell hozzájuk saját munkagép, és nagyon jól fizetnek. A küldik felvétele előtt megnézhetjük, hogy mennyi időt kapunk elvégzésükre, és mennyit fizetnek a munkánkért. Ha gyorsak vagyunk, még bónuszt is kapunk. A küldetések teljesítése a leggyorsabb módja, hogy összeszedjük a gazdaságunk beindításához szükséges kezdő tőkét, és emellett segítségükkel gyakorolhatjuk a különböző műveleteket. Minél több küldetést teljesítünk egy-egy farmer földjén, annál barátságosabb lesz velünk, és annál olcsóbban vásárolhatjuk meg tőle a földjét, ha a későbbiekben bővíteni akarjuk gazdaságunkat.

4. oldal

Két pályát kapunk: az egyik egy átlagos amerikai kisváros, Goldcrest Valley, a másik Sosnovka, a keleti blokkból. Az első is hangulatos, vannak jó kis kávézói, finom muffint lehet kapni a pékségben, és persze itt található a híres Hiperkocka Pizzéria is, de nekünk mégis Sosnovka volt a kedvencünk, amelynek a lepusztult kolhozépületekkel, rozsdás silókkal igazi, poszt-kommunista hangulata van. Az utakon Ladák és Zilek közlekednek egy letűnt korszakot idézve, és a traktorunk természetesen Zetor. Sosnovka sajnos kissé befejezetlen, itt nem kereshetünk aranyrögöket, a farmereknek angol nevei vannak, a közlekedési jelzőtáblákat nem lehet kidönteni, és hiányoznak azok a kis tárgyak, amelyekkel az amerikai pálya tele van - nagy bánatunkra nem találtunk talicskát sem. A játékhoz természetesen ugyanúgy használhatók modok, mint az előző részekhez, és nagy, lelkes modder közösség gondoskodik róla, hogy legyen bőven választék. #talicskatsosnovkaba

A többjátékos módban maximum 16-an vehetnek részt. A fejlesztők javítottak a dedikált szerverek működésén: az FS 15-ben még gyakran szétment a kapcsolat játék közben, itt ez már nem fordul olyan sűrűn elő, viszont időnként nehéz becsatlakozni, ilyenkor érdemes többször újra próbálkozni. Dedikált szervert bérelni is lehet, vagy indíthatunk sajátot, de csak Windows alapút (és ehhez még mindig 2 példányt kell vásároljunk a játékból, egyet a szervernek és egyet magunknak, ha mi is akarunk rajta játszani). A fejlesztők készítettek egy ingyenes mobilos appot, melynek segítségével nyomon követhetjük a szerverünkön folyó tevékenységeket.

Összességében elégedettek voltunk a Farming Simulator 17-tel, amelynek megjelenése fordulópontot jelent a széria életében. Minden szebb, élőbb és részletgazdagabb lett (meg mernék rá esküdni, hogy egyszer hallottam egy disznót szellenteni), a játékmenet gördülékenyebbé és élvezetesebbé vált. Persze van még, amit tovább lehet finomítani, és akadnak még kisebb hiányosságok is (például nem mindig látszik, hogy hol trágyáztunk már és hol nem), de mindent összevetve ez a széria eddigi legjobban sikerült része.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére