Shop menü

F1 2015 - ROSSZABB, MINT AZ IDEI SZEZON

A Codemasters ugyan készített egy új motort az új generációhoz, csak éppen a játék másik felét felejtette el megcsinálni.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
F1 2015 - Rosszabb, mint az idei szezon

I. oldal

Érdekes volt látni, ahogy a Forma 1 minősége egyre romlott, úgy tudott egyre jobb játékokat letenni az asztalra a Codemasters évről évre. Persze egyik sem ért fel a klasszikus, Geoff Crammond nevével fémjelzett mesterművekhez, de minden reményünk meglehetett arra, hogy az újabb konzolokra történő átlépéskor végre eljutunk odáig, hogy újra a kedvenc autós játékaink között emelgethessük az F1-sorozatot. Aztán tavaly alaposan ledöbbentünk amikor meghallottuk, hogy a Codemasters még nem áll készen az Xbox One-ra és a PS4-re, úgyhogy szégyenteljes módon az F1 2014 nem volt több, mint a korábbi változat enyhe felfrissítése.

A rajongók joggal remélhették tehát, hogy így tulajdonképpen elég ideje lesz a stúdiónak arra, hogy amikor egy év késéssel tényleg megjön az újgenerációs F1 2015, az teljesíti majd minden álmunkat. Nem ez történt. Nem elég, hogy az idei Forma 1-es szezon hatalmas csalódás (legalábbis a magyar futamig, ami viszont fantasztikus volt), de még a játékban sem találhatjuk meg, amit keresünk. A Codemasters láthatóan kevesebb költségvetésből fejleszt, mint a hasonló éves megjelenéseket produkáló stúdiók, azonban vélhetően az F1-es licencet csak úgy kapta meg a kiadó, ha évente jelentkezik egy új résszel, történjen bármi is. Ez pedig azt jelenti, hogy az F1 2015 igazából csak egy fél játék. Folytatódik tehát a reménykedés: talán majd jövőre.

De először is nézzük meg azt, ami jó. Ilyen például a vezetési modell. Habár elméletileg a teljes játékot újraírták az alapoktól, érzésem szerint az autók vezetése nem különbözik jelentősen a tavalyi résztől - de csak azért, mert már az is megfelelően működött ezen a téren. A modern, turbós és hibrid Forma 1-es autók már nem pörögnek annyira, mint régen, viszont nyomatékosabbak, és ezt tökéletesen érezni. A játék szimulációja remekül átadja a kigyorsításokat, némi gyakorlás után nagyon finoman lehet kezelni az autót, és ügyesen kihasználni a motor karakterisztikáját és erejét. Ezen kívül a felfejlesztett szimulációs modell a korábbinál pontosabban képes visszaadni a gumik kopásából, vagy az aerodinamika sérüléséből eredő tapadáscsökkenést is.

Az F1 2015-ben továbbra is beállíthatjuk az alapvető segítségeket. Nem olyan részletesen, mint az ebben bajnok Forza Motorsport-játékokban, de az alapok megvannak: automata váltó, kipörgésgátló, fékrásegítés és persze a versenyvonal, mindezek pedig több lépésben kapcsolhatók ki és be. A legkönnyebb szinten az F1 2015 tulajdonképpen egy árkád autóversenyként játszható, míg a legnehezebb fokozaton ugyan nem nevezném szimulátornak (ha az lenne, semelyikünk nem tudna lemenni egy kört sem), de bizony azért nagyon jól visszaadja az autók viselkedésének legfontosabb vonásait, és marha sok gyakorlást és türelmet igényel az irányítás teljes elsajátítása. Az irányítás és az autók szimulációja tehát rendben van, ennél sokkal többet nem várhatunk egy széles közönséget megszólítani kívánó, évenként megjelenő licencelt játéktól.

II. oldal

Ehhez hasonlóan az új grafikus motor sem teljesít rosszul. Ne legyenek félreértések, a játék messze nem néz ki olyan jól, mint a szintén 60fps-t megcélzó Project CARS, vagy Forza Motorsport, de azért látható a komoly előrelépés tavalyhoz képest. Valamint ne felejtsük el, hogy itt minden versenyen 22 autónak kell jelen lennie egyszerre, akár esőben vagy olyan komplex pályákon is, mint például Monaco. Tulajdonképpen egyedül a belső nézet nem tetszik, valahogy a kormány nem sikerült túl jól, de nem tudnám pontosan megmondani, hogy miért. Valahogy az egész játék bevilágítása nem teljesen stimmel, elképzelhető, hogy ez nyomja rá a bélyegét némileg erre is.

Ezzel együtt meg kell hagyni, hogy a Project CARS-hoz hasonlóan az F1 2015 sem tudja tartani konzolokon a 60fps-t, és néhány alkalommal leesik, ami ráadásul zavaró screen tearing formájában jelenik meg. A megjelenést követően még nagyobb akadások is nehezítették a versenyzést, szerencsére az azóta megjelent javításokkal ezek nagyrészt megszűntek, és mintha a framerate is javult volna. Alapvetően viszont jól fut az F1 2015, és nagyon jót tett az egész játékélménynek a magas framerate - nem csak azért, mert ilyen tempójú autózáshoz ez egyszerűen szükséges, hanem az irányítás is jóval válaszképesebbé vált.

Szintén előrelépés, hogy a versenymérnökünknek végre van értelme. Menet közben kérdezhetjük őt (konzolon akár szóban is, ez PC-n érthetetlen módon egyelőre nem elérhető) az autónk, a gumijaink állapotáról kapcsolatos tanácsokért, vagy éppen az időjárásról, ő pedig PS4-en a kontroller kis hangszórójából válaszol, ami nagyon hangulatos. Persze amennyiben teljesen autentikusak akarunk lenni, akkor egy fülhallgatóval ki is vezethetjük a hangját, bár ha már itt tartunk, akkor vegyünk fel egy bukósisakot is mellé, és fújassuk magunkat a szobaventillátorral, hogy a menetszél is meglegyen, úgyis megint jön a kánikula. :)

A Codemasters elméletileg teljesen újraírta a mesterséges intelligenciát is, ezen a ponton azonban már felemás érzéseim vannak. Egyrészt az esetek többségében viszonylag kulturáltan versenyzik ellenünk a gép, és kihasználja a szabályok által megengedett lehetőséget, de néha (főleg egyenesekben) még most is hajlamos úgy tenni, mintha nem lennénk ott, és telibe nekünk jön. Érthetetlen hiba az is, hogy a mesterséges intelligencia által vezetett csapattársak sokszor ugyanakkor állnak ki verseny közben a boxutcába, ami persze azt jelenti, hogy az egyiküknek várakoznia kell, és teljesen lemarad. Mivel ez számos alkalommal előfordult, nyilván a tesztelőknél is elő kellett jönnie, így fel nem foghatom, hogy ennyire súlyos marhaság hogy maradhatott bent a játékban.

III. oldal

Innentől pedig jöhet a fekete leves. Ahogy ugyanis írtam a teszt elején, ez tulajdonképpen csak egy fél játék. Az eddig nagyon kedvelt karrier mód teljesen kimaradt belőle, ami egyébként érdekes módon nekem személy szerint annyira nem fáj, én többre értékelem az autentikus, valóságnak teljesen megfelelő futamokat és bajnokságokat, de tudom, hogy sokaknak ez volt a kedvence. Nem tértek vissza a 2013-ban megjelenő (majd tavaly is kimaradó) klasszikus autók sem, nincsenek szezonális kihívások, és eltűnt a helyi osztott képernyős multiplayer lehetősége is. Ami maradt, az a teljesen alap világbajnokság (Championship Season), a gyors verseny, a time trial és az online többjátékos mód.

Valószínűleg a Codemastersnek is pirult az arca emiatt, így a főmenüben elhelyezték a Pro Season menüpontot, ami pontosan ugyanaz, mint a sima Championship Season, csak éppen a legnehezebb beállításokkal és teljes versenytávokkal és edzésekkel. És ha már itt tartunk, a világbajnokságon belül sem sok választási lehetőségünk van: választhatunk 25%-os, 50%-os és 100%-os nagydíjak közül, arra viszont nincs lehetőségünk, hogy például teljes időmérőt toljunk rövid versennyel, vagy éppen egykörös gyors kvalifikációt teljesen futammal. Érthetetlen, hogy ilyen alapvető lehetőségek hogy maradhattak ki a játékból, főleg, hogy ez még csak különösebb munkát sem igényelt volna.

A legnagyobb hiba azonban, hogy továbbra sem sikerült teljes mértékben átültetni a valódi Forma 1 működését a játékba, sőt, visszalépések történtek ezek a területen. Teljesen kimaradt a Safety Car, ami pedig egy nagyon fontos eleme tud lenni a futamoknak, hiszen a bejövetele teljesen meg tudja változtatni az addigi erőviszonyokat, és új löketet tud adni a versenyeknek. Nem gondoltam, hogy 2015-ben még ott fogunk tartani egy F1-es játéknál, hogy ilyenek hiányáról kell írnom, ez nagyjából olyan, mintha a FIFA-ban nem lennének tizenegyesek. A másik, és talán még komolyabb probléma, hogy a program nem kezeli megfelelően a pályaelhagyásokat.

Olyan esetekben is büntetéseket szór, amikor hibáztunk, és egyértelműen hátrányunk származik belőle, olyanokat azonban figyelmen kívül hagy, amikor előre megfontolt és aljas szándékkal levágjuk a pályát. Nem minden esetben és nem minden pályán, de elég sokszor ahhoz, hogy zavaróvá váljon. Ez pedig képes teljesen tönkretenni a multiplayer élményt, hiszen a játékosok kitapasztalták hol vannak ilyenek, és aktívan ki is használják a lehetőséget. Már nem mintha egyébként a multiplayer jó lenne, az eddigi bevált szerverkeresést ugyanis leváltotta a matchmaking rendszer, amin belül csak néhány lehetőséget választhatunk ki, azonban nem lehet megmondani, hogy melyiknek éppen mekkora a játékosbázisa. Így jellemzően csak rányomunk valamire, aztán a rendszer jobb esetben öt, rosszabb esetben 10 perc alatt talán összerak valakikkel, akik aztán roncsderbivé értelmezik át a világ legkifinomultabb autósportját.

De még tudom folytatni. A törésmodell egyszerűen röhejes, még az ebben szintén nem túl erős konkurens autós címekhez képest is. A játék nagyon sokat tölt a menükben, és sokszor nem egyértelmű, hogy mit miért csinál. De eszméletlen amatőr az is, ahogy például az egykörös kvalifikációnál a célegyenes végén elveszi tőlünk az irányítást, visszavált a tévés kamerába, ahonnan láthatjuk, hogy a kontroll nélkül hagyott autónk belerohan a falba. És akkor persze nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a PC-s verzió ismét nagyon gyengén sikerült, tele van bugokkal, kifagy, hibaüzenetek dobál, el tudnak veszni mentések, és esetenként még a teljes fizikai motor is meg tud őrülni, és repülőgépet csinálni az autónkból.

Ha az F1 2015 hibáktól mentesen, és a sport minden alapvetését implementálva (safety car) jelenik meg, akkor még azt is elnéztem volna, hogy a régebben megszokott tartalmak jelentős része hiányzik belőle - annak ellenére is, hogy egy évenként megjelenő sorozatnak bővülnie kéne, nem pedig csökkennie. Mert alapvetően a vezetési élményt jól vissza tudja adni, és az autók valamint a pályák tekintetében hűen és megfelelően használja fel a licencet. Így viszont az F1 2015 egy nagyon fapados, befejezetlen játék, ordítóan röhejes hibákkal és hiányosságokkal, ezért megvásárlását egyelőre senkinek nem tudom jó szívvel ajánlani.

Galéria megnyitása
Pontozási irányelveink

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére