Shop menü

FALLOUT 4 VR – ELSŐKÉNT VIVE-ON

A PSVR-os Skyrim után a Bethesda most elsőként a HTC VIVE-hoz készítette el a VR verziót a Fallout 4-ből. Vajon szebb, mint a Skyrim VR?
Csont Szilvia
Csont Szilvia
Fallout 4 VR – Elsőként VIVE-on

1. oldal

A meglehetősen jól összerakott PlayStation VR-os Skyrim után elég nagy optimizmussal álltam fel a székemből, hogy belevessem magam a Fallout 4 világába. Míg a PS előtt ülve kalandoztam (természetesen ott is állhattam volna), addig a Vive sajátosságai miatt úgy döntöttem, hogy ezúttal jobb lesz, ha legyűröm a lustaságomat és állva játszom. Nos, állva az élmény határozottan realisztiusabb, mert bár a kábelek kicsit zavaróak voltak néha, jobb volt a testemmel fordulni jobbra-balra, mint a kontrollerrel 30 fokonként. De nem ez volt, ami rábírt arra, hogy állva játszam, hanem a VIVE kontroller. Míg a Skyrimet a fagyik helyett egyértelműen jobb volt kontrollerrel játszani a gördülékenyebb irányítás miatt, addig a HTC megoldásánál nincs választásunk és így ez volt a kézreállóbb metódus. Persze ha valaki nagyon ülve akar játszani, megoldható az is, de igazából nem javasolt.

Galéria megnyitása

Ugyanakkor a VIVE kontrollert használva nem is bántam, hogy itt nincs lehetőségem hagyományos kontrollerrel játszani. Miért? Mert míg a Sony egy még PS3-hoz készült mozgásérzékelőt vetett be a VR-hoz, addig a HTC egy olyan eszközt rakott a szemüvege mellé, melyet a legapróbb részletekig kizárólag a VR-hoz álmodtak meg. A kontrollereken lévő kerek, nyomogatható tapipadok, a ravasz, az oldalgomb és a menügomb könnyen és kényelmesen használható és remekül képes kiszolgálni még egy olyan összetett irányítású játékot is, mint a Fallout 4.

A VIVE remek adottságai viszont nem adják egyből, hogy az átültetés is pazarul sikerült. Sőt, az első benyomások például elég laposra sikerültek. A semmibe kivetített 2D intro, a leegyszerűsített karaktergenerálás, aminél ha megmoccantam vagy hátra léptem egy fél lépést máris a falba épültem, rossz esetben pedig még a kép is vibrálni kezdett… nos, ezek nem nagyon segítették elő a beleélést. Mint ahogy az sem, hogy a tárgyakkal való interakció és az irányítás sem kimondottan intuitív és nincs rendes tutorial sem, így az irányítás elsajátítása nekem nagyon nehézkes volt.

2. oldal

Alapbeállítás szerint a mozgás teleportálással van megoldva - mint a Skyrimben is, ha fagyikkal játszunk -, de lehetőség van folyamatos mozgást is választani. Utóbbi nekem nem vált be annyira, mint a TESV esetében, itt kicsit más érzésre a dolog. Nem szűkül a fókusz haladásnál és nehéz megszokni a folyamatos előrehaladást és közben fordulást. Bevallom, a rosszullét miatt keveset kísérleteztem ezzel a módszerrel, de azalatt végig darabosan sikerült csak mozognom. A teleportálás viszont roppant kényelmes és praktikus, tehát pont ellentétesek a tapasztalataim, mint a Skyrim esetében. Hozzá kell viszont tenni, hogy a folyamatos mozgás még így is jobban van megoldva a Fallout 4-ben, mint a legtöbb VR címben, Svindler például jobban bírta a kiképzést, mint én.

Összességében az irányítást korrektnek mondanám, a beállítások ismét elég jól testreszabhatóak lettek, például bármilyen feelinges dolog is a bal kezünket felemelve elérni a PIP-Boy menüt, 2 perc után már nem annyira élvezetes feltartani a kezünket. Erre gondolva a fejlesztők be is tettek egy olyan opciót, ami szépen kiprojektálja nekünk a menüt, mi pedig leengedett kézzel kotorászhatunk a milliónyi fül között vagy olvasgathatjuk a quest logot. Ha már itt tartunk, az olvasgatás egyébként nem annyira jó egy VR játékban, főleg ha állva játszik az ember. Én odakészítettem magamnak egy széket ilyen esetekre, de sajnos előfordult, hogy üldögélés közben kicsit megzakkant a játék és elkezdett vibrálni a VR kép (ezt talán javítják majd idővel, még az se biztos, hogy a játék hibája).

Kár, hogy a játszhatóság és kényelem miatt betett lehetőségek elég sokat elvesznek a beleélésből. Ha például kivetített PIP-Boy beállítással megyünk, akkor a bal kezünkre nézve egy „szép” szürke VIVE kontrollert látunk majd a kezünk helyett, ami kicsit illúzióromboló. Ugyanez van beszélgetéseknél is, szürke VIVE kontrolleren láthatjuk, hogy mit kell nyomnunk a tapipadon az egyes opciókhoz.

3. oldal

A játék tehát jól játszható és irányítható, még ha az elegáns megoldásokat nélkülözi is itt-ott. Ezek után felmerül a kérdés, hogy mint az alapverziótól különálló játék, mit is kínál a Fallout 4 VR. Nos, rossz hír, hogy a DLC-ket nem tartalmazza és egyelőre nincs is hír arról, hogy később megjelentetik-e őket. Természetesen az alapjátékos mentett állásunkat is fel kell adnunk, a VR verziót elölről kell kezdeni. Mod támogatás nem igazán lesz, a Creation Club nem elérhető és nem is lesz az a VR Fallouthoz. A közösség által készített modok sem támogatottak, de persze meglehet, hogy egyesek addig ügyeskednek majd, míg össze nem hoznak valamit. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy a VR rendkívül magas gépigénye és stabilitásra való érzékenysége (nem mehet a játék 90 fps alá, különben összehányjuk tőle a bokánkat) miatt érthető, hogy nem hagyják a népet, hogy macerálja a fejlesztők által végletekig kiegyensúlyozott és stabil játékot.

El kell fogadni, nincsenek se DLC-k, se modok, de sebaj, kárpótol minket az élmény, hogy a pisztolyunkkal megsimizhetjük Dogmeat buksiját, hogy egy akkora robot mellett sündöröghetünk, aminek a térdéig sem érünk és még az akciót és a lövöldözést is maradéktalanul ki tudjuk élvezni. A lövöldözés jó valós időben és V.A.T.S.-al is, ami természetesen elérhető a VR verzióban (megy a teleportálás is idő lassítás alatt).

Ezek után nyilván kíváncsiak vagytok, hogy ha vesztek otthonra egy erőművet és egy HTC VIVE-ot, mire számíthattok külsőségek frontján. Nos, azt kell mondjam, hogy a Fallout 4 alig néz ki jobban HTC VIVE-on a segge alatt az ajánlott GTX 1080-assal, mint a Skyrim PS4 Pro-n. Az, hogy az utóbbi megoldás hardverközeli szoftverrétegekkel dolgozik, elképesztő előnyt jelent a számára, így egy jóval gyengébb vason is nagyjából azt tudja hozni, mint a fél milliós PC-tek. Ha az ajánlott konfigurációnál még erősebb a gépetek, akkor sem húzhatjátok kaján vigyorra a szátokat, mert grafikai beállítások gyakorlatilag nincsenek a játékhoz, vagyis meg kell elégednetek a 1080-assal is atomstabilan futó gyengécske kinézettel.

4. oldal

A játék minden kisebb-nagyobb hibája és gyenge grafikája ellenére mégis magával ragadó tud lenni. A VR élmény ott van benne, még ha a beleélést meg is töri olykor néhány apróság. Viszont az, hogy ott vagy Bostonban, járkálsz a magas épületek és óriás robotok mellett, valahogy mégis elfelejteti veled a tényt, hogy a Fallout 4 akárhogy is mókolnak rajta, nem VR-hoz lett kitalálva.

Ugyanakkor még ha csípem is a VR-t és drukkolok, hogy befusson és jöjjenek a következő generációs szemüvegek, ha most megkérdeztek, hogy hogyan játszanám inkább végig a Fallout 4-et, valószínűleg azt mondanám, hogy egy teljes verziót az összes DLC-vel maximum grafikai beállítások mellett PC-n. De persze ha már ott a VR verzió, néha mókából bóklásznék 1-2 órát abban is, legalább kicsit megmozgat…

Fallout 4 VR gépigények

MINIMUM:

OS: Windows 7/8.1/10 (64-bit verziók)

Processzor: Intel Core i5-4590 vagy AMD FX 8350 vagy jobb

Memória: 8 GB RAM

VGA: Nvidia GeForce GTX 1070 / AMD RX Vega 56 vagy jobb

HDD: 30 GB

AJÁNLOTT:

OS: Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)

Processzor: Intel Core i7-6700K vagy AMD Ryzen 5 1600X

Memória: 16 GB RAM

VGA: Nvidia GeForce GTX 1080 / AMD RX Vega 64

HDD: 30 GB

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére