Shop menü

FAGYÁLLÓ AKKUMULÁTORT JELENTETT BE A CATL

Az új termék a nátrium-ion technológiát alkalmazza, és ez már a második generációs fejlesztés, de a tömeggyártása még odébb van.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Fagyálló akkumulátort jelentett be a CATL

Az akkumulátorgyárak folyamatosan keresik, hogy milyen új felépítésekkel lehetne előrelépést elérni ezen a területen, és az egyik út, amihez nagy reményeket fűznek, a nátrium alkalmazása. A nátrium-ion telepeknek számos előnye lenne, de egyelőre még a jelenlegi megoldásokhoz képest megmutatkozó hátrányok leküzdése jelenti a legnagyobb kihívást a mérnököknek.

2021-ben jelentette be a CATL az első generáció nátrium-ion akkumulátorát, majd 2022-ben a BYD is arról beszélt, hogy jönnek ezek az új akkumulátorok. Vannak már nátrium felhasználásával előállított telepek, de egyelőre még nem arról van szó, hogy a villanyautókban ezeknek a térnyeréséről beszélhetünk. A jövőben viszont ez megvalósulhat, ha a fejlesztések rendben haladnak előre. Most a CATL bejelentette a második generációs Na-ion telepet.

Galéria megnyitása

A legnagyobb eredmény az új nátrium-ion fejlesztés esetén, hogy kiválóan tűri a zord időjárási viszonyokat, extrém fagyban is képes normál működésre. A CATL elmondása alapján -40 fokos hőmérséklet esetén is megbízhatóan üzemel. Attól sem kell tartani, hogy a nagy hidegben előbb merülne le, a cég beszámolója szerint megtartja a tárolt energiát a nagy fagyok mellett is, és teljesen biztonságosan üzemel a nehéz körülmények között.

Galéria megnyitása

Az akkumulátorok számára a hideg környezet komoly nehézségeket okoz, a villanyautók hatótávolsága akár a felére is csökkenhet, mikor komolyabb fagyokban kell szolgálatot teljesíteni. A CATL minden bizonnyal éppen ezért emelte ki azt, hogy a második generációs nátrium-ion telep esetén a fagytűréssel egyáltalán nincs probléma. Erre támaszkodva a jövőben olyan tisztán elektromos meghajtású autókat lehetne fejleszteni, amik minden körülmények között képesek fenntartani ugyanazt a hatótávot. Ez főleg azokon a területeken érdekes, ahol az átlagosnál sokkal több a fagyos napok száma egy évben.

A CATL új fejlesztése 2025-re készülhet el, de egyelőre nincs szó arról, hogy villanyautókban alkalmaznák a cellákat. Azt sem lehet tudni, hogy a friss technológia mellett milyen energiasűrűséget lehet elérni. Márpedig ez nagyon fontos, és a nátrium-ion telepeknek éppen ez jelenti a nagy nehézséget. A lítium-ionos telepekhez képest sokkal rosszabb az energiasűrűségük. Korábban arról beszélt a CATL, hogy a 200 Wh/kg-os szintet szeretnék elérni, de korábban ennél még jelentősen gyengébb értékeket tudott a Na-ion (160 Wh/kg).

Galéria megnyitása

A feltételezések szerint 2027-nél előbb nem érdemes arra számítani, hogy nátrium-ion akkumulátor kerülne tömeggyártásba. Mivel a hidegtűrés és a biztonság az erénye a technológiának, előre láthatólag olyan helyeken kezdhetik majd ezt először használni, ahol a kisebb energiasűrűség nem jelent akkor, de a kiemelkedő megbízhatóságra szükség van, így például hideg területeken dolgozó munkagépek jelenthetik az egyik felhasználási területet.

Elméletileg olcsóbb is lenne egy Na-ion telep előállítása, azonban ez egyelőre még nem mutatkozik meg, most ennek még magasabb a költsége, mint a hagyományos cellák gyártása. Ez a termelés felpörgetésével és a gyártás hatékonyabbá tételével változhat meg. A fejlesztők dolgoznak olyan vegyeskémiájú akkumulátoron is, ami csak részben alkalmazna nátrium-ion cellákat, ezáltal minden körülmények között egy jobb telepet lehetne létrehozni.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére